menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

ابوالفضل زرویی : با سخت جانی طنزپردازان، چراغ طنز هنوز روشن است

ابوالفضل زرویی نصرآباد شاعر و طنزپرداز با سابقه و خوشنام کشور اخیرا یادداشتی درباره طنز و طنزپردازی در کشور نوشته که به مناسبت برپایی برنامه هفته کتاب طنز در فروشگاه های زنجیره ای شهر کتاب، منتشر شده است. در ادامه متن این یادداشت را می خوانیم:
خنداندن و گریاندن، همچون زنده کردن و میراندن، از صفات ذات باری تعالی است که: هو اضحک و ابکی. نهایت جد و جهد آدمی اتصاف به صفات خداوندی است و طنزپرداز با ایجاد نشاط در جامعه و ادخال سرور در قلوب باورمندان، می کوشد تا خلیفه شایسته ای برای خداوند در زمین باشد.
خنده و گریه بی دلیل که بعضا برخی رسانه ها به ترویج آن کمر بسته اند، از نشانه های عدم سلامت روانی است. آنچه جامعه امروز ما پیش و بیش از خنده صرف، بدان نیازمند است، نشاط است.
طنزپردازان می کوشند تا ضمن حرمت نهادن به باورها و ارزشهای قابل احترام جامعه، با نقد طنزآمیز کاستی ها و ناراستی هایی که مردم و دولتمردان را تهدید می کند، با بیانی لیّن، امیدبخش و منصفانه، شادی و نشاط واقعی را به جامعه هدیه کنند.کتاب های طنز قاف لبخند در شهر کتاب
سیاستگذاران فرهنگی ما علیرغم شعار لزوم ترویج نشاط در جامعه، متاسفانه تاکنون اقدام قابل توجهی در حمایت و تقویت طنزپردازان انجام نداده اند. صدور مجوز نشر و اختصاص مکانی برای عرضه آثار را نباید به حساب حمایت گذاشت. اگر چراغ طنز هنوز روشن است، حاصل سخت جانی و دلخوشی طنزپردازان به تشویق و حمایت مردم است.
با لحنی نرم تر و مودبانه تر، می توان گفت که طنزپردازان با درک شرایط همیشه سخت کنونی در جهت همراهی با سیاست های دولت های محترم، همواره کوشیده اند تا با کم کردن توقعات، کماکان به حیات حواصیلی خود ادامه دهند.
کتابهای طنز نشر قاف، نمونه ای از همین روداری ها و رواداری هااست. گرچه حداقل توقع آن بود که آثار طنز به هیاتی شکیل، با کاغذ گلاسه و جلد گالینگور و مثل برخی کتب، با نرخی ارزان و یارانه ای عرضه شود، مع الوصف خود طنزپردازان تلاش کرده اند تا کتابهایشان را علیرغم کیفیت عالی معنوی، به خفیف ترین شکل و ارزان ترین بها به دست مخاطبان و علاقه مندان برسانند.
اقدام شهرکتاب و مدیران فرهیخته آن در جهت رونمایی و عرضه این مجموعه ارزشمند و اختصاص مکانی ویژه برای معرفی و عرضه آثار طنز، اقدامی شایسته تقدیر و ستودنی است. جناب آقای مهندس فیروزان از معدود مدیران فرهنگی این دیارند که کارنامه پربار و خوشایندی دارند و دوران تصدی ایشان در سروش و شهر کتاب، از ادوار شایسته افتخار فرهنگ و هنر کشور است. امیدوارم این بدعت خوشایند فرهنگی نیز، مانند تمامی نوآوریهای دیگر شهرکتاب، فراگیر شود.
در خاتمه ، این بیت از آن حکایت قدیم را (که حضرت مولانا هم در دفتر ششم مثنوی بدان اشارتی کرده) یادآور مدیران اهل اشارت شهر کتاب می شوم که:
ما سه تا، کردیم کار خویش را
ای به قربانت، بجنبان ریش را …
دعاگو
ابوالفضل زرویی نصرآباد
۱۱ مهر ۹۴
گفتنی است موسسه شهر کتاب با همکاری نشر کتاب قاف برنامه هفته کتاب طنز را از یازدهم تا هفدهم مهرماه در فروشگاه های منتخب خود در تهران برگزار کرد. افتتاح میز و قفسه دائمی کتاب طنز، تغییر یک هفته ای ویترین فروشگاه ها و عرضه مجموعه ای از کتاب های طنز (نزدیک به صد عنوان کتاب از نویسندگان و ناشران مختلف) از فصل های این برنامه بود.
همچنین طنزنویسان کشور در فروشگاه های منتخب حضور پیدا کرده و علاوه بر گفت و گو و دیدار با مخاطبان خود، جشن امضا آثارشان را برگزار کردند.
منبع : سایت از طنز

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر