menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

محمدرضا دوست محمدی

دوست محمدی: حضور کاریکاتور در زندگی مردم به ظرفیت مسئولان بستگی دارد

داور جشنواره کارتون روزی حلال با بیان اینکه تریبون فوق العاده ای از کاریکاتور گرفته شده، گفت: پررنگ شدن کاریکاتورهای ضد ایرانی و ضد اخلاقی در فضای مجازی ناشی از بی توجهی به کارتونیست های داخلی است.

به گزارش شیرین طنز، محمدرضا دوست محمدی، داور نهمین جشنواره سراسری کارتون و کاریکاتور روزی حلال و از هنرمندان کاریکاتوریست کشورمان در پاسخ به این سوال که چطور می توان هنر کاریکاتور را بین مردم برد و آنها را بیشتر با این هنر آشنا کرد به خبرنگار شبستان گفت: متاسفانه ما در استفاده از کاریکاتور به شدت محافظه کار هستیم. وقتی یک مقاله تند و تیز چاپ شود ،خیلی سر و صدا نمی کند اما کاریکاتور به خاطر عمق نفوذ و سوءبرداشت هایی که از آن می شود، سر و صدای زیادی به پا می کند. همین باعث ایجاد مساله و دردسر برای هنرمند می شود و او عطای این کار را به لقایش می بخشد.

دوست محمدی با اشاره به وضعیت کاریکاتور در رسانه ها بیان کرد: کاریکاتور در فضاهای فرهنگی ما بخصوص رسانه ها اعم از روزنامه ها و سایت های خبری معتبر بسیار کم، محتاطانه و محافظه کارانه استفاده می شود. وقتی این تریبون فوق العاده را از دست می دهیم نباید انتظار داشته باشیم کاریکاتور در بین مردم باشد. این امر باعث می شود کاریکاتورهای ضد ایرانی و ضد اخلاقی در فضای مجازی دست به دست شود.

داور نهمین جشنواره سراسری کارتون و کاریکاتور روزی حلال تصریح کرد: مردم بسیاری از کارها در حوزه کاریکاتور را نمی بینند. مردم تعداد اندکی از آثار را در نمایشگاه ها و گالری ها می بینند و از دیدن بسیاری از آثار باز می مانند. مهمترین اقدامی که باید صورت گیرد، این است که ظرفیت مسئولان را بالا ببریم. کاریکاتور هنری است اثرگذار که نفوذ زیادی دارد. اگر این هنر بیشتر در بین مردم مطرح شود، قطعا مردم تاثیر زیادی از آن می گیرند.

این هنرمند کاریکاتوریست اظهار داشت: مسئله دیگر این است که هنرمندی که کاریکاتور تولید می کند باید به تاثیرگذاری کارش فکر کند. گاهی ما طوری کار می کنیم که خودمان از کار، اثر نمی گیریم و عامل به پیام آن نیستیم. حکایت برخی از هنرمندها مانند دکتر ریه ای است که خودش در پشت پرده سیگار می کشد. برخی از هنرمندها این گونه هستند که به حرفی که می زنند، عامل نیستند و می خواهند پیام مربوطه را در اثر منعکس کنند. مسلم است که تاثیرگذاری چنین کاری کم است.

وی با بیان اینکه کاریکاتور یکی از اثرگذارترین هنرهای تجسمی در ارتباط با مردم است، عنوان کرد:‌ کاریکاتور به دلیل فضای شیرین و طنز عامه پسندتر و جذاب تر است. با این تریبون می توان حرف های بسیاری را با مردم زد و پیام های زیادی را به آنها منتقل کرد. در روابط عادی بسیاری از حرف ها را نمی شود، مطرح کرد اما طرح آنها به صورت شوخی شدنی است. کاریکاتور نیز اینگونه است. بسیاری از مسایل و مشکلات و آسیبهای اجتماعی و پیامهای اخلاقی را می توان در قالب هنرکاریکاتور مطرح کرد. باید جای این هنر اثرگذار را بین مردم باز کنیم و این امر میسر نمی شود جز اینکه ظرفیت مدیران افزایش یابد.

دوست محمدی در مورد کیفیت آثار جشنواره کارتون و کاریکاتور روزی حلال بیان کرد: در دوره های قبل این جشنواره داور نبودم و می توانم این آثار را در مقایسه با جشنواره های دیگر ارزیابی کنم. داوری بسیاری از جشنواره های ملی و بین المللی را بر عهده داشتم. می توانم بگویم که جشنواره کارتون و کاریکاتور روزی حلال جشنواره خوبی است. در اوضاعی که شرکت در جشنواره ها برای هنرمندان عادی شده و برخی از آنها تمایلی به شرکت ندارند، برداشت شخصی ام این است که کیفیت آثار این جشنواره خوب بوده است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: سوژه جشنواره کارتون و کاریکاتور روزی حلال سوژه سختی داشت و با این حال کارهای خوبی به دست ما رسید اما همیشه تا ایده آل جای کار وجود دارد. کارهای جشنواره کارتون و کاریکاتور روزی حلال هم در بخش چهره و هم در بخش موضوعی قابل قبول است. در مقایسه با مسابقات ملی که بودجه و تبلیغات بیشتر دارند، می توان گفت این جشنواره خوب است بخصوص اینکه در خارج از پایتخت برگزار می شود.

گفتنی است، نهمین دوره جشنواره سراسری کارتون و کاریکاتور با موضوع روزی حلال با دریافت ۵۴۲ اثر از ۱۷۰ هنرمند کشور برگزار می شود و در اختتامیه این جشنواره که ۱۵ شهریور برپاست از ۱۹ برگزیده از ۱۲ استان تقدیر به عمل می آید.

گفتگو از مریم داوری

پایان پیام/

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر