menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

مکتب خانه طنز

گزارش پانزدهمین “مکتب خانه ی طنز”

اسماعیل امینی، نویسنده و مدرس ادبیات، در تازه ترین «مکتب خانه طنز» ظرفیت های کلامی و حکیمانه در سخنان امام (ره) را بررسی و از منتشر نشدن کتاب «تبسم دوست» انتقاد کرد.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری، پانزدهمین نشست از سلسله نشست های «مکتب خانه طنز» یک شنبه نوزدهم بهمن ۹۳ در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد.

در این نشست که رضا ساکی و مهدی فرج اللهی، دو طنزپرداز شناخته شده و جمعی از طنزپردازان جوان و علاقه مندان به این عرصه حضور داشتند، ضمن خوانش آثار نوشته شده حاضران با موضوعات شیوه های کلاهبرداری و همچنین ویژگی های تاکسی بانوان از نگاه طنز، اسماعیل امینی، نویسنده و مدرس ادبیات به سخنرانی پرداخت. امینی در این نشست، ظرفیت های کلامی و حکیمانه در سخنان امام (ره) را بررسی کرد.

این شاعر و منتقد ادبی که در کتاب «تبسم دوست» لطایف و مطایبات در کلام امام خمینی (ره) را مورد بررسی قرار داده، اظهار کرد: این لطایف را از این رو جمع آوری کردم که نشان دهم امام خمینی (ره) در شرایط بسیار سختی که برای سخنرانی هایشان داشتند، در مقابله با دستگاه پهلوی، در وضعیت تبعید، در سال های سخت انقلاب و پس از آن، چطور از شیوه طنز و استهزا استفاده کردند تا فضای سنگین موجود شکسته شود و بیشتر بتوانند با مردم ارتباط بگیرند.

امینی با بیان این که در این کتاب به اسنادی که موجود بوده استناد کرده، گفت: می توان از اسنادی که موجود است برای نشان دادن این شیوه کلامی امام (ره) در شرایط لازم استفاده کرد و نشان داد امام با هوشمندی تمام از ظرفیت های کلامی برای ارتباط گرفتن با مردم استفاده می کرده اند.

وی همچنین گفت: منبع مورد استفاده من برای این کتاب، صحیفه امام بوده که شامل سخنرانی های رسمی ثبت شده ایشان است و از شنیده ها و منابع غیررسمی استفاده نکرده ام. این مدرس ادبیات ضمن خواندن بخش هایی از این کتاب، بیان کرد: انتشار چنین اثری برای شناختن شخصیت امام (ره) بسیار موثر است و می تواند برای شکستن فضای عبوس و سنگین موثر واقع شود.

امینی در ادامه گفت: در روزهایی که در آن هستیم و دهه فجر را سپری می کنیم، می توانیم با چنین آثاری به نسل جوان نشان دهیم نسل ما در روزهایی که به نتیجه رسید چطور باید برای سرنوشتش کاری کند، چرا امام را انتخاب کرد.

وی ضمن انتقاد از منتشر نشدن این کتاب گفت: با این که موسسه تنظیم آثار امام از من خواست این اثر را به آن ها بدهم که آن را منتشر کنند اما تاکنون این اتفاق نیفتاده؛ در حالی که چنین پژوهش هایی که فارغ از فضای رسمی است، می تواند جوانان ما را به شخصیت امام بزرگوار نزدیک تر کند.

گزارش تصویری

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر