menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

ملانصرالدین

ملانصرالدین ، طنز‌‌‌پرداز پند‌آموز / یحیی تدین

ملانصرالدین (١٢٨۴-١٢٠٨)، از طنزپردازان مهم جهان است، لیکن نزدیک به یک قرن است که میان کشورهای ‏همسایه ایران از جمله ترکیه، تاجیکستان، آذربایجان و افغانستان بر سر ملیت او اختلاف نظر وجود ‏دارد.

اگر چه به نظر می‌آید ترکیه در مال خود کردن او موفق شده است. این کشور نزدیک به ۴٠‌سال ‏پیاپی است که جشنواره بین‌المللی به نام «مسابقه بین‌المللی کارتون نصرالدین هوجا» و کنارش یک ‏جشنواره رقص و آواز باشکوه برگزار می‌کند و حتی سنگ قبری هم کشف کرده که نشان می‌دهد ‏محل دفن ملا در خاک ترکیه است. یادآورهمان سناریویی که برای «مولانا» به کار بسته و در نتیجه هر ‏ساله ثروت کلانی از راه جلب توریست به‌ دست می‌آورد.

در مقابل ایرانی‌ها هم فقط عقیده دارند ملا در ‏خراسان و در دوران سلجوقیان متولد شده است. به‌ هر حال سمبل ملانصرالدین شیخی است که بر الاغی ‏به شکل معکوس نشسته و اطرافیانش از ماجراهای پندآموز او لذت می‌برند.

از جمله: «روزی همسر ملا ‏از او پرسید: «فردا چه می‌کنی؟» گفت: «اگر آفتابی شود به مزرعه می‌روم و اگر بارانی شد به کوهستان.» ‏همسر گفت: «بگو: ان‌شاءالله.» ملا گفت: «ان‌شاءالله ندارد هوا یا آفتابی است یا بارانی.» فردا همان ابتدای راه ‏راهزنان رسیدند و او را کتک زدند و مجبور شد به خانه بازگردد. همسرش گفت: «کیست؟» ملا گفت: «‏ان‌شاءالله منم.‏»

یحیی تدین / شهرونگ

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر