menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

خاطرات ناصر فیض در نشست چهره خوانی

خاطرات طنزپردازی ناصر فیض در نشست چهره خوانی بیان شد

ناصر فیض شاعر طنزپرداز کشور در نشست چهره خوانی گفت: طنزپردازی رندی خاصی می‌طلبد، در طنز شناخت ظرفیت پذیرش مخاطب طنز بسیار مهم است.

به گزارش شیرین طنز ، به نقل از ایرنا، سومین برنامه از سلسله برنامه های چهره خوانی (چهره ها چگونه کتاب می خوانند؟) به بیان خاطرات طنزپردازی از زبان شاعر طنزپرداز کشور ناصر فیض گذشت.

سلسله برنامه چهره‌خوانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی با محوریت به اشتراک گذاشتن تجربه‌های کتاب خوانی چهره‌های مطرح، اندیشمندان و نویسندگان تدارک دیده شده است و سومین برنامه‌ از این مجموعه با حضور ناصر فیض، در تالار فرهنگ مرکز همایش‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

فیض در این نشست گفت: وقتی وارد یک حیطه هنری مثل شعر جدی می شوید نمی توانید بگویید دیگر نیاز نیست به طنز هم بپردازم چون جدی می گویم.

وی افزود: هر یک از این شاخه ها خود یک هنر بشمار رفته و در عین حال منافاتی با یکدیگر ندارند اما در طنز رعایت ظرافت ها و نکاتی ضروری است. در طنز شناخت ظرفیت پذیرش شخصی که مورد خطاب شماست مهم است، کسی که با او شوخی می کنیم و اینکه او چقدر همراه است؟

نویسنده مجموعه طنز نزدیک ته خیار و فیض بوک با بیان اینکه شناخت مخاطب می تواند باعث شود به اثر روح داده شود، تصریح کرد: ظرافت های زبانی نیز در طنزپردازی باید رعایت شود.

فیض با اشاره به محدودیت های همیشگی طنزپردازان گفت: در تاریخ ادبیات ایران جمعی و انجمنی برای طنز نبود تا اینکه دفتر طنز به پیشنهاد ابوالفضل زرویی نصرآباد طنزپرداز فقیددر حوزه هنری بنا و اولین شب شعر طنز با عنوان حلقه رندان ایجاد شد و این مساله چنان با استقبال و شور همراه بود که امروز برگزاری جشنواره طنز و چاپ مجموعه رمان طنز را شاهدیم و در حال حاضر چند ناشر فقط کار طنز چاپ می کنند.

نویسنده مجموعه شعر طنز املت دسته دار گفت: معیارهای طنز در طنزپردازی باید رعایت شود، یک شاعر طنزپرداز فوق متخصص است، اگر یک شاعر عادی را متخصص بدانیم.

فیض در زمینه کتابخوانی نیز گفت: من به شخصه فقط شب ها کتاب می خوانم، مطالعه درست و حسابی فرصت و تمرکز می خواهد، شب در میان شاعران بسیار اهمیت دارد و بسیار هم به آن اشاره شده و بیشتر شاعران شب شعر می گویند.

برنامه چهره‌خوانی که نام آن از دو مقوله چهره‌ها چگونه کتاب می‌خوانند؟ و خوانش چهره و سیمای مطالعاتی شخصیت های شناخته شده وام گرفته شده در راستای گسترش و ترویج فرهنگ مطالعه برنامه ریزی شده است.

نشست‌های پیشین این برنامه با حضور اکبر ثبوت پژوهشگر تاریخ و فلسفه اسلامی، مسعود فروتن نویسنده و گوینده کتاب‌های صوتی و محمدرضا سرشار نویسنده، پژوهشگر و منتقد ادبی برگزار شد.

فیض اولین کتاب خود را در سال ۱۳۸۰ منتشر کرد. علاوه بر آن، او آثاری را از زبان ترکی استانبولی به فارسی ترجمه کرده‌است.

او مدیر دفتر طنز حوزه هنری، عضو شورای عالی موسیقی و شعر صدا و سیما و شورای شعر دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

فیض‌بوک مجموعه اشعار طنز این شاعر در بیست و ششمین دوره جایزه کتاب فصل شایسته تقدیر اعلام شد و در سال ۱۳۹۲ سازمان هنری رسانه ای اوج از این شاعر تقدیر کرد.

از جمله کتاب‌های منتشر شده فیض می‌توان به ترجمه اشعار و زندگی‌نامه ۴۰ شاعر ترک، گزیده ادبیات معاصر، املت‌های دسته‌دار و نزدیک ته‌خیار اشاره کرد.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر