menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

عباس ناصری

کارتونیست خراسان شمالی : بسیار پشیمانم که هنر را انتخاب کردم!

هنرمند و داور بین المللی کاریکاتور و کارتونیست اهل خراسان شمالی (بجنورد) گفت: روزگار هنرمندان در دوران کرونا اصلا خوب نیست و مسئولان باید در این شرایط در کنار هنر و هنرمندان باشند.

به گزارش شیرین طنز، عباس ناصری در گفت‌‌وگوی تفصیلی با خبرنگار تسنیم در بجنورد با اشاره به وضعیت سخت اقتصاد هنرمندان در شرایط کرونایی اظهار داشت: در حالت عادی هم هنر در سبد خرید مردم جایگاهی نداشت چه رسد به وضعیت فعلی که اقتصاد حال و روز خوبی ندارد.

مردم هنر را فراموش کردند

وی افزود: مردم هنر را فراموش کردند و سختی هنرمندی و هنرمندان در شرایط فعلی بسیار بیشتر شده است. من به عنوان یک کارتونیست بین‌المللی بسیار پشیمانم که هنر را انتخاب کردم و این شرایط برای هنرمندان خیلی سخت است. جشنواره‌هایی که در دوران کرونا برگزارمی‌شود٬ تاثیر چندانی در حال و روز هنرمندان ندارد و این در حالی است که هنر در این روزها تنها مأمن امن هنرمندان است.


کارتونیست بین‌المللی استان خراسان شمالی با بیان اینکه هنر و هنرمندان در شرایط کرونایی در همه کشورها تحت حمایت دولت هستند و باید دولت حامی آنان باشد٬ گفت: ما مدعی نیستیم که مهد کاریکاتور هستیم اما با توجه به جشنواره‌های بسیار خوبی که در استان برگزار کردیم به عنوان یک پایلوت کشوری در این حوزه انتخاب شدیم. استعدادهای بسیار خوبی در این زمینه در بجنورد هستند و مدیریت هنری این جریان می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.


ناصری افزود: تا کنون موقعیت‌های بسیاری برای مهاجرت به کشورهای دیگر برای من وجود داشته و فراهم شده ولی ارق وطن و هنر برای شهرم این اجازه را به من نمی‌دهد. دنبال مسؤلان نمی‌روم و اعتقادی به این موضوع ندارم. البته مسؤلان هم هیچ گاه ما را طرد نکردند و در حد توان شنوای صحبت‌های ما بودند ولی بودجه و ظرفیت مالی استان توان این حمایت‌ها راندارند.

شیرین طنز را در اینستاگرام دنبال کنید

داور جشنواره‌های بین المللی کاریکاتور گفت: برای حرفه‌ای شدن هنوز هم ادعایی ندارم. من با سابقه ۱۵ ساله کاریکاتور در مطبوعات وارد عرصه جشنواره‌ها شدم ولی باید بگویم این هنر هیچ بازاری ندارد. برای همین است که هیچ گاه وارد جنبه آموزش و تدریس این هنر نشده‌ام.

این هنر هیچ عوایدی برای کسی که آن را دوست دارد٬ ندارد. من اگر حتی به برای این هنر به سایر کشورها هم می‌رفتم٬ چیزی در آن نبود. ما کار اقتصادی بلد نیسیتم و البته امرار معاش زندگی از همین هنر است.

در استان ما فرهنگ غنی و زبان زیبایی داریم

وی افزود: تا کنون در خراسان شمالی ۳ جشنواره مجله کارتون٬ ۱۰ دوره جشنواره حوزه هنری و چند جشنواره در سطح ادرات استان برگزار کرده‌ایم. معتقدیم در استان ما فرهنگ غنی و زبان زیبایی داریم اما از این فرهنگ آن طور که باید و شاید بهره نبرده‌ایم.

سعی کرده‌ام در کارهای خودم این فرهنگ و زبان زیبا را به عنوان چاشنی استفاده کنم. هنرمند باید برای جایی که زندگی می‌کند خاطره ساز و موثر باشد.

عباس ناصری با اشاره به این مطلب که در سایت و جشنواره‌های شخصی خودم سعی کردم هنر فاخر استان را در قالب کاریکاتور معرفی کنم٬ افزود: همه هنرهای استان ما و به ویژه هنر فاخر موسیقی مقامی٬ دارای مفاهیم بلند و معانی سرشاری است.

برای حمایت از هنرمندان کتاب های کاریکاتور را با تخفیف از دیجی کالا بخرید

وقتی جشنواره کاریکاتور چهره هنرمندان موسیقی استان را برگزار کردیم با اثرات بی‌نظیر و زیبایی که ارسال شد غافلگیر شدیم و این نشانگر تجلی هنر استان در همه مناطق دنیا است. هنرمندان بیش از ۴۵ کشور٬ چهره هنرمند موسیقی مقامی استان خراسان شمالی را به تصویر کشیدند و به تبع ان با آثار این هنرمندان موسیقی آشنا شدند و نفر برتر یک چهره قدر لهستانی بود.

وی افزود: این جشنواره جایز نقدی نداشت و با محصولات استان از هنرمندان تقدیر کردیم. در جشنواره جهانی فرهنگ خراسان شمالی٬ هنر خراسان شمالی را با همت ۱۰۲ هنرمند جهانی به تصویر کشیدیم. در این جشنواره از همه هنرها و جاذبه‌های استان برای ما اثر رسید. برای این جشنواره تا سه سال قرض‌ها را تسویه می‌کردیم!

اولین جشنواره کرونای دنیا را من فراخوان دادم

کارتونیست بین المللی استان خراسان شمالی گفت: باید مسئولان هم در کنار این جریان باشند و حمایت‌ها در حد هنر والای استان باشد. من توقع خاصی از هیچ کسی ندارم و تاجایی که توان دارم برای هنر و اعتلای استان تلاش می‌کنم. من هم ننشسته‌ام و همواره سراغ کار می‌روم.

اولین جشنواره کرونای دنیا را من فراخوان دادم و این جشنوراه را در سطح بسیار بالایی برگزار کردیم. بیش از ۸۰۰هنرمند از همه کشورهای دنیا شرکت کردند. ۳۳۴۲ کار از ۱۰۲ کشور دنیار در این جشنواره شرکت کردند و این یک رکورد بین المللی است.

ناصری گفت: تا کنون صحبت‌های زیادی از همکاری‌های من با حوزه هنری منتشر شده و گفته‌اند حوزه هنری همه بودجه‌اش را برای کاریکاتور خرج می‌کند در حالی که این گونه نیست. برای جشنواره کرونا ۵ میلیون تومان از وزارت ارشاد و ۳ میلیون تومان هم از ارشاد استان گرفته‌ام و این در حالی است که هدایای ساده‌ای مثل چاروق استان بسیار بیشتر از این هزینه‌ها خرج دارد.

وی افزود: باید از مدیران و نمایندگانی که خودشان دنبال هنر هستند٬ تقدیر کنم. واقعا برخی مدیران بسیار هنر دوست هستند. اما در حالت کلی هنر بسیار مظلوم است. شاید ما به درد نماینده یا مسؤولی نمی‌خوریم که سراغ ما بیایند. ولی باید مدیران خودشان جاذبه این کار را درک کنند.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر