menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

بازار کتاب

در بازار کساد کتاب‌ های طنز ، کدام کتاب‌ها هنوز فروش دارند؟

در بازار کساد کتاب‌ های طنز، کدام کتاب‌ها هنوز فروش دارند و بیشتر از بقیه خوانده می‌شوند؟

طنزکاوی در کتاب‌ فروشی

آوین آزادی

گاهی آدم آرزو می‌کند کاش یک روز به جای ۲۴ساعت، ۴۸ساعت بود، ۷۲ساعت بود یا اصلا یک روز کاش چند روز بود.

اینطور می‌شد امید داشت که حداقل آدم نصف کتاب‌های مهم جهان را بخواند. میز پرفروش‌ها در همه کتاب‌ فروشی‌ ها و شهر کتاب‌ ها وجود دارد. کتاب‌ها در ژانرها و سبک‌های مختلف چیده‌ شده‌اند؛ جای کتاب‌های طنز اما خیلی خالی‌ است.

پای حرف هر کدام از کتاب‌ فروش‌ ها یا ناشرها می‌نشینی می‌گویند مردم خیلی اهل طنز خریدن و طنز خواندن نیستند.

کتاب‌ های طنز، در بسیاری از کتاب‌فروشی‌ها مهجور مانده‌اند. اما در میان این بازار کساد طنز ، کدام کتاب‌ ها هنوز بازار فروش دارند و بیشتر از بقیه خوانده می‌شوند؟

طنزهای انتقادی ابراهیم رها

متصدی فروش کتاب بزرگسالان در شهر کتاب مرکزی می‌گوید اینجا بیشتر کتاب‌های ابراهیم رها طرفدار دارند.

او از «پرت و پلا» به‌عنوان یکی از پرفروش‌های طنز نوشته رها نام می‌برد که توسط نشر چشمه ، منتشر شده است. کتابی که روایت داستانی خاص خودش را داشته و با زنده شدن پیرمردی به نام اسفندیار معیری آغاز می‌شود.

شخصیت محوری داستان پس از زنده شدن تصمیم‌های عجیبی می‌گیرد. در این میان موقعیت‌های مختلفی برای او ایجاد می‌شود که طنز تلخ نویسنده به تاثیرگذاری آنها دامن می‌زند.

در شهر کتاب مرکزی بعد از پرت و پلا، «چقدر خوبیم ما» که باز هم نوشته ابراهیم رهاست، پرفروش و پرطرفدار است. چه‌قدر خوبیم ما را مروارید در ۴۹صفحه منتشر کرده. کتابی که به خوبی رسالت خود را در حوزه طنز انجام داده و با لحنی طنزآمیز به نقد ایرادات رفتاری جامعه می‌پردازد.

نویسنده به هیچ نقصی رحم نمی‌کند و تعارف، دروغ، غرب‌ستیزی، فرهنگ رانندگی و یا حتی خندیدن به نحوه سخن گفتن علی دایی را به چالش می‌کشد. در شهر کتاب مرکزی، پرفروش‌ترین طنزها بعد از این دو اثر، آثار دنباله‌دار مهرداد صدقی است.

«آبنبات هل‌دار» داستان طنزی است از زبان یک کودک بجنوردی. محسن، راوی داستان، فرزند آخر یک خانواده پنج‌نفری است که برادرش شهید شده. فضای داستان پر از ماجراهای خنده‌دار و حیرت‌آور است.

کتاب به پشت‌ جبهه‌ هم می‌رسد و توضیح می‌دهد که چگونه مردم در این فضا، زندگی روزمره خود را می‌گذراندند و سرگرمی‌های خاص خود را داشتند. محسن، قهرمان داستان، از روزگاری می‌گوید که مردم با مسائل ساده شادی‌های بزرگی می‌آفریدند، مثل نخستین تجربه رفتن به سینما؛ دیدن نخستین تلویزیون رنگی؛ تجربه حضور نخستین خوراکی‌های لوکس در خانه مردم.

«آبنبات دارچینی» به نوعی جلد دوم همین کتاب است. صدقی در کتاب دوم خود تلاش می‌کند موقعیت‌های بیشتری برای محسن خلق کند در عین اینکه او را تا حدودی از محوریت خارج می‌کند.

ماجراهای کتاب آبنبات دارچینی بین سال‌های ۷۲ تا ۷۴ می‌گذرد و در این کتاب، محسن درگیر ماجراهای پیش‌بینی نشده‌ای می‌شود که ناخواسته روی زندگی خود و اطرافیانش تاثیر می‌گذارد.

او در ادامه از آثار بزرگمهر حسین‌ پور و پوریا عالمی به‌عنوان کتاب‌های پرفروش حوزه طنز نام می‌برد و می‌گوید: البته کتاب‌های این دو نویسنده در سال‌های گذشته پرفروش‌تر بودند.

ادبیات طناز آمریکا

کتاب‌فروشی کوچکی در بازار تهران سال‌هاست که جا خوش کرده. پشت پیشخوان پیرمردی نشسته که می‌گوید اساسا کتاب طنز نمی‌آورد چرا که اینجا طنزها مشتری ندارد. او از عامه‌‌پسند چارلز بوکوفسکی (نشر چشمه)‌ و ولگردهای دارما جک کرواک (نشر روزنه) به‌عنوان رمان‌هایی با تم طنز نام می‌برد و می‌گوید: اساسا ادبیات آمریکا، ته‌مایه طنز دارد و همین سبک هواداران خاص خودش را دارد.

از مردی به نام اوه تا رفوزه‌ها

متصدی فروش کتاب در شهر کتاب تهرانپارس با نگاهی به آمارهای اخیر کتاب‌فروشی می‌گوید: کتاب‌های ابراهیم رها پرفروش‌تر بوده‌اند. این در حالی است که در شهر کتاب فرشته، «مردی به نام اوه» که نشرهای نون و چشمه آن را منتشر کرده‌اند، پرفروش‌ترین کتاب طنز است.

فردریک بکمن در این رمان تراژیک- کمیک احساس‌هایی مثل عشق و نفرت را به با ذهن خلاقش به تصویر می‌کشد و انسان و جامعه مدرن را در لفاف طنزی شیرین و جذاب نقد می‌کند.

«اعترافات هولناک لاک‌پشت مرده» نوشته مرتضی برزگر (نشر چشمه) و «کلاه‌پوستی» نوشته ولادیمیر واینوویچ (نشر ثالث) هم دیگر پرفروش‌های شهر کتاب فرشته با فضای طنزآلود به شمار می‌روند.

گشت و گذارهایم در تهران نشان می‌دهد که «رفوزه‌ ها»، کارنامه شعری ابوالفضل زورویی نصرآباد هم از آن کتاب‌های محبوب در حوزه طنز است.

زرویی حالا خودش نیست تا ببیند مجموعه سروده‌های طنزش دوباره روی میز پرفروش کتاب‌فروشی‌ها قرار گرفته و نامش را زنده می‌کند.

منبع : همشهری

 

آینده کتاب صوتی در بازار نشر

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر