menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

مشروح گفتگوی فرهنگی با موضوع طنز در ادبیات سالهای اخیر در رادیو گفتگو

یک طنزنویس با اشاره به نیاز مردم به طنز گفت: نیاز مردم به طنز نادیده توسط مسئولان گرفته شده و ارگان هایی که مسئول آموزش داستان نویسی بوده اند کم‌کاری کرده‌اند.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرگزاری مهر، برنامه گفتگوی فرهنگی با موضوع طنز در ادبیات سال های اخیر با حضور احمد عربلو نویسنده و طنزپرداز از آنتن رادیو گفتگو پخش شد.

در ابتدای این برنامه عربلو به کم بودن سرانه مطالعه در کشور اشاره کرد و گفت: نباید تنها مخاطب را در این موضوع مقصر دانست. به نظر من اگر کتاب خوب به خصوص در زمینه طنز در بازار نشر باشد مردم استقبال خواهند کرد.

وی ملت ایران را اجین شده با طنز دانست و گفت: در هر خانواده یک نفر بذله گو پیدا می شود که روحیه طنز خانواده را تحریک کند. طنز کودکان ونوجوانان نیازی به درگیری زیاد با مسائل روز ندارد، بنابراین باید موضوعات ماندگار تر مانند ارزش‌های انسانی از جمله احترام به پدر و مادر، آداب معاشرت و… که به مرور کهنه و قدیمی نمی‌شوند به آن‌ها آموخت. متاسفانه برخی از نویسندگان ما مخاطب را به خوبی نمی شناسند و هنوز در تفکرات و انتظارات گذشته خود به سر می برند، در حالی که کودکان ما بسیار پیشرفت کرده اند و گاهی مسائل سیاسی را تحلیل می‌کنند.

این نویسنده در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه آیا پژوهشی درباره طنز کودکان و نوجوانان صورت گرفته یا خیر، گفت: گاهی یک طنز بسیار خوب نوشته می‌شود اما مورد استقبال مردم قرار نمی‌گیرد. این موضوع نشان می دهد نه تنها چنین پژوهشی نداشته ایم بلکه مخاطب خود رانیز نشناخته ایم.

عربلو با بیان اینکه ارگان هایی که مسئول آموزش داستان نویسی بوده اند کم کاری کرده اند، گفت: نگاه تعالی وجود دارد اما اراده هنوز شکل نگرفته است. تیراژهای فعلی زیبنده نشر ما نیست باید همه چیز دست به دست هم دهند تا ادبیات ما به خصوص طنز پیشرفت پیدا کند. مردم نیاز به طنز دارند و این نیاز نادیده گرفته شده است. باید از طنزنویس حمایت شود وحق التحریر طنز نویس افزایش یابد چرا که طنز نویسی بسیار مشکل است.

وی مسیر طنز کودک و نوجوان در کشور را رو به پیشرفت خواند و گفت: پس از انقلاب طنز نویس برای کودک و نوجوان نداشتیم اما اکنون تعداد زیادی نویسنده داریم و در مجلات صفحات خاصی برای کودکان در نظر گرفته شده است. امید است در جایی که هستیم باقی نمانیم و رشد را ادامه دهیم.

صادق وفایی

فایل صوتی گفتگو را در لینک زیر گوش دهید :

http://webapp.iranseda.ir/EpgRecordArchive.aspx?VALID=TRUE&epgId=122546438&chid=29

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر