menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

ناصر فیض

فیض : در تعزیه هم طنز و خنده وجود دارد

مدیر دفتر طنز حوزه هنری معتقد است: اینكه شاعری طنزپرداز بتواند شعر عاشورایی و مرثیه بگوید، اتفاق عجیب و شگفت‌انگیزی نیست.

به گزارش شیرین طنز، ناصر فیض، شاعر كشورمان، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری با بیان اینكه عاشورا اتفاقی است كه در جهان هستی مشابه ندارد، اظهار كرد: عاشورا اتفاق شگفتی است كه در عالم رخ داده تا همیشه یك نمونه برتر از ایستادگی در مقابل ظلم داشته باشیم.

وی ادامه داد: تمام صفات خوب را در حادثه عاشورا می‌توان در اوج خود دید، ایثار، مهربانی، از خانواده گذشتنش، برادر، كودك، همسر و همه چیز در آن وجود دارد. هر انسانی كه یك سر سوزن عواطف در او وجود داشته باشد، نمی‌تواند نسبت به این حادثه عكس العمل نشان ندهد. به همین دلیل هم گفتن از عاشورا اختصاص به این نداشته است كه گوینده طنزپرداز باشد و یا در حوزه عرفان و یا شعر حماسی فعال باشد. تمام ادبا و اهل اندیشه وقتی به عاشورا رسیده‌اند، در آن توقف كرده‌اند.

فیض خاطرنشان كرد: شخصیتی مانند محتشم كاشانی نیز اشعار بسیاری دارد كه در این بین تركیب بند عاشورایی اش معروف شده است. خیلی شاعران دیگر هم همین گونه بوده‌اند و در كنار دیگر اشعار خود، به موضوع عاشورا توجه نشان داده‌اند. با زبان عادی گفتن از عاشورا بسیار سخت و بعید است، اما شعر می‌تواند كمی به این واقعه نزدیك شود. البته با تمام اشعاری كه از ماه محرم و واقعه عاشورا گفته شده است، باز هم عظمت این واقعه به درستی نشان داده نشده و به همین دلیل است كه قرن‌ها از قیام امام حسین (ع) می‌گذرد و هنوز هم این حادثه در بین شیعیان و مسلمانان كم‌رنگ نشده است.

مدیر دفتر طنز حوزه هنری با بیان اینكه هیچ واقعی پس از این همه سال هنوز به این پررنگی باقی نمانده است و گویی اراده خداوند این بوده كه چنین واقعه ای در طول تاریخ بشریت باشد و هیچ چیز نتواند آن را تكان دهد و به گرد فراموشی بسپارد. در طول تاریخ كشورمان حكومت‌های مختلفی آمده‌اند اما هیچ حكومتی نتوانسته است چراغ عاشورا را خاموش كند.

این شاعر همچنین گفت: اغلب شاعران، نویسندگان و پژوهشگران در حوزه ادبیات به بهانه‌های مختلف در مسیر عاشورا قلم زده‌اند و هر كسی هم كه در این زمینه كار كرده رگه‌هایی از ذوق پنهانش را نشان داده است و این گونه به نظر می‌رسد كه در این حوزه به شاعران عنایت‌های خاصی شده است. به طور مثال مرحوم منوچهر احترامی شاعر و نویسنده طنزپرداز كتابی با عنوان «طنز در ادبیات تعزیه» كار كرد و به دلیل برخی مشكلات در آن دوران توزیع نشد و امیدواریم بتوانیم مسائل اثر را رفع و در اولین فرصت آن را منتشر كنیم. چرا كه كتاب ارزشمندی است.

وی با بیان اینكه در تعزیه هم طنز و خنده وجود دارد، عنوان كرد: شاید ایرادی نداشته باشد كه اشقیاء را دست بیندازیم و به آن ها ریشخند كنیم. از طرف دیگر من معتقدم كار اشقیاء از ریشخند گذشته است. ریشخند را معمولا به كسی می‌زنیم كه امید اصلاحش را داریم. بخشی از طنز این است كه اعتراض می كند تا چیزی درست شود اما در رابطه با یزید و یزیدیان امیدی به اصلاح وجود ندارد.

فیض ادامه داد: در عاشورا ما خشونت نمی‌بینیم و اگر خشونتی هم اتفاق می‌افتد از طرف سپاه شمر و یزید است. خشونتی كه امروز هم از سوی تندروها در خاورمیانه می بینیم وجود دارد.

وی همچنین گفت: اینكه شاعری طنزپرداز بتواند شعر عاشورایی و مرثیه بگوید اتفاق عجیب و شگفت‌انگیزی نیست و تمام انسان‌ها این ویژگی را دارند كه در كنار لحظات شاد و فرح بخش، می‌توانند از واقعه ای متاثر شوند و احساسات‌شان را بروز دهند. شاعر نیز خلاق است و كسی است كه می‌تواند شعر مدح، حماسی، عرفانی، مرثیه و … بگوید. در طول تاریخ ادبیات نیز این موضوع را داریم و شاعران در زمینه‌های گوناگون شعر سروده‌اند.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر