menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

مجله گل آقا

دانلود مقاله ی نگاهی گفتمانی به رابطه انقلاب اسلامی و طنز

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرگزاری فارس: هژمونی: انقلاب اسلامی و طنز با تمرکز بر گل آقا (نگاهی گفتمانی به رابطه انقلاب اسلامی و طنز)
طنز یکی از خرده‌گفتمان‌های گفتمان ادبی است که به هژمونیک شدن گفتمان انقلاب اسلامی ـ چه پیش از تثبیت انقلاب و چه بعد از تثبیت این گفتمان ـ کمک کرد.

چکیده
طنز یکی از خرده‌گفتمان‌های گفتمان ادبی است که به هژمونیک شدن گفتمان انقلاب اسلامی ـ چه پیش از تثبیت انقلاب و چه بعد از تثبیت این گفتمان ـ کمک کرد. مفهوم هژمونی می‌تواند ابزاری برای تحلیل روابط میان ادبیات و جامعه باشد که هم می‌تواند جایگاه اهل ادب را ـ به عنوان عوامل هژمونیک کننده یا تغییرساز ـ در جامعه تعیین کند و هم تعیین کننده نقش نیروهای اجتماعی در متون ادبی باشد. برای رسیدن به این هدف هفته‌نامه گل‌آقا را به‌عنوان یکی از موفق‌ترین آثار طنز این دوره انتخاب کرده‌ایم تا نشان دهیم چگونه به‌عنوان یک ابزار هژمونیک کننده عمل کرد و در آخر چگونه این هفته‌نامه به‌عنوان یک گفتمان در دل اجتماع گفتمانی ایران هژمونیک شد. در بخش نخست، نقش گل‌آقا در هژمونیک کردن جمهوری اسلامی و همراه کردن نظام و مردم، ترویج پایبندی به نظام، تحکیم قدرت جمهوری اسلامی و نقد جمهوری اسلامی جهت اصلاح آن پرداخته شده و در بخش دیگر یعنی هژمونیک شدن گفتمان گل آقا، این مقاله به سوپاپ بودن طنز گل‌آقا، نمایندگی از مردم و ایجاد لذت پرداخته است.

واژگان کلیدی: هژمونی، ادبیات، طنز، انقلاب اسلامی.

نویسندگان:

ذبیح الله فتحی فتح – محمدحسین نیکدار اصل

فصلنامه مطالعات انقلاب اسلامی – سال چهاردهم، شماره ۴۹، تابستان ۱۳۹۶٫

برای مشاهده کامل مقاله به لینک زیر مراجعه کنید.

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Documents/1396/11/08/13961108001378.pdf

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر