menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

حمید رضا ماهی صفت

رکورد دار اهدای کتاب آموزش نماز هستم

دارنده تنها مدال لبخند زرین ایران با بیان اینکه خنداندن مردم ایران یکی از دشوارترین کارهای ممکن است و او برای خنداندن مردم از جایی اجازه نمی‌گیرد، اشاراتی درباره دوری چند ساله‌اش از رسانه ملی داشت و تاکید کرد که رکورددار اهدای رایگان کتاب آموزش نماز در دنیاست.

تعطیلات نوروز فرصتی شد تا ساعاتی را در دفتر حمیدرضا ماهی‌صفت کمدین ایرانی مهمان باشیم و با او درباره فعالیت‌هایش از دیروز تا امروز صحبت کنیم. وی در بخش نخست این گفتگو درباره شایعاتی که درباره او وجود دارد صحبت و تاکید کرد این مسایل چندان برایش مهم نیست ولی برایش خیلی مهم است که به نام او از مردم سوءاستفاده نشود.

استفاده از روایت‌های دینی در برنامه های شادی آور، نگارش کتاب پیامک های قرآنی، عدم تمایل شخصی برای دریافت مجوز رسمی نکاتی بود که حمیدرضا ماهی صفت در بخش دوم گفتگوی خود به آنها اشاره کرد.

او در این گفتگو با ذکر خاطره ای از برخورد خود با یکی از مجریان سازمان صدا و سیما گفت: بعد از سفری که یکی از مجریان سازمان صدا و سیما به انگلستان برای دریافت مدرک دکترای ارتباطات خود داشت با هم در ایران ملاقاتی داشتیم که او در اولین بخش از صحبت‌های خود از من درمورد تحصیلاتم پرسید که من به او گفتم حمیدرضا ماهی صفت یک دیپلم ردی ریاضی است. او از این پاسخ من بسیار متعجب شد و سپس گفت در حال حاضر که من در مقطع دکترای ارتباطات تحصیل می کنم چیزهایی را می خوانم که آنها را در اجرای زنده شما می بینم. شما حرفی را که می‌خواهید بزنید با نزدن می‌گویدد یعنی آنچه را که می خواهید بیان کنید طوری به مخاطب با زیان ایما و اشاره تفهیم می کنید که کاملا در ذهن او ثبت می شود و این کارِ بسیار سختی است.

ماهی صفت

می دانم با مردم چگونه رفتار کنم

ماهی صفت با اشاره به برخی رفتارهای ناشایست برخی از هنرمندان برای خنداندن تماشاگر خاطرنشان کرد: برخی افراد برای خنداندن مردم دست به هر کاری می‌زنند اما روش کاری من این است که یک فیلتری روی کارم می‌گذارم و سپس مفاهیم مورد نظرم را به مخاطب ارائه می دهم کما اینکه در ظاهر قضیه بسیاری از چیزها پررنگ نیست.

این کمدین در ادامه صحبتهایش تاکید کرد: من همیشه در اول برنامه هایم به یک دل بودن و یک دست بودن ملت اشاره می کنم و به آنها تاکید می کنم که همه ما یک ایرانی هستیم که زبان ها و رنگ هایمان نشانه ای از وجود خداوند است که به هیچ عنوان دلیل برتری بر دیگری نیست و نباید هیچ کدام از این مردم را ضعیف و حقیر انگاشت. البته معذرت خواهی من در بین برنامه هم به خودی خود باعث می شود که تماشاگران از موضع گیری در برابر من دست بردارند چون می دانند نیت شری در کار نیست هیچکدام هم اعتراضی نمی کنند.

تمایل زیادی برای حضور در صدا و سیما ندارم

ماهی‌صفت با اشاره به دوری چندساله خود از برنامه های مختلف سازمان صدا و سیما خاطر نشان کرد: بسیاری از مردم به من می گویند که چرا من را به صدا و سیما نمی برند؟ که من معتقدم اساسا این سوال یک سوال اشتباهی است و ما در حقیقت باید بپرسیم چرا من به صدا و سیما نمی روم؟ چرا که در سوال اول این استنباط وجود دارد که در آن سوی ماجرا درها به روی من بسته است. البته ساختار کاری هر دو طرف ناهمگونی هایی دارید که به ماجرای عیسی به دین خود موسی به دین خود ختم می شود. به عنوان نمونه تقلید صدای زنانه یا استفاده پررنگ از لهجه ها در سازمان صدا و سیما ممنوع است اما در کار من از صفر تا صد این لهجه است که حرف اول را می زند بنابراین من هم چون نمی‌خواهم چارچوب های سازمان را حفظ کنم به طور طبیعی به آن سمت نیز گرایش پیدا نمی کنم و این یعنی یک عدم همکاری دو طرفه با تفاهم دو طرفه.

وی در بخش دیگری از صحبتهای خود به بیان روایت و پیام های اخلاقی مذهبی در برنامه های خود اشاره کرد و گفت: من معتقدم تاثیرپذیری مردم در اوج شادی بالاست و یکی از بهترین موقعیت‌هایی است که می توانیم در راستای آن پیام های اخلاقی هم بدهیم. من یک بار از آقایی که سردار سپاه بود شنیدم که از قول اقای قرائتی گفت: «اگر از کسی چیزی می خواهید اول او را بخندانید». و این همان تکنیک و استراتژی‌ای است که من هم در لحظه اوج خنده مردم از آن استفاده می کنم و در همان لحظه به خود می گویم حالا باید دسته بمب دینامیت را فشار دهم.

از اینکه با اسم کوچگ صدایم می زنند افتخار می کنم

ماهی صفت ادامه داد : جالب است که بدانید من نویسنده برنامه، کارگردان و عوامل پشت صحنه ندارم ضمن اینکه همیشه یک چیزهایی در روی صحنه برایم اتفاق می افتد که اگر حرف جدی به دل و فکرم برسد سعی می کنم در همان چند ثانیه اول که به ذهنم می آیند به زبان بیاورم یعنی فرصت فیلترینگ به خودم نمی دهم و این فضا مصداق جمله «هر سخن از دل برآید لاجرم بر دل نشیند» است. و حالا با این طرز تفکر است که مردم من را در خیابان با اسم حمید صدا می زنند و این یکی از افتخارات من است که انقدر مرا به خود نزدیک می بینند.

حمید رضا ماهی صفت

برای گرفتن مجوز از روایات مذهبی استفاده نمی کنم

این هنرمند کمدی ایستاده در کشورمان با بیان اینکه گفتن روایات مذهبی تکنیکی برای اجرا نیست، تصریح کرد: من برای گرفتن مجوز دست به خواندن حدیث و روایت قرآنی نمی زنم. در حالیکه شما می بینید بسیاری از هنرمندان خواننده در موسیقی پاپ برای گرفتن مجوز آلبوم خود حداقل یکی از قطعات را درباره حضرت علی (ع)، حضرت فاطمه (س) و امام زمان (عج) اجرا می کنند. حالا جالب است که بدانید هنوز من یک مجوز رسمی و قانونی در هیچ جایی ندارم و فکر می کنم خداوند این توانایی را به من داده و چون از نیت من هم با خبر است پس لزومی هم نمی بینم که بخواهم برای خنداندن مردم از جایی اجازه بگیرم.

هجمه‌های تبلیغاتی منفی علیه ایدئولوژی من زیاد است

ماهی‌صفت که غیر از اجرای برنامه های شادی آور ارگانی دستی بر تدوین و پخش آثار قرآنی دارد در ادامه این گفتگو خاطر نشان کرد: در یکی از ایام ماه رمضان نشستم و با استفاده از مجموعه ای که از قرآن ها به زبان های متفاوت داشتم کتابی را با عنوان «پیامک های قرآنی» منتشر کردم که در آن ۴۰۷ آیه از قرآن کریم استخراج شده و در قالب سه گونه انگلیسی، شعرگونه و فارسی به صورت جملات کوتاه به مخاطبان ارائه شده و این برای دوستان نکته جالبی بود که چطور یک کمدین یک کتاب به این محتوا نوشته است و اصلا چه ربطی به شغلش دارد.

او ادامه داد: درست است که درآمد من از راه خنداندن مردم است اما همیشه از آن ایدئولوژی نابی که همواره دوستش دارم، مواظبت کردم و فکر می کنم حالا که هجمه های تبلیغاتی منفی علیه ایدئولوژی من زیاد است مسوولیتی به گردنم نهاده شده که دوست دارم به دور از هرگونه انگیزه های سیاسی آن را به رخ دنیا بکشم. اتفاقا به همین دلیل هم در برنامه هایم از این ایدئولوژی استفاده می کنم و در این راستا هم به مخاطبان جوانم توصیه می کنم به کتاب آسمانی ما و نماز فقط از زاویه مذهبی نگاه نکنند و مانند تماشاگر نروژی به ماجرا نگاه کنند که درباره نحوه نماز خواندن ما می گفت: «حرکت انسان در هنگام نماز برابر با چک کردن تمام مفاصل بدن است». متاسفانه ما کتاب آسمانی را فقط عربی می خوانیم و دائم از یک منظر به دین نگاه می کنم در حالیکه همه چیز در این کتاب الهی وجود دارد که ما از آن بی خبریم.

توزیع رایگان کتاب آموزش نماز به مخاطبان

ماهی صفت گفت: در راستای همین اهدافی که به آن اشاره کردم ما هم اکنون تنها مرکز اهدای کتاب آموزش نماز رایگان در چهان را دایر کردیم که این مرکز در هیچ جای دنیا وجود ندارد و هنوز مکانی به وسعت کار ما کتاب رایگان به افراد هدیه نمی دهد. ما در اینجا به طور متوسط روزی هزار جلد کتاب آموزش نماز به مردم کادو می دهیم. کتابی که ما در اختیار مخاطبان قرار می دهیم کتابی است که نماز را به صورت کاملا متفاوت و جذاب به کودکان و نوجوانان یاد می هد و ویژگیهایی دارد که در کتاب های دیگر نیست.

این کمدین در بخش دیگری از صحبتهای خود خاطرنشان کرد: من تا توان دارم از تاثیرگذاری خود روی این بخش استفاده می کنم به همین خاطر هم در سال ۲۰۱۱ و هم در سال ۲۰۱۳ کسی در جهان نبوده که به اندازه من کتاب آموزش نماز را به مردم کادو بدهد و این موضوعی بود که در کتاب گینس هم ثبت شد؛ موضوعی که متاسفانه وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی از آن خبر نداشت.

حمید رضا ماهی صفت

آقایان شادی و شاد یودن در جامعه را ترویج کنید

ماهی صفت در بخش پایانی صحبتهای خود به نحوه اجرای برنامه های آینده خود اشاره کرد و گفت: ما برای اجرای هر برنامه جدید کاری که انجام می دهیم حذف همه آنچه در برنامه قبلی بود، نیست بلکه نحوه کار به شکلی است که لطیفه های خیلی قدیمی حذف و لطیفه های جدید به آن اضافه می شود یعنی کارهای ما همچنان در حال عوض شدن است. بنابراین آنچه در سال ۹۳ از حمید ماهی صفت خواهید دید اجرای برنامه هایی است که دائم به روز می شوند. ضمن اینکه من امسال هم تلاش خواهم کرد تا به قول مرحوم نوذری جوک را بپزم و بعد اجرایش کنم.

وی خطاب به مسولان دولتی تصریح کرد: مسوولان محترم! شادی در اصل روغن‌کاری چرخ های توسعه جامعه است پس بدانید شاد کردن دل مردم هم اجر اخروی دارد و هم اجر دنیوی بنابراین از شما می خواهم برای شادی و شاد کردن دل مردم هر کاری می توانید انجام دهید. حمید رضا ماهی صفت تمام تلاش خود را در این زمینه انجام می هد چرا که اثراتش را هم دیده است و با شایعات هم کاری ندارد.

این هنرمند در پایان خاطرنشان کرد: شاید در دولت جدید هنوز اتفاق خاصی نیفتاده باشد اما من شاد بودن مردم را لمس کردم و امیدوارم سال ۹۳ از سال‌های گذشته برای مردم عزیزم شادتر باشد و تدبیر همچنان به کار گرفته شود. شاید اهدای لوح تقدیر آقای رحمانی فضلی به من هم نشات گرفته از این تدبیر باشد که اگر این باشد من از او ممنونم.

مهر

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر