menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

رئیس حوزه هنری قم : قم در حوزه ادبیات طنز حرف اول را می زند

در نشست ایسنا با رئیس حوزه هنری قم مطرح شد؛
چرا در قم فرهنگسرا تبدیل به دانشگاه و مجتمع اداری می‌شود؟

رئیس حوزه هنری قم با تصریح بر اینکه زیرساخت های فرهنگی قم در اختیار شهروندان نیست، گفت: اینکه چرا فضای عمومی که برای فرهنگسرا در یک منطقه محروم ایجاد شده است به دانشگاه تبدیل می شود، نه حوزه حاکمیتی اهمیت می دهد و نه حوزه خبری قم پیگیری می کند، به همین صورت ما هر روز فضاهای مهم فرهنگی شهر را از دست می دهیم.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرنگار ایسنا، مجدالدین معلمی در نشست بررسی فضای فرهنگی و هنری قم که در تحریریه خبرگزاری ایسنا برگزار شد، در خصوص پرورش هنرمند متخصص و متعهد عنوان کرد: تولید و آموزش زنجیره بهم پیوسته است؛ نمی توان آموزش داد و تولید نکرد چراکه استعدادی شکوفا نمی شود، از سوی دیگر اگر تولید باشد و آموزش انجام نشود نتیجه اش می شود اینکه یک عده و یا یک نسل خاص فعال خواهند ماند و ورودی جدیدی در عرصه آن هنر خواهیم داشت؛ لذا باید آموزش و تولید توامان باشند.

**هزینه امروز در فرهنگ و هنر، سرمایه آیندگان است

وی با بیان اینکه امروز دوره‌ای را سپری می کنیم که سرمایه گذاری دولتی در عرصه فرهنگ و هنر بسیار کمرنگ شده است، گفت: طبیعتا در چنین فضایی تولید اتفاق نمی افتد و تولید که نباشد استعدادها شکوفا نمی شود و محصولات جدی نخواهیم داشت، می توان گفت امروز در چنین فترتی بسر می بریم و این مشکل عرصه فرهنگ و هنر امروز ما است.

رییس حوزه هنری استان قم، تاکید کرد: حتما باید در مجموعه دولتی ما این درک بوجود بیاید که هزینه کردن در فرهنگ و هنر هزینه نیست بلکه سرمایه گزاری است؛ سرمایه ای که آینده از آن بهره می برد.

معلمی ادامه داد: وقتی سرمایه گذاری صورت نگیرد طبیعتا دچار خلا فرهنگی می شویم که هم مردم و هم هنرمند از آن صدمه می بینند و این روند در دراز مدت باعث بی هویتی فرهنگی می شود.

**قم در حوزه ادبیات طنز حرف اول را می زند

معلمی با اشاره به فعالیت های حوزه هنری قم، افزود: حوزه هنری حسب مقدورات و توان، آموزش و تولید را توأمان پیش می برد؛ برای مثال هیچ کس تصور نمی کرد در حوزه ادبیات طنز، قم رتبه اول و دوم کشور باشد، امروز در تمام جشنواره های طنز کشور ۴، ۵ رتبه اول طنزپردازان قمی هستند و ۲ سال است که طنزخوانی در محضر مقام معظم رهبری را طنزپردازان قم انجام می دهند که این نشان از اعتبار طنز قم دارد.

وی این افتخارات عرصه طنز برای قم را حاصل آموزش، تولید اثر و ایجاد فضای ارائه به صورت توأمان دانست و اظهار داشت: در حوزه هنری قم و محفل قمپز فضایی ایجاد شد که هنرمندان مستعد، طنز بگویند، بخوانند و دیده شوند، و تکرار این فرآیند این افتخارات را در پی داشت.

**مجموعه تئاتر شهر از بلاتکلیفی خارج شود

رئیس حوزه هنری قم با اشاره به عدم بهره برداری از تالار شهر علی رغم گذشت ۲ سال از افتتاح این مرکز فرهنگی هنری گفت: مثلا در حوزه تئاتر استان اگر تالار شهر به زیرساخت های فرهنگی و هنری شهر که در فقر به سر می برند اضافه شود، و این فضای ارائه در اختیار تئاتر قم قرار گیرد، بی شک زایش نویی برای تئاتر قم که امروز یک سالن مناسب اجرا ندارد، اتفاق خواهد افتاد.

معلمی در خصوص چرایی فراگیرتر و عمومی تر نشدن فعالیت های مختلف فرهنگی و هنری حوزه هنری قم علی رغم فعال بودن اکثر عرصه ها در این مرکز و برگزاری بدون وقفه هفتگی و ماهانه محافل ادبی و نشست های هنری و … گفت: حوزه هنری قم به میزان فضای فیزیکی که در اختیار دارد فعالیت ها را عمومی می کند لکن آنچه در قم شاهدیم این است که زیرساخت های فرهنگی شهر در اختیار شهروندان نیست بلکه در دست ادارات است.

**فرهنگ و هنر در قم دغدغه نیست/ چرا فرهنگسرا، دانشگاه و آموزشکده می شود؟

وی با تصریح براینکه مسئله فرهنگ و هنر در قم دغدغه جدی نیست، ادامه داد: اینکه چرا فضای عمومی که برای فرهنگسرا در یک منطقه محروم ایجاد شده است به دانشگاه تبدیل می شود، نه حوزه حاکمیتی اهمیت می دهد و نه حوزه خبری قم پیگیری می کند؛ به همین صورت ما هر روز فضاهای مهم فرهنگی شهر را از دست می دهیم؛ در گذشته سالن های تئاتر و سینما در قم داشتیم که امروز تعطیل و به مجموعه های آموزش عالی و پژوهشی و مجتمع های اداری تبدیل شده اند.

**جامعه خبری قم ورود نقادانه به عرصه فرهنگ و هنر داشته باشند

رئیس حوزه هنری تصریح کرد: از آنجا که نگاه این است که فرهنگ هزینه زاست، لذا هرچه جلوی چشم نباشد بهتر است؛ در این باره رسانه ها به عنوان حدواسط بین مردم و حاکمیت نقش مهمی دارند، رسانه ها باید صدای مردم باشند و می طلبد که جامعه خبری قم مستقل و منتقد در این حوزه ورود کند.

** تاریخ شفاهی مردمی قم تدوین می شود

وی در بخش دیگر در پاسخ به سوالی در خصوص کمرنگ بودن تاریخ شفاهی مردمی در قم علی رغم اینکه قم خواستگاه انقلاب اسلامی و نقش آفرین در سال های دفاع مقدس بوده است، گفت: تاریخ شفاهی در قم به نسبت بسیاری دیگر از نقاط کشور پیش است، لکن از آنجا که این عرصه در قم حاکمیتی عمل کرده و تاریخ شفاهی مردمی نبوده، دیده نشده است.

معلمی با بیان اینکه غالب کتابهای مرکز اسناد که با نگاهی رسمی از علما و بزرگان تهیه شده توسط فعالان حوزه تاریخ شفاهی قم بوده است، افزود: امروز حوزه هنری قم بدنبال این است که خلا تاریخ شفاهی قم که تاریخ شفاهی مردمی صرف نظر از اسم و رسم است را مرتفع کند؛ آنچه دنبال می شود روایت غیر رسمی اجتماعی، فرهنگی و مردمی انقلاب و دفاع مقدس و تولید داستان مردم در انقلاب و جنگ است.

انتهای پیام

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر