menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

لبخندی تلخ و اعتراض آمیز برای جنایت گروهک تروریستی داعش

حسن رحیم پورازغدی مدرس و پژوهشگر دانشگاه در اختتامیه مسابقه بین المللی کاریکاتور و کارتون داعش بر ضرورت آمادگی دانشگاه‌های هنری برای مقابله با سکولاریزم و دفاع از اسلام واقعی تاکید کرد.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرنگار مهر، حسن رحیم پورازغدی در مراسم آیین اختتامیه اولین مسابقه بین المللی کاریکاتور و کارتون داعش که یکشنبه شب ۱۰ خرداد در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد، عنوان کرد: این مسابقه به اعتقاد من لبخندی تلخ و اعتراض آمیز برای جنایت گروهک تروریستی داعش است و به نوعی می توان گفت نگاه کردن به اردوگاهی است که ارتجاع و مدرنیته در آن قرار دارد که این امر به خودی خود طنزآمیز است. در واقع این صحنه های فجیعی که در جریان است بزرگترین طنز دوران معاصر است، کافی است شما بدون قصد خنده به آنچه در منطقه اتفاق می افتد نگاه کنید تا چشمان اشکبارتان به این صحنه ها بخندند.

وی افزود: به نظر من طنز در خط مقدم یک نبرد انسانی حضور پیدا کرده است و کارهایی که در این مسابقه مشاهده می کنیم محصولی دردمندانه از اعتراض یک هنرمند است که به این مصیبت نگاه می کند و آن را آنقدر سیاه می بیند که در مقابل آن می ایستد و می خندد.

رحیم پورازغدی بیان کرد: این ها طالبان را بر علیه کمونیسم و شوروی بسیج کردند و حالا دیدند که این طالبان برای خودشان علم شد و حادثه ۱۱ سپتامبر را بوجود آورد. ما یادمان باشد که این توطئه ها همواره به خودشان کمانه می کند پس منتظر باشید که این پروژه داعش بر علیه طراحانش نیز اتفاق می افتد و این آتش آنچنان گسترش پیدا می کند که گستره آن باز هم بر علیه طراحانشان کمانه می یابد.

این کارشناس مسائل فرهنگی ادامه داد: آنچه در چنین جمع هایی مانند مسابقه بین المللی کاریکاتور داعش ارزش دارد صفی از هنرمندان اهل معناست که با ایجاد طرح هایی خنده دار به جنایت جنایتکاران می خندند و همه را نیز برای خندیدن به آنها تشویق می کنند اما هستند کسانی که بی تفاوت می نشینند، چنانکه قبلا نیز بی تفاوت در مقابل جنایات صدام بودند و آنجا نیز سکوت کردند.

مسابقه بین المللی کارتون و کاریکاتور داعش

این مسابقه یک جبهه جهانی برای مقابله با دینِ قلابی است

وی یادآور شد: اینکه یک هنرمند با تصمیم قبلی مخاطب خود را بخنداند و بداند که کجا باید بخندیم و کجا باید نخندیم نشأت گرفته از دل عاشقی است که در وجود یک هنرمند قرار دارد اما هنرمندانی هستند که به اعتقاد من بی چشم و گوش هستند و قلبشان در مقابل فجایع انسانی احساس انسانی ندارد که خود این نوع نگاه به هنر نیز یک هنر کمیک و در عین حال تراژدی است پس تشکیل چنین جبهه ای برای برگزاری رویدادی مانند مسابقه بین المللی کاریکاتور داعش معنی اش این است که یک جبهه جهانی برای دفاع از دین اخلاقی و مقابله با دین قلابی تشکیل شده است. امروز این دین قلابی برای توطئه علیه اسلام طراحی شده که امروزه میوه های زهرآگین آن را می چشند.

رحیم پورازغدی در ادامه صحبت های خود با اشاره به شعار پر از تناقض استکبار جهانی توضیح داد: مسخره کردن تروریسم، جنایت و شعار های پر از تناقض استکبار جهانی خود دردناک تر از سرهای بریده ای است که گروهک داعش علیه اسلام انجام می دهد. وقتی غرب اعتراف می کند تنها دینِ در حال پیشرفت اسلام است برای اینکه عکس این موضوع را نشان دهد بهترین راه همین است که دارد انجام می شود. متاسفانه این پروژه خطرناک و جنایت آمیز که علیه اسلام واقعی انجام گرفته هدفی جز نابودی زیرساخت های کشورهای اسلامی، تجزیه کشورهای اسلامی با خانواده دست نشانده ای که پایگاه نفتی کشورهای دیگر باشند، ندارد.

این کارشناس اضافه کرد: البته چندی پیش هم شعارهای غیر واقعی بازسازی تمدن اسلامی مطرح شد که اینها جزئی از تیر چند شعبه ای است که به قلب جهان اسلام وارد می شود. یکی از همین شعارها مفهوم جهاد و شهادت طلبی بود که استکبار به قدری این مفهوم ارزشمند را لوث کرد که امروز سخت می توانیم از جهاد و شهادت طلبی صحبت کنیم و آنها به قدری به این مفهوم مسخره نگاه کردند که هم اکنون توسط گروهک داعش تبدیل به جنایتی احمقانه شده است.

وی افزود: بنابراین تلاش شما عزیزان تلاش بسیار محترمی است که هنر بی درد و هنر دردمند را از هم جدا کردید البته هستند هنرمندانی که هنری را تولید می کنند که بسیار خنده دار است اما باید بدانیم که آنها به چه می خندند و برای چه می خندانند. همه هنرمندان متعهد هستند اما این تعهد به دو گروه هنرمند متعهد به حقیقت و فضیلت و هنرمند متعهد به شهرت و لذت شخصی خلاصه می شود و این موضوع مهمی است که باید به آن توجه کنیم.

لزوم ریشه دار شدن ادبیات مقاومت در دانشگاه ها

این کارشناس مسائل فرهنگی در ادامه سخنان خود با اشاره به ابعاد مختلف جنایات گروه داعش و نگاه های طنزآمیزی که می توان به این اتفاق ها داشت، تصریح کرد: اگر این جبهه ای که توسط شما باز شده عقبه ای نیز در دانشگاه های هنری داشته باشد اتفاق بسیار ارزشمندی است. ما اگر نتوانیم ظرف ۱۰ سال از طریق همین دانشگاه ها ۵ هزار هنرمند را برای ورود به جبهه دفاع از اخلاق، انسانیت، اسلام و مقابله با سکولاریسم تربیت کنیم در مقابل این جنایت ها شکست می خوریم. ما در دهه چهارم انقلاب هستیم و باید به این موضوع برسیم که ادبیات مقاومت چقدر در دانشگاه ها ریشه دارد.

وی بیان کرد: کاریکاتور یعنی تصویر اشخاص و اعضا به نحو اغراق آمیز اما اگر هدف از این کار مسخره کردن کسی یا مردمی باشد این هنر تبدیل به کاریکاتوری غیر اخلاقی و غیر انسانی می شود. کاریکاتور یعنی مسخره کردن هنرمندانه که اغراقش برای دروغگویی نیست برای راستگو بودن است. مضحک بودن کاریکاتور هم به مفهوم خندیدن به ریش فلان آدم نیست بلکه یک افشاگری برای غیر منطقی بودن یک ماجرا یا یک شخصت در یک کاریکاتور انتقادی است پس اگر به اینها توجه کنیم به طور حتم فرق کاریکاتور اصلاحی با کاریکاتور ضد ارزشی مشخص می شود.

مسعود شجاعی طباطبایی دبیر اولین مسابقه بین المللی کاریکاتور داعش نیز در این مراسم ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری این مسابقه به بازتاب رسانه ای این رویداد هنری در رسانه های غربی و صهیونیستی پرداخت و گفت: در سایت ژورنال شلیم پست کامنت هایی از سوی مخاطبان گذاشته شد که در آن می توان احساس واقعی تروریست ها به داعش را حس کرد و متوجه شد که گروهک داعش در راستای اهداف آمریکا شکل گرفته که بعد از مورد هجمه قرار دادن این گروه توسط رویدادهای این چنینی عصبانی و ناراحت است و این نکته بسیار ارزشمندی بود که ما در این دوره از جشنواره به آن توجه داشتیم.

بر اساس این گزارش بعد از رونمایی از کتاب مسابقه بین المللی کارتون داعش ضمن پخش کلیپی از شهید باغبانی خبرنگار و مستندسازی که ۲۸ مردادماه سال ۹۲ توسط تروریست ها به شهادت رسید با اهدای لوح تقدیر از خانواده این شهید تجلیل به عمل آمد.

همچنین ستاد برگزاری جشنواره در پایان این مراسم با اهدای لوح تقدیر از رسانه های فعال این رویداد فرهنگی هنری تقدیر کرد.

دانلود رایگان کتاب مسابقه بین المللی کاریکاتور و کارتون داعش

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر