menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

اکبر صحرایی نویسنده دفاع مقدس

«گهواره دیو» روایت طنز شهر شیراز از انقلاب تا پایان جنگ است

یک نویسنده کتاب گفت: کتاب «گهواره دیو» رخداد‌های هشت سال دفاع مقدس روایت انقلاب را تحت تاثیر قرار داد و کتاب در مورد انقلاب و رویداد‌ها همچنین وقایع آن کمتر نوشته شده است همین امر سبب شده تا تلاش کنم تا به موضعات و سوژه‌هایی بپردازم که به تاریخ انقلاب و وقایع پیش از آن باز گردد.

به گزارش شیرین طنز، اکبر صحرایی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان پیرامون مضمون کتاب «گهواره دیو» گفت: کتاب «گهواره دیو» مجموعه‌ای از داستان‌های بومی شهر شیراز است که در بازه زمانی خاصی مطرح شده و به رویداد‌های نیم قرن اخیر شهر شیراز پرداخته است.

آداب و رسوم مردم شیراز

وی در همین راستا ادامه داد: داستان در حوزه پیش از انقلاب اسلامی تا روز‌های پس از انقلاب بوده و همچنین هشت سال دفاع مقدس را نیز در بر دارد، در این اثر رویداد‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی خصوصا آداب و رسوم مردم شیراز را در آن برهه زمان مطرح شده است.

صحرایی در مورد کتاب «گهواره دیو» ابراز کرد: کتاب «گهواره دیو» در ۲۵ فصل نوشته خواهد شد البته اکنون ۱۲ فصلش به طور کامل نوشته شده و بقیه فصل‌ها در حال بازبینی و تدوین‌ نهایی است، این اثر ۲۵ فصل جذاب و خواندنی دارد که اطلاعات فراوانی را برای مخاطب به همراه دارد.

نویسنده کتاب «سنگر علاف ها» علت نگارش کتاب «گهواره دیو» را مورد بررسی قرار داد و تاکید کرد: رخداد‌های هشت سال دفاع مقدس روایت انقلاب را تحت تاثیر قرار داد، کتاب در مورد انقلاب و رویداد‌ها همچنین وقایع آن کمتر نوشته شده است همین امر سبب شده تا تلاش کنم تا به موضوعات و سوژه‌هایی بپردازم که به تاریخ انقلاب و وقایع پیش از آن باز گردد.

خرید کتاب های اکبر صحرایی از دیجی کالا

شیوه نگارش کتاب

وی به شیوه نگارش کتاب «گهواره دیو» اشاره و اظهار کرد: کتاب «گهواره دیو» به صورت داستان وار نوشته شده است. البته در این داستان‌ها رگه‌ها و مضامینی از طنز نیز وجود دارد، این در حالی است که کمتر کتابی با موضوع انقلاب وجود دارد که در آن جانمایه‌های طنز جای گرفته باشد، از سوی دیگر من عموما کتاب هایم را با تزریق طنز ساخته و پرداخته می‌کنم، زیرا می‌دانم جامعه مخاطب علاقه بسیاری بر اینگونه کتاب‌ها دارند.

وی پیرامون کتاب «گهواره دیو» ابراز کرد: کتاب «گهواره دیو» هنوز تکمیل نشده و انتشارات آن نیز مشخص نشده است من ترجیح می‌دهم ابتدا محتوا‌های مد نظرم را بنویسم سپس به انتخاب ناشر بپردازم البته احتمال دارد که کتاب را به ناشرانی که در گذشته با آنان همکاری می‌کردم بسپارم.

نام قدیم و محلی دروازه قرآن

نویسنده کتاب «فرار به جابلقا» در مورد نامگذاری کتاب «گهواره دیو» اظهار کرد: نام کتاب «گهواره دیو» بر گرفته از نام قدیم و محلی دروازه قرآن است که ساکنان قدیمی شیراز به همین عنوان آن را می‌شناختند، منطقه‌ای که دروازه قرآن در آن قرار گرفته، تپه‌ای مشرف بر شهر است چنانکه وقتی فردی بر بلندای آن قرار بگیرد می‌توان نیمی از شهر را به صورت کامل ببیند مردمان محلی این منطقه را به عنوان گهواره دید نام گذاری کرده بودند، اما مرور زمان و لهجه سبب شد تا بعد‌ها به عنوان گهواره دیو شناخته شود.

وی به ویژگی این کتاب اشاره و بیان کرد: داستان‌های کتاب «گهواره دیو» با لهجه محلی بیان شده است. البته همه خوانندگان می‌توانند این اثر را به صورت روان بخوانند و درک کنند، ولی جذابیت لهجه در کنار رخداد‌ها و وقایع تاریخی و محلی خصوصا فرهنگی جذابیت‌های ویژه‌ای را برای مخاطب به همراه دارد.

صحرایی پیرامون افزایش سرانه مطالعه در تعطیلات ناشی از شیوع بیماری کرونا خاطر نشان کرد: من معتقدم اوقات فراغت ایجاد شده جهت قرنطینه مردم و جلوگیری از بیماری کرونا زمینه را برای افزایش مطالعه فراهم کرد اگر چه فضای مجازی به عنوان یک سد در مقابل افزایش سرانه مطالعه ایستاده، اما با این همه مطالعه در بین مردم وجود دارد. من هم چون تمام مردم به مطالعه نیاز دارم و به دلیل نوشتن در حوزه‌های تاریخی و فرهنگی کتاب خواندم تا بتوانم کتاب‌های پر بار را تهیه کنم.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر