menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

کی گفته بخت کچلا بلنده

طنزنويسي براي زنان؛ كاري سخت‌تر از كار در معدن!

از بس كه همه مشاغل، كار خودشان را بعد از كار در معدن سخت‌ترين كار دنيا مي‌دانند، آخر نفهميديم چه كاري بعد از كار در معدن سخت‌ترين كار دنياست با اين حال شك نكنيد كه طنزنويسي براي زنان به خاطر برخي ملاحظات از كار در معدن هم سخت‌تر است!اصلا براي همين است كه طنزنويس صاحب‌نام روزگارمان؛ ابوالفضل زرويي نصرآباد در مقدمه كتاب «كي گفته بخت كچلا بلنده» سروده نسيم عرب اميري مي‌نويسد:
«واقعيت امر اين است كه شما در كدام دوره از تاريخ ادبيات اين قدر شاعر جوان ۱۸-۱۷ ساله تا ۲۵ ساله مي‌بينيد كه اين‌قدر روان و خوب شعر گفته باشند؟ مي‌خواهم بگويم چون اين‌ها دم دست ما هستند نمي‌بينيم‌شان. مثلا همين خانم نسيم عرب اميري يك پديده است. شما در كل تاريخ ادبيات ايران، چند زن شاعر طنزپرداز خوب پيدا مي‌كنيد كه با اين قدرت و با اين رواني شعر بگويد و به اين خوبي مفهوم طنز را بشناسد؟»

کی گفته بخت کچلا بلنده

کی گفته بخت کچلا بلنده

«كي گفته بخت كچلا بلنده» عنوان دومين مجموعه شعر طنزي است كه از نسيم عرب اميري منتشر شده است و حركت رو به جلوي او در اين مجموعه طنز نسبت به مجموعه قبلي «داشت عباس قلي خان پسري» به خوبي مشهود است. زبان شعر طنز عرب اميري به قدري روان و سالم است كه نصيب كمتر شاعري چه زن و چه مرد مي‌شود. او در انتخاب مضمون و موضوع نيز زيركي و هوشمندي به خرج داده است و موضوعات و مضاميني را انتخاب كرده است كه هم در زمان انتشارش در مطبوعات براي خواننده روزنامه‌خوان جذابيت داشته باشد و هم وقتي به صورت كتاب در آمد مانند غالب كارهاي طنز ژورناليستي به خاطر تمام شدن تاريخ مصرف توي ذوق مخاطب نخورد.
او براي رسيدن به اين هدف سراغ موضوعات و مضامين ماندگار‌تر رفته است و براي اينكه جذابيت كارش را بالا ببرد از شخصيت محبوب و آشنايي مثل حسن كچل بهره بُرده است. چنانچه در مجموعه طنز قبلي خود نيز از شخصيت «عباس قلي خان» استفاده كرده بود و اين نشان‌دهنده علاقه او به شخصيت‌سازي و داستان‌سرايي است چيزي كه در عرصه شعر طنز كمتر كسي سراغش مي‌رود. از ويژگي‌هاي شخصيت حسن كچل در اين كتاب مي‌توان به سادگي، روراستي و بي‌شيله پيله بودن او اشاره كرد كه البته هميشه برايش دردسر‌ساز است و باعث مي‌شود كه آب خوش از گلويش پايين نرود! پيدا كردن قالب نو و بهره‌مندي از زبان روان و سالم در اين كتاب باعث مي‌شود كه اشعار طنز او با غالب شعرهاي طنز امروزي كه در آنها كمتر به فرم و محتوا توجه مي‌شود تفاوت اساسي داشته باشد. مجموعه شعر طنز «كي گفته بخت كچلا بلنده» از طرف انتشارات مرواريد منتشر شده و خواندن آن به همه از جمله كچل‌هاي گرامي توصيه مي‌شود!
منبع : شماره 2759 روزنامه آرمان – يكتا بي‌ نياز – پنجشنبه 31 اردیبهشت 94

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر