menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

صابر قدیمی : طنزپردازان در نگارش فیلم‌نامه‌های طنز وارد شوند

یک شاعر و نویسنده طنزپرداز در آستانه برگزاری نهمین جشنواره سراسری طنز سوره گفت: در ذات طنز، نقد اجتماعی، تفکر و پویایی وجود دارد و طنزی که بعد از شنیدن یا خواندنش، مخاطب دچار تحولات حداقلی نشود و به فکر اصلاح نباشد، طنز نیست.

به گزارش شیرین طنز، صابر قدیمی، شاعر و نویسنده طنزپرداز کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری با بیان اینکه در ذات طنز، نقد اجتماعی، تفکر و پویایی وجود دارد، اظهار کرد: طنزی که بعد از شنیدن یا خواندنش، مخاطب دچار تحولات حداقلی نشود و به فکر اصلاح نباشد، طنز نیست. البته دیگر قالب‌ها همچون فکاهه، هزل، هجو، مطایبه و … هم در جای خود ارزشمند هستند و برای پر کردن اوقات فراغت بد نیستند.

وی ادامه داد: اگر طنز به درستی نوشته شود، روی مخاطب تاثیر می‌گذارد. همه مردم می‌توانند در مواجه با طنز حرکت حداقلی و حداکثری داشته باشند.

این شاعر و نویسنده طنزپرداز با تاکید بر اینکه مدیا (رسانه) در دوران جدید تغییر پیدا کرده است، عنوان کرد: از دوره مشروطه به بعد که حضور شعر طنز در بین اهالی ادبیات و مخاطبان پر رنگ‌تر شد، تا همین اواخر، تنها مدیاها شعر طنز و یا کمدی و نثر طنز بودند. اما امروزه مولتی مدیا داریم و انواع مختلف طنز را در قالب‌های متنوع مشاهده می‌کنیم.

وی همچنین گفت: تعداد طنزپردازان کشور با گذر زمان بیشتر می‌شود و آثار خوبی را مشاهده می‌کنیم. جوانان و همچنین پیش‌کسوتان آثار بسیار خوبی خلق می‌کنند و روند رو به رشدی در طنز مشاهده می شود. زبان طنز برای بیان مشکلات و معضلات به گونه دیگر بروز پیدا کرده و طنزپردازان می‌توانند دغدغه های جامعه را مطرح کنند. هنرمندان و اهالی ادبیاتی که در حوزه طنز فعالیت می‌کنند تعدادشان بیشتر می شود و کیفیت آثار نیز امیدوارکننده است.

قدیمی با اشاره به اینکه برخی از اهالی ادبیات امروز کشور به شکل تخصصی بر روی طنز کار می‌کنند، افزود: رسانه نسبت به ۵۰ سال قبل تغییر کرده است. با توجه به پیشرفت‌هایی که در رسانه‌ها صورت گرفته، انواع مختلفی از رسانه به وجود آمده و میزان جذابیت رسانه های جدید نسبت به رسانه‌های مکتوب بیشتر شده است. به همین دلیل هم یک موسیقی یا کلیپ، بیش از چند میلیون بار دانلود می‌شود. آثار مکتوب در چنین شرایطی کمتر دیده می‌شوند و البته من محاسن این فضا را بیش از آسیب‌هایش می بینم. چرا که اگر اثر خوب و با کیفیتی عرضه کنیم در این فضا به درستی دیده می‌شود. یکی از اشعار طنزم به نام «مترو» توسط چند گروه موسیقی خوانده شده و در رادیو و تلویزیون پخش می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: این روزها باید توجه بیشتری به برگزاری کارگاه‌های طنزپردازی و شعر طنز صورت بگیرد. این کارگاه ها با حضور بزرگان طنز، می‌توانند به آثار ما جوانان کمک کند. به ویژه در بحث فیلم‌نامه طنز، کارگاه ها می‌توانند راهگشا باشند؛ چرا که این روزها احساس می‌کنم فیلم‌نامه طنز خوب، به ندرت تولید و منتشر می شود. با توجه به دغدغه‌های مردم، اگر ساز و کار خوبی ایجاد کنیم تا طنزپردازان در نگارش فیلم‌نامه‌های طنز وارد شوند و متن‌های خوب طنز تبدیل به فیلم شود، از کیفیت پایین فیلم‌های طنز جلوگیری می شود.

نهمین جشنواره طنز سوره حوزه هنری با هدف کشف، جذب و پرورش استعدادهای جوان و ترویج و معرفی طنز فاخر در بخش‌های نثر، نظم، داستان کوتاه، مقالات پژوهشی، عکس، کاریکاتور و استندآپ کمدی (مکتوب یا تصویری) و با موضوع آزاد، ۴ بهمن ماه در تالار سوره حوزه هنری راس ساعت ۱۸ برگزار می شود.

chatنظرات شما

یک دیدگاه

  1. آذین:

    سلام. من میخام در ضمینه ی نویسندگی طنز اطلاعات کسب کنم. میشه راهنماییم کنید؟

    ونیاز به معرفی چندکتاب در ضمینه ی طنز دارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر