menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

مسابقه بین المللی کارتون و کاریکاتور یمن

برگزیدگان مسابقه بین المللی کارتون و کاریکاتور یمن+تصاویر

مسابقه بین المللی کارتون و کاریکاتور یمن برگزیدگان خود را شناخت و در این مراسم سخنرانان درباره پیروزی جبهه حق علیه باطل در جنگی که به مردم یمن تحمیل شد، سخن گفتند.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرنگار مهر، مسعود شجاعی طباطبایی دبیر مسابقه بین المللی کارتون و کاریکاتور یمن در مراسم اختتامیه این مسابقه که عصر سه شنبه ۲۶ خرداد با حضور حمیدرضا مقدم فر عضو مجمع جهانی بیداری اسلامی، سجاد نوروزی رئیس فرهنگسرای اندیشه، امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و جمعی از هنرمندان برگزار شد، گفت: بعد از حمله سنگین رژیم آل سعود به یمن که با حمایت مستقیم آمریکا و کشورهای غرب و همچنین بعضی از کشورهای عربی بود ما تصمیم گرفتیم مسابقه ای در دو بخش کارتون و کاریکاتور برای افشای حقایق پشت پرده این جنایت فجیع به شکل بین المللی برگزار کنیم.

مسابقه بین المللی کارتون و کاریکاتور یمن

مسابقه بین المللی کارتون و کاریکاتور یمن

وی ادامه داد: در این ماجرا عربستان سعودی محاسبات خود را در فروپاشی جبهه داخلی یمن در نتیجه حملات هوایی به همراه جنجال تبلیغاتی پر سر و صدا و مبتنی بر روش غافلگیری و ترساندن قرار داده بود. این همان استراتژی جنگی است که آمریکا در عراق دنبال کرد اما پایداری جبهه داخلی یمن محاسبات عربستان سعود را به هم ریخت.

این کاریکاتوریست درباره این مسابقه عنوان کرد: زبان تصویری کاریکاتور زبانی قابل فهم و بین المللی است که می تواند با طنز تلخ مخاطب را وادار به تفکر درباره این موضوعات کند و وظیفه هنرمند در این حوزه نشان دادن حقایق و برملا کردن نکات خاص است. کاریکاتور در واقع یک هنر افشاگر است که بدنبال موشکافی و هویدا کردن دمل های چرکین حوادث و رویدادهاست. بنابراین خانه کاریکاتور ایران با مشارکت فرهنگسرای اندیشه و سازمان بسیج مستضعفین شهرداری تهران این مسابقه را در دو بخش برگزار کرد.

شجاعی طباطبایی درباره این دو بخش گفت: در بخش کارتون سکوت رسانه های غربی و مجامع بین المللی، جنایت و کودک کشی در یمن و خیانت و همراهی شیوخ عرب ارائه شد. در بخش کاریکاتور نیز چهره های اصلی این تهاجم نابرابر و حامیان آن از جمله ملک سلیمان پادشاه عربستان، رئیس جمهور فراری یمن، باراک اوباما و … اعلام شدند.

در ادامه این مراسم دبیر مسابقه بین المللی کارتون و کاریکاتور یمن درباره سکوت مجامع غربی در خصوص اتفاق یمن گفت: فضای رسانه ای درباره این اتفاق آنچنان یک طرفه بود که هنرمندان کاریکاتوریست بین المللی را هم تحت تاثیر قرار داد. به طور مثال سال گذشته که ما مسابقه داعش را داشتیم کاریکاتوریست هایی از مصر هم شرکت کرده بودند اما در این دوره هیچ هنرمندی از مصر حضور نداشت و زمانی که من با آنها تماس گرفتم بیان کردند که فضای رسانه ای در کشورشان به گونه ای است که اگر بخواهند درباره فاجعه یمن فعالیتی داشته باشند دچار مشکل خواهند شد.

وی همچنین به یک حاشیه دیگر در برگزاری این مسابقه اشاره و بیان کرد: برپایی این نمایشگاه کاریکاتور از سمت ایران به نظر عده ای نوعی دخالت فرهنگی محسوب می شود. سوال ما این است که عربستان سعودی با تمام داشته ها و حمایتی که از غرب دریافت می کند و حضور نظامی سنگینی را در یمن تحمیل کرده است که حاصل آن کشته های بسیاری از مردم این کشور است اما حضور نظامی آنها دخالت محسوب نمی شود و کار ما برای یک اتفاق فرهنگی که نوعی افشاگری را در بر دارد دخالت است؟

شجاعی طباطبایی در پایان سخنان خود با اشاره به مظلومیت مردم یمن عنوان کرد: امیدواریم ما بعد از پایان نمایشگاه کاریکاتور کار خود را شروع کنیم و آثار خود را که افشاگر اتفاقات دنیا هستند و همچنین نمایشگاه های خود را در شهرها و دیگر کشورها جهان برپا کنیم.

در ادامه این مراسم حمیدرضا مقدم فر روی سن آمد و با اشاره به تشییع شهدای غواص گفت: امروز روز شاخصی در جمهوری اسلامی است چرا که تعداد زیادی از شهدای جنگ تحمیلی تشییع می شوند؛ شهدایی که تعداد زیادی از آنها غواص بودند و به خاطر شکل شهادتشان یعنی دستان بسته مظلومیتشان مضاعف شد.

وی همچنین درباره برگزاری مسابقه کارتون و کاریکاتور یمن تصریح کرد: امروز می توان با قاطعیت عنوان کرد که یمن پیروز شده است و آل سعود به هیچ کدام از اهداف خود نرسید. دو جبهه نظامی و رسانه ای علیه یمن فعالیت دارند؛ جبهه اول بسیج رسانه ای نظام سلطه است که با تمام توان و پول های عربستان سعودی قصد دارند مظلومیت مردم یمن را بپوشانند و به حاشیه ببرند که این بسیج رسانه ای را می توان در رسانه های العربیه، الجزیره و سایر رسانه های اروپایی و آمریکایی دید که تلاش می کنند مظلومیت را پنهان کرده و جای ظالم و مظلوم را عوض کنند.

مقدم فر برگزاری مسابقات کارتون و کاریکاتور یمن را یکی از علایم شکست جبهه رسانه ای در جنگ یمن عنوان کرد و افزود: این جشنواره با ابزار کاریکاتور و طنز آغاز شد و کشورهای متعددی در آن شرکت کردند. این مسابقه نشان داد که می توان در اقلیت بود اما با تعداد پایین رسانه ها حقیقت را به دنیا نشان داد.

وی خطاب به برگزارکنندگان مسابقه کارتون و کاریکاتور یمن عنوان کرد: برگزارکنندگان این مسابقه تلاش کردند پیام مظلومیت و مظلومان را به دنیا برسانند و برای این منظور زبان خوبی را انتخاب کردند زمانی این زبان و ابزار در دست لائیک ها و سکولارها بود و خوشبختانه امروز در دستان جبهه حق قرار دارد. من به برگزارکنندگان این مسابقه تبریک می گویم که توانسته اند با آثار خود این پیام را به مردم دنیا برسانند و بالاترین تبریک این است که ما متوجه شویم یمن پیروز شده است.

مقدم فر در پایان سخنان خود بیان کرد: امروز دشمنان در دو جبهه سخت و نرم یعنی حملات نظامی و بمباران و جنگ رسانه ای شکست خورده و امروز طرفداران یمن پیروز میدان هستند.

در پایان این مراسم سجاد نوروزی رئیس فرهنگسرای اندیشه درباره یک مسابقه بین المللی برای مردم یمن گفت: اگر ما امروز برای یمن کاری انجام می دهیم جدای از وجه انسانی و عقیدتی که این کار دارد حرکت در مسیر منافع ملی ما نیز هست که باید از هر صدای آزادیخواهانه و کنش ضد ظلم دفاع کنیم. این حمایت گاهی شکل مادی و گاهی وجهی هنری به خود می گیرد.

وی ادامه داد: ما در این سال ها به شهید دادن عادت کرده ایم یعنی از مدافعان حرم در سوریه گرفته تا کسانی که در مرزهای کشور به شهادت می رسند از شهدای ما هستند و اگر امروز این افراد در یمن، عراق، سوریه و … نجنگند باید در کوچه پس کوچه های اهواز و دیگر شهرهای کشور ما ا دشمنان بجنگیم و ما با حمایت از مبارزان در کشورهای دیگر منازعه را به خارج از مرزهای خود منتقل می کنیم.

رئیس فرهنگسرای اندیشه در پایان گفت: این کاریکاتورها از توحشی که رژیم آل سعود حکمرانی می کند پرده بر می دارد و این مسابقه نشان می دهد که روح تعهد هنری هنوز زنده است.

در پایان این مراسم برگزیدگان دو بخش کارتون و کاریکاتور به شرح زیر معرفی شدند:

بخش کارتون

عباس ناصری از بجنورد، بهرام ارجمند نیا و پویا عبدلی از کرمانشاه مورد تقدیر قرار گرفتند.

نفر سوم بخش کارتون:

سامر محمد الشامری از یمن برنده تندیس، لوح تقدیر و ۷۰۰ دلار

نفر دوم بخش کارتون:

محسن جعفری از ایران، برنده تندیس، لوح تقدیر و ۱۰۰۰ دلار

نفر اول بخش کارتون:

محمود نظری از ایران، برنده تندیس، لوح تقدیر و ۱۵۰۰ دلار

بخش کاریکاتور

در این بخش شهرام شیرازی، محمود آزادنیا از ایران و سیلویانوملو از برزیل مورد تقدیر قرار گرفتند.

نفر سوم بخش کاریکاتور:

مهمت علی گونش از ترکیه، برنده تندیس، لوح تقدیر و ۷۰۰ دلار

نفر دوم بخش کاریکاتور:

حمیدرضا حیات روشنایی از ایران، برنده تندیس، لوح تقدیر و ۱۰۰۰ هزار دلار

نفر اول بخش کاریکاتور:

ناصر مقدم از ایران، برنده تندیس، لوح تقدیر و ۱۵۰۰ دلار

اجرای مراسم با مجید یراق بافان همراه بود و مانی رهنما در این برنامه سه قطعه اجرا کرد که دو قطعه «ترانه های محمد» و «کلت وطنی» در همین مراسم رونمایی شد.

همچنین در پایان مراسم نمایشگاه کارتون و کاریکاتور یمن افتتاح شد.

تصاویر آثار برگزیده

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر