menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

ضرب المثل

ضرب ‎المثل‎های لری پشتوانه ای از طنز دارند

ضرب‎المثل‌ها جملات موزون، پرمعنی و معمولاً منظومی بوده که به عنوان بخشی از فرهنگ هر قوم به شمار می‌رود. مثل‌ها با جملات کوتاه اما با مفاهیمی بلند و عمیق، چنان مقصود را بیان می‌کنند که ساعت‌ها نوشتن یا سخن گفتن قادر به این کار نیست.

‌به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه لرستان، یکی از راه‎های شناخت زندگی هر قومی مطالعه ضرب‎المثل‎های آنهاست، ضرب‌المثل‌ها کلید راهیابی به فرهنگ هر قوم و انعکاس دهنده تجربیات نسل‌ها و بازتابی از زبان مردم است. ضرب‎‌المثل‌ها و زبانزدهای هر قوم و دیار عموماً خاستگاه داستان، قصه و حکایت برخوردارند و چینه‌چینه (ضرب‎المثل) لری نیز از این قاعده مستثنی نیست.

یک عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد خرم‎آباد در این باره گفت: ضرب‎المثل‌ها درواقع یکسری جملات، اصطلاحات و کلمات رایج در بین مردم بوده که عناصر مهم هر مملکت و فرهنگ را تشکیل می‌دهد.

ضرب المثل

مسعود سپهوندی به گفت: عموماً ضرب‎المثل‌ها در قالب جملات کوتاه به صورت نظم و نثر و دربردارنده پند، دستورات اجتماعی، نکات اخلاقی و… است. وی با اشاره به اینکه هر ضرب‎المثل با وجود کوتاهی حاوی نکات عمده‎ای است، ادامه داد: انسان‌ها با به خاطر سپردن و بهره گرفتن از ضرب‎المثل‌ها راه زندگی خویش را هموار کرده و در اخلاق، رفتار و کارهای خود تجدیدنظر می‌کنند، چرا که هر مثل، افکار، پند و اندرزهای عموماً بزرگ را در جملات کوتاه و به یاد ماندنی بیان می‌کند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه با تأکید بر پرمحتوایی ضرب‎المثل‎های لری، افزود: از گذشته تاکنون مردم لرستان برای بیان ناگفته‎های خود از ضرب‎المثل‌ها استفاده می‌کنند، ضرب‎المثل‎های عامیانه لری بن مایه طنز داشته به همین جهت مردم استقبال ویژهای از حفظ آن‌ها دارند. سپهوندی با بیان اینکه طنز نوعی دلچسبی به ضرب‎المثل‌ها می‌دهد، اضافه کرد: مردم لرستان، انسان‎هایی باهوش هستند و ضرب‎المثل‌ها نیز از افراد هوشمند به یادگار می‌ماند.

وی با اشاره به دو پشتوانه بارز ضرب‎المثل‎های لری اظهار کرد: ضرب‎المثل‎های لری پشتوانه ای از طنز دارند، سازندگان این ضرب‎المثل‌ها توانسته‎اند جامعه و افراد را نقد کرده و تعادلی در جامعه ایجاد کنند. این عضو هیئت علمی یادآور شد: فایده ضرب‎المثل‌ها اصلاح فرد و جامعه است، مثل‌ها راهنمایی‎هایی برای همه انسان‌ها بوده که موجب می‌شوند ما خودمان را بیشتر بشناسیم.

سپهوندی با اشاره به انواع ضرب‎المثل‎های اسلامی، ملی و قومی خاطرنشان کرد: مثل‎های لری نمونه‎ای از انواع قومی ضرب‎المثل‎هاست، ضرب‎المثل قومی برآمدی است از آداب، رفتار، اقلیم و… هر منطقه است. وی با یادآوری اینکه ضرب‎المثل لر‌ها تحت تأثیر پارامترهای منطقه‎ای، فرهنگی و اقلیمی لرستان است، گفت: عموماً اغلب ضرب‎المثل‎های لری در قسمت‎های مختلف لرستان به یک صورت و با اندکی تفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرند، گاهی واژه‌ای از یک ضرب‎المثل جابجا شده و به شیوه‎ای دیگر بیان می‌شود اما عمدتاً بن‎مایه و اصل آن‌ها ثابت و یکسان است.

این دکترای زبان و ادبیات فارسی با تأکید بر اینکه قریب به اتفاق ضرب‎المثل‎های لری در مثل‎های فارسی موجود است، ادامه داد: این ادعا به جهت نشأت گرفتن فرهنگ لرستان از فرهنگ ملی است. سپهوندی با اشاره به لزوم شناخت ضرب‎المثل‌ها، یادآور شد: متأسفانه در روزگار ما به دلایل مختلف اعم از حجم عظیم مطبوعات و رسانه‎های ضد فرهنگ فارسی و ایرانی، ادبیات ملی و حفظ آن رو به افول است، رسانه ملی ایران می‌بایست مردم را به زبان و ادبیات قوم خود انس داده و زبان‎های مادری را احیاء کند.

وی با اعترافی تلخ‌ تصریح کرد: اگر احیای زبان و ادبیات ملی و قومی زود‌تر انجام نگیرد، ما شاهد از بین رفتن فرهنگ و ریشه ملی خود خواهیم بود. در ادامه یک عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان گفت: ضرب‎المثل لری مانند ضرب‎المثل‎های فارسی معمولاً کوتاه، آموزنده و در برگیرنده مسائل کلی است که برای تثبیت یک حکم انتزاعی یا مورد نزاع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حیدری با تأکید بر اینکه ضرب‎المثل‌ها مانند قاضی عادلی حکم می‌کنند، افزود: ضرب‎المثل برای تقسیم مطالب و تقریب زدن به ذهن کاربردهای ویژهای داشته و با این وجود ‌گاه این ضرب‎المثل‌ها از حالت جمله و عبارت درآمده و در قالب داستان و حکایت نقل می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه ضرب‎المثل‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند، ادامه داد: دسته اول شامل اکثریت ضرب‎المثل‌ها بوده که در روزگاران دراز به وسیله افراد ناشناخته به وجود آمده و نسل به نسل نقل شده‎اند، دسته دوم مثل‌ها توسط افراد ویژه‎ای خلق شده‎اند. این عضو هیئت علمی با اشاره به شخصیت برجعلی به عنوان یکی از خلق کننده‎های ضرب‎المثل‎های لری، اظهار کرد: بدون شک ضرب‎المثل‎های لری به عینه نشان دهنده آداب و رسوم قوم لر هستند.

دکتر حیدری با بیان اینکه برخی از ضرب‎المثل‌ها از اقوام دیگر به قوم لر سرایت کردند، اضافه کرد: این چنین ضرب‎المثل‌ها چون با فرهنگ قوم لر هماهنگ بودند، ماندگار شدن و یا احیاناً خود را با فرهنگ لر‌ها هماهنگ کردند. وی به اقسام ضرب‎المثل اشاره‌ای داشت و تصریح کرد: ضرب‎المثل جهانی، خاص یک کشور، قومی و قبیله‎ای و خانواده‎ای نیز انواع مثل‎هاست.

این عضو هیئت علمی دانشگاه با تأکید بر ضرورت حفظ ضرب‎المثل‌ها، افزود: ضرب‎المثل‌ها باید مکتوب شوند، چراکه در صورت مهیا شدن شرایط ممکن است، از بین روند، مثل‌ها خود ضامن و حافظ بقایشان هستند. ممکن است یک ضرب‎المثل با وجود تأثیرگذاری، به دلیل ناسازگاری با شرایط اجتماعی، سیاسی و… از بین روند. یکی دیگر از اعضای هیئت علمی دانشگاه لرستان گفت: مردم لر پراکندگی جغرافیایی از غرب تا جنوب داشته و ضرب‎المثل‌هایشان در اکثر جا‌ها استفاده می‌شود.

موسوی با بیان اینکه اکثر ضرب‎المثل‎های لری در دو نقطه متمرکز هستند، افزود: لرستان، ایلام، کرمانشاه، ملایر و… به عنوان لر کوچک و قسمت‌های لرنشین چهارمحال و بختیاری و بویراحمد از ضرب‎المثل‎های رایج لری استفاده می‌کنند. وی با اشاره به شاخص‎های بارز ضرب‎المثل‎های لری، بیان کرد: شوخ‎طبعی، طنزگونه و کامل بودن معنا و مفهوم از عمده خصوصیات ضرب‎المثل‎های لری است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان با ذکر اینکه گاهی ضرب‎المثل‎‌های لری برای بیان مقصود خود از دایره عرف خارج شده‎اند، ادامه داد: البته این خصوصیت به رک و صریح لهجه بودن مردم لر برمی‎گردد که گاهی خود را از قید و بندهای عرف خارج کردند. موسوی تصریح کرد: ریشه ضرب‎المثل‎های لری به گذشته‎های دور که برگرفته از حوادث و اتفاقات، حرف‌ها و صحبت افراد خاص و نکته‎سنج بوده، برمی‎گردد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه لرستان با اشاره به اینکه هر ضرب‌المثل بخشی از فرهنگ جامعه است، ادامه داد: ضرب‎المثل‌ها بازگو کننده روابط فرهنگی، آداب و رسوم و… هستند. ضرب‎المثل‌ها به حفظ و ماندگاری واژه‌ها کمک کرده و می‌تواند خیلی از مفاهیم را در همین کوتاهی بیان کنند. با این اوصاف گرچه ممکن است، برخی از ضرب‎المثل‌ها ظاهر خوشایندی نداشته باشند، ولی حفظ آن‌ها به‌ همان شکل و ماندگاریشان ضروری است.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر