menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

سید مسعود شجاعی طباطبائی

کاریکاتور نقدی است که از دل مردم بیرون آمده و هنر مردمی به حساب می‌آید

مسعود شجاعی طباطبایی گفت: کاریکاتور نقد موشکافانه یک اتفاق است. این هنر، مفهومی حاوی طنز را به صورت تصویری نشان می‌دهد و مخاطب را به تفکر دعوت می‌کند.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرگزاری تسنیم: سید مسعود شجاعی طباطبایی سردبیر مجله کیهان کاریکاتور و سردبیر مجله بین‌المللی ایران کارتون، مدیر خانه کاریکاتور ایران، عضو هیئت داوران چند نمایشگاه ملی و بین‌المللی، مدرس دانشگاه و همچنین مسئول واحد کاریکاتور حوزه هنری از حضور بهترین کاریکاتوریست‌های ایرانی در جشنواره نقد بنا و فضای شهری خبر داد.

او انتخاب بخش کاریکاتور را برای جشنواره «نقد فضا و بنای شهری» مناسب دانست و توجه مسئولان وزارت راه و شهرسازی را به هنر کاریکاتور خوشایند عنوان کرد. شجاعی طباطبایی گفت: «در واقع کاریکاتور نقد موشکافانه یک اتفاق است. این هنر، مفهومی حاوی طنز را به صورت تصویری نشان می‌دهد و در حقیقت مخاطب را به تفکر دعوت می‌کند. کاریکاتور مقوله قابل فهمی برای همگان است از این منظر خیلی راحت با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند و هنری است که بی‌پیرایه حرف می‌زند و در قالب طنز به نقد می‌کشد و اثر بخش است».

سید مسعود شجاعی طباطبائی

سید مسعود شجاعی طباطبائی

وی در ادامه افزود: «کاریکاتور نقدی است که از دل مردم بیرون آمده و هنر مردمی به حساب می‌آید؛ هنری ساده و بی‌پیرایه، دلنشین، جذاب و ماندگار». این هنرمند که جوایز بین‌المللی بسیاری در کارنامه خود دارد؛ جشنواره «نقد فضا و بنای شهری» را در بخش کاریکاتور به سبب پتانسیل‌های این هنر، هم در مردم و هم در نظر مسئولان موثر ارزیابی کرد و اذعان داشت: «کاریکاتور می‌تواند نگاه‌های انتقادی در فضای شهری را در معرض دید مسئولان قرار دهد و بیانگر نگاه‌هایی باشد که نسبت به اتفاقات و رویداد‌ها وجود دارد. کاریکاتور ارتباط بهتری بین مسئولین و مردم رقم می‌زند و پلی میان آن‌ها است و این ارتباط را در حقیقت هنرمندان ایجاد می‌کنند».

مدیر عامل خانه کاریکاتور با توجه به برگزاری چنین جشنواره‌ای در بخش کارتون برای نخستین بار در کشور، به نمونه‌هایی از جشنواره‌ها در موضوعات اساسی در دیگر کشور‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: «جشنواره بین‌المللی کاریکاتور در شهر استامبول ترکیه که هرساله با موضوع توریست و شهر استامبول برگزار می‌شود و از سراسر دنیا در آن شرکت دارند از این دست است که فضای شهری شهر استامبول را از نگاه کاریکاتوریست‌ها به مسئولان به تصویر می‌کشد که این جشنواره توانسته در جذب توریست این کشور مثمرثمر باشد. همچنین برگزاری نمونه‌ای از جشنواره‌ها در کشورهای ژاپن و برزیل نیز وجود دارد.

مسعود شجاعی‌طباطبایی، داور بخش کاریکاتورجشنواره «نقد فضا و بنای شهری» وضعیت کاریکاتوریست‌های ایران را هم از لحاظ آماری هم از لحاظ کیفی از بهترین‌های دنیا عنوان کرد و حضور هنرمندان این هنر را در جشنواره‌های متفاوت بسیار مناسب دانست. نخستین مسابقه سراسری عکس و کارتون «نقد فضا و بنای شهری» در دو بخش «سیما و منظر شهری» و «زندگی در فضای شهری» توسط معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی، برگزار می‌شود.

نمایشگاه آثار برگزیده این جشنواره، اردیبهشت ماه 94 به برگزار می‌شود. علاقه‌مندان جهت اطلاعات بیشتر می‌توانند به وب سایت jvhonar.com مراجعه نمایند.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر