من به مجموعه سوالات زنم حساسم
به چرا گفتن هر لحظه ی او وسواسم
یکسره تهمت زیر آبی بیجا بزند
به خیالش که به دریا زده ام غواصم
دایماْ سرزده افکار مرا می کاود
او گمان کرده که دارای زنی زاپاسم
نیمه شب ها به لگد خواب مرا می پاشد
تا سحر پیله کند بر نفس و خرناسم
هر شب اجبار شوم مو به مو شرح دهم
خدمت همسر خود جان خودم احساسم
من اگر خنده کنم گریه کند در پاسخ
چون کره بر سر نان دل خود می ماسم
چون به چپ می روم از راست سخن می گوید
راست چون می روم از چپ بزند با داسم
بار الها نظری کن که درین باقی عمر
لا اقل همسر خود را کَمَکی بشناسم
۸ دیدگاه
اسماعیل تقوایی:
سلام
زیبا بود…عجب دل خونی داره شاعر..
احمد ای شاعر خونین دل پر آوازه
مرد با همسر خود تا به چه حد میسازه؟
اگر آری بسرش یک زنی از نوع هوو
مطمئن باش زنت روحیه اش میبازه
احمد آوازه اسماعیل تقوایی:
ممنونم آقای تقوایی از لطف و اظهار نظر شما.
در ضمن دو بیتی بسیار جالبی بود ولی فکر کنم اگه مصرع آخر رو می نوشتید
“مطمئن باش زنت روحیشو میبازه” بهتر بود.
در ضمن کجاشو دیدی. دعوت می کنم شعر “اتهام زن ذلیلی” بنده را در وبلاگم مطالعه بفرمایید تا عمق فاجعه رو بهتر ببینید.
میلاد قاسمی:
سلام شعر زیبایی بود اما فک نمی کنم که (غواصم) با بقیه ی کلمات هم قافیه باشه اینطور نیست؟
احمد آوازه میلاد قاسمی:
ممنونم آقای قاسمی.
والله این شعر را، دو سه نفر از اساتید مطالعه کردن و به این مورد ایرادی نگرفته اند. حالا شما هم چشم پوشی کن عزیزم.
میلاد قاسمی احمد آوازه:
جناب آقای آوازه بنده برای افزایش معلومات خودم این سوال رو پرسیدم وقصدم ایراد گرفتن نبود
البته جواب قانع کننده نگرفتم ودر این مورد بیشترتحقیق می کنم اما:
اگر در بیتی دوکلمه جناس تام باشند ولی از لحاظ معنایی باهم تفاوت کنند آن دو قافیه میشوند منظورم این است که قافیه بخش حساس شعر است که حتی معنی کلمه را درصورت جناس تام بودن زیر ذره بین می گذارد
مثلا
کار نیکان را قیاس از خود مگیر
گرچه باشد در نوشتن شیر شیر
آن یکی شیر است اندر بادیه
آن دگر شیر است اندربادیه
آن یکی شیراست کآدم میخورد
وآن دگر شیر است کآدم میخورد
چه رسد به این که تنها شباهت دوکلمه در ادای آن باشد واز لحاظ املایی اختلاف فاحش داشته باشد
پیروز باشید
اسماعیل تقوایی:
سلام
اگر حروف قافیه از لحاظ شنیداری یکی باشند اما نوشتار متفاوت داشته باشند قافیه را «سماعی» می نامند. در گذشته شاعران از این قوافی پرهیز می کرده اند اما امروزه گاهی در حدّ یک یا دو مورد در یک شعر از این قوافی استفاده می شود و مثلا «قنوت» و «خطوط» را مرحوم «قیصر امین پور» قافیه کرده است. در ترانه (به علت ویژگی شنیداری آن) به کارگیری این قوافی اشکالی ندارد.
میلاد قاسمی اسماعیل تقوایی:
با تشکر از استاد تقوایی
ولی به نظرم اگه زبان شعر محاوره باشه پذیرفتن این جور قافیه ها راحت تر باشه اما اینطوریشو نمی دونم….
وحید:
عالی بود….