menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

مترو نوشت

خاطرات طنز مترو را در کتاب “مترو نوشت” بخوانید

مراسم معرفی و رونمایی از کتاب “مترونوشت” برگزار شد.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از سرویس بازار ایسنا، در این مراسم “پدیده ترابی” نویسنده کتاب درباره این اثر گفت: جرقه این کار از سال ۸۸ در ذهن وی شکل گرفته است. او که هر روز مسیر کرج تا تهران را با مترو طی می­‌کرد، در این کتاب از خاطرات خود و خاطراتی که شنیده بود، داستان­‌های کوتاهی با زبان طنز نوشته است.

ترابی در این مراسم گفت: مترو به دنبال توسعه شهری و جابه­ جایی راحت­‌تر مسافران است و شاید بحث مردم‌نگاری در مترو به دلیل تجمع افراد و تماس بدنی و ارتباط چهره­ به­ چهره افراد راحت‌تر باشد. یکی از اتفاقاتی که در مترو افتاد، پیداکردن دوستان مترویی بود که هر کدام شغل و تخصصی جداگانه دارند و تنها مورد مشترک قرار گرفتن در ایستگاه مترو خاص و در زمان خاص بود که این باعث آشنایی اولیه و سپس دوستی این افراد با هم شد.

وی افزود: در کتاب به بحث رفتار شهروندی توجه ویژه ای شده، پروژه مترونوشت، پروژه‌ای ادامه­‌دار است که قرار است در ادامه از حالت داستان‌گویی خارج ­شود و وارد بخش علمی و جامعه­‌شناسی و مردم­‌نگاری شود.

مترو نوشت

از نظر ترابی رفتار شهروندی از نظر توجه به افراد سالمند، ناتوان و کم توان و خانم­‌ها و پس از آن آقایان، اهمیت دارد.

وی آستانه تحمل زنان را پایین ارزیابی کرد که در مترو درگیری لفظی و فیزیکی بیشتری نسبت به آقایان دارند؛ همچنین بر اساس تحلیل ترابی زنان دست فروش شامل زنان سرپرست خانوار و دختران دانشجو می­‌شوند که توجه به آن‌ها اهمیت دارد.

ترابی تصریح‌کرد: در این کتاب به دنبال نقد نبودم، بلکه هدف این بود که روایتی در مورد وقایع حقیقی که در مترو اتفاق می­‌افتد، بنویسم. کتاب نگاه فمنیستی ندارد و اتفاقات در محیط زنانه و دنیای زنانه است. البته این اثر قرار بود قطورتر باشد که برای کسب مجوز، بخش‌هایی از آن حذف شد.

مترو نوشت کتابی در ۹۰ صفحه است که توسط انتشارات تیسا در تعداد ۱۲۰۰ نسخه و با قیمت هشت هزار تومان، در بازار موجود است.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر