menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

تشریح برنامه‌های “دومین دو سالانه جشنواره بین المللی کارتون کتاب”

دبیر جشنواره کارتون کتاب در نشست خبری تشریح برنامه‌های این جشنواره از ارسال هزار و ۳۴۸ اثر از ۴۶۸ هنرمند ایرانی و خارجی به جشنواره خبر داد.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ برنامه‌های دومین دوسالانه جشنواره کارتون کتاب صبح ۲۰ آیان ۹۳ با حضور سید مسعود شجاعی طباطبایی دبیر این جشنواره در نشست خبری تشریح برنامه‌های نهاد کتابخانه‌های عمومی در هفته کتاب تشریح شد.

سید مسعود شجاعی طباطبایی در سخنانی گفت: کاریکاتور اصطلاح غلط اما رایجی است که سال‌ها رسانه‌ها و مطبوعات از آن استفاده می‌کنند، اما در فرهنگ عامه کاریکاتور صرفاً طراحی اغراق‌آمیز از چهره است، بنابراین خانه کاریکاتور ایران تعریف صحیحی ارائه داد و اکنون باید بگویم کارتون جامعیت بیشتری دارد. وی با بیان این مطلب که دومین دوره مسابقه بین‌المللی کارتون کتاب را در حال برگزاری داریم گفت: برگزاری دوره نخست با کمیت و کیفیت بسیار بالا زمینه‌ای را فراهم کرد که دوستان ما در نهاد به اهمیت موضوع بیشتر تأکید داشته باشند.

وی افزود: ۱۷ خردادماه سال جاری اولین گام‌ها برای برگزاری دومین دوره برداشته شد و آن تأسیس و راه‌اندازی یک سایت تخصصی کارتون کتاب به دو زبان فارسی و لاتین بود. فراخوان مسابقه منتشر شد و مهلت ارسال آثار تا ۱۵ شهریور ماه اعلام شد. کیفیت بالای آثار در این دوره بسیار چشم‌گیر بود و امسال بیش از ۶۴ کشور دنیا هنرمندان آثار خود را ارسال کردند. در مجموع ۱۳۴۸ اثر از ۴۶۸ هنرمند ارسال شده که بیشترین آثار رسیده از طرف هنرمندان ایرانی بود.

شجاعی با اشاره به فعال بودن حضور هنرمندان ایرانی در عرصه کاریکاتور جهان گفت: ایران امروز یکی از مدعیان کاریکاتور در دنیا است. در حالی که بسیاری از جشنواره‌های دنیا فراخوان خود را به زبان خود، انگلیسی و فارسی منتشر می‌کنند و این نشان دهنده اهمیت حضور هنرمندان جشنواره‌ها است.

وی تصریح کرد: موضوع کتاب و کتابخوانی نکته‌ای بود که ما در پوستر و فراخوان به شکل تصویری ارائه کردیم؛ تا همه چیز از همان ابتدا تصویری رقم بخورد. هیئت انتخاب متشکل از علی میرزایی، شهرام شیرزادی و مهدی روزبهانی شکل گرفت و قرار بر این شد که از این دوره به بعد نفر برگزیده گذشته را نیز در ترکیب هیئت انتخاب داشته باشیم. هیئت داوران نیز شامل دو تیم داوران خارجی و داخلی تشکیل شده است که عبارتند از ایگور چنگور از کشور روسیه، مارسیل پولداوویچ از لهستان که داوری را از طریق اینترنت انجام می‌دهند و بهرام عظیمی، علیرضا ذاکری و محمدرضا دوست محمدی از ایران هستند، این داوران نفرات برگزیده اول تا سوم و ۵شایسته تقدیری را معرفی می‌کنند.

وی ادامه داد: نمایشگاه آثار عرضه شده در این جشنواره از امروز تا ۲۶ آبان ماه در فرهنگسرای اندیشه برپا می‌شود و نوع پذیرایی از مخاطبان نیز به شکلی کاملا متفاوت از جشنواره‌های دیگر خواهد بود. محمد اللهیاری معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد نیز ادامه داد: قوامی که دبیرخانه جشنواره پیدا کرده است،‌ شایسته تقدیر است و در این دوره هم فرهنگسرای اندیشه و هم معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در برگزاری این دو سالانه ما را یاری رساندند.

دومین دو سالانه بین المللی کارتون کتاب

شجاعی طباطبایی در پاسخ به پرسش تسنیم مبنی بر اینکه چه تعداد هنرمند ایرانی در جشنواره شرکت کرده‌اند و از چه کشورهای خارجی آثار ارسال شده است،‌ گفت: بیشترین تعداد آثار رسیده از طرف هنرمندان ایرانی بوده و در مجموع مساوی با کل آثار شرکت کنندگان خارجی است. قالب هنرمندان جوان هستند و تعداد خانم‌ها بیش از دوره‌های گذشته است، حضور هنرمندان شهرستانی نیز شایان توجه است هنرمندانی از کشورهای برزیل، اندونزی، چین و ترکیه آثار خود را ارسال کرده‌اند.

اللهیاری درباره پوستر جشنواره نیز گفت: تلاش داشتیم که پوستر جشنواره بحث ترویج کتابخوانی را مد نظر قرار دهد برای همین منظور کاریکاتور انتخاب شده از المان مادر و فرزند استفاده کرده است و تأثیری که مادر در فرزند برای کتابخوانی دارد را به نمایش گذاشته است و علی رضا ذاکری از مشهد این را طراحی کرده است.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر