menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

غلبه فرهنگ تصویری بر فرهنگ مکتوب در کشورهای رو به توسعه

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت:‌ از مزیت‌های نسبی در حوزه کاریکاتور این است که برای نجات فرهنگ مکتوب یا برای حفاظت از آن شکل گرفته است.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرنگار هنرهای تجسمی خبرگزاری فارس، سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه 2 سالانه بین‌المللی کارتون کتاب که عصر 28 آبان 93 در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد، اظهار داشت: در دنیایی هستیم که غلبه و سلطه فرهنگ تصویری را مشاهده می‌کنیم؛ امروز این فرهنگ به عنوان فرهنگ حاکم بشری در آمده یا به این سمت حرکت می‌کند و در پرتو این تغییر و تحول فرهنگ شفاهی و مکتوب تحت تأثیر و تخریب قرار گرفته است.

دومین دو سالانه بین المللی کارتون کتاب

وی ادامه داد: این اتفاق طبیعی است که به فرهنگ بشری ضربه وارد کند؛ اگر بشریت فرهنگ شفاهی و کتبی را از دست بدهد، دریچه‌هایی از سرمایه تاریخی را از دست داده است و باید فکری به حال فرهنگ مکتوب کرد. صالحی بیان داشت: کشورهای توسعه یافته قرن‌ها فرصت نهادینه کردن فرهنگ مکتوب را داشته‌اند اما در کشور ما فرهنگ مکتوب امروز در خطر بیشتری است در واقع غلبه فرهنگ تصویری بر فرهنگ مکتوب در کشورهای روبه توسعه بیشتر از کشورهای توسعه یافته است.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: کتاب در خطر هجوم تصویر است اما اینکه تصویر به کمک کتاب بیاید را باید مغتنم شمرد و از آن به عنوان راهی برای ماندن فرهنگ مکتوب استفاده کرد. وی با اشاره به ویژگی‌های کارتون گفت:‌ این ابزار کم هزینه، انفرادی، جاذبه انتقاد و نقد و همچنین طنز از ویژگی‌ های کاریکاتور است؛ مزیت نسبی در حوزه کارتون برای نجات فرهنگ مکتوب یا برای حفاظت آن در کشور شکل گرفته است و در این حوزه می‌توانیم حرف برای جهان داشته باشیم. صالحی گفت: در تصویرگری سرمایه غنی و قابل عرضه داریم؛ کارتون می‌تواند تلفیقی برای بازخوانی در ارتباط با تصویر و فرهنگ مکتوب داشته باشد.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر