menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

حسین نقیب

گفت‌ و گو با حسین نقیب به بهانه نمایشگاه کارتون هایش

«حسین نقیب» ، نقاش، طراح و کارتونیست متولد سال ۱۳۵۲ در مشهد و از اعضای پاتوق کاریکاتور حوزه هنری خراسان رضوی و خانه هنرمندان مشهد است.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از واحد خبر روابط عمومی حوزه هنری خراسان رضوی، «حسین نقیب» ، نقاش، طراح و کارتونیست متولد سال ۱۳۵۲ در مشهد و از اعضای پاتوق کاریکاتور حوزه هنری خراسان رضوی و خانه هنرمندان مشهد است. همکاری با روزنامه‌ها و مجلات طنز کاریکاتور و حضور در جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی همچون جشنواره سراسری ” آل سقوط ” خراسان شمالی ١٣٩۴، جشنواره بین المللی داعش ١٣٩۴، جشنواره ” روزی حلال ” بجنورد ١٣٩٧ ، دریافت لوح تقدیر از جشنواره سراسری ” انسان ، جنگل ، زندگی ” استان مازندران، اسفند ١٣٩٣، جشنواره بین المللی کارتون و تصویر سازی ” آیلان ” ١٣٩۴و جشنواره بین المللی ” جامعه ایمن ” شهرداری مشهد ١٣٩٧ ، راه یافته به مرحله نهایی و نمایشگاه جشنواره کارتون ” شهر + من ” اراک ١٣٩٧ ، برگزیده اولین جشنواره ملی کارتون وکاریکاتور کتاب (کاریکتاب) تهران ۱۳۹۷، دیپلم افتخار از جشنواره بین المللی ” پرو ۲۰۱۸، نفردوم هفتمین وهشتمین چلگی کارتون ایران – خراسان شمالی ۱۳۹۸و… از جمله فعالیت‌ها و افتخارات این هنرمند مشهدی است.

نمایشگاهی از کارتون‌های حسین نقیب هم‌‌اکنون در نگارخانه اشراق حوزه هنری خراسان رضوی در حال برگزاری است. به همین گفت‌وگویی با وی ترتیب دادیم که در ادامه می‌خوانید:

چه مدت است که در عرصه کارتون و کاریکاتور فعالیت دارید و چطور به این هنر علاقه‌مند شدید؟

از کودکی به نقاشی و طراحی علاقه داشتم تا اینکه با روزنامه طنز و کاریکاتور و پس از آن مجلات «گل آقا» و «خورجین» آشنا شدم و به سمت کارتون و کاریکاتور گرایش پیدا کردم. در مجموع مدت زیادی است که در این عرصه فعالیت دارم اما از سال ۹۰ به صورت جدی‌تر و حرفه‌ای کارتون و کاریکاتور را دنبال می‌کنم.

ایده‌ها و سوژه‌های خود را برای خلق یک اثر چطور انتخاب می‌کنید؟

مشکلات روز دنیا و دغدغه‌های جامعه بشری، مهم‌ترین منبع الهام من است، اخبار را رصد میکنم و ناخودآگاه ایده‌ای به من ذهنم می‌رسد و سعی می‌کنم به بهترین نحو روی کاغذ پیاده‌اش کنم. تلاشم این است که آثارم ماندگار باشد و به اصطلاح تاریخ انقضا نداشته و محدود به بازه زمانی خاصی نباشد بنابراین معمولا از نوشته در کارهایم استفاده نمیکنم.

مهم‌ترین ویژگی و وجه تمایز کارتون و کاریکاتور را با دیگر هنرها در چه می‌دانید؟

کارتون به بیان مشکلات جامعه با زبان طنز و تصویر می‌پردازد و در این دوره که مردم خیلی حوصله مطالعه متن های طولانی را ندارند در یک لحظه، حرفش را بیان می‌کند. درواقع خلق یک کارتون از ایده‌یابی تا اجرا به طور میانگین ۳ تا ۴ ساعت زمان می‌برد و پس از انتشار نیز خیلی زود و گاه در یک نگاه مخاطب را به خود جذب می‌کند. این سرعت در برقراری ارتباط و انتقال پیام را اصلی‌ترین مشخصه کارتون و کاریکاتور می‌دانم و یکی از دلیل‌هایی است که این هنر را بسیار دوست دارم.

درمورد برگزاری نمایشگاه آثارتون در نگارخانه اشراق و موضوعاتی که به آن پرداختید بگویید.

من در جلسات پاتوق کاریکاتور حوزه هنری خراسان رضوی شرکت می‌کردم و کم‌کم با راهنمایی هنرمندان باسابقه این عرصه همچون محسن اسدی، رضا جنگی و علیرضا پاکدل برای اینکه بیشتر شناخته شوم و آثارم دیده شود تصمیم گرفتم نمایشگاهی برگزار کنم البته هزینه نگارخانه‌ها بسیار بالا است اما مسئولان حوزه هنری خراسان رضوی حمایت کردند و توانستم آثارم را در نگارخانه اشراق در معرض دید عموم علاقه‌مندان قرار دهم که در آن حدود ۴۰ اثر با موضوعاتی نظیر آسیب‌های اجتماعی؛ فضای مجازی، امنیت، جنگ، بلایای طبیعی، محیط زیست و… به نمایش گذاشته شده است و تا هفتم شهوریورماه ادامه دارد.

به عنوان کلام آخر اگر نگته‌ای هست، بفرمایید.

هنرمند برای خلق یک اثر فاخر، احتیاج به ذهنی آرام و فارغ از دغدغه‌های معیشتی دارد. من اگر امروز حمایت شوم و آثارم دیده شود و به فروش برسد می‌توانم کارم را دنبال کنم و در غیر این صورت ادامه راه، مشکل می‌شود بنابراین از تمامی مسئولان و مردم می‌خواهم که از هنرمندان بیش از پیش حمایت کنند.

گفتنی است، نمایشگاه کارتون‌ های «حسین نقیب» تا تاریخ ۷ شهریورماه ادامه دارد و علاقه‌مندان می‌توانند جهت بازدید از ساعت ۱۷ الی ۲۰ به نگارخانه اشراق حوزه هنری خراسان رضوی واقع در بولوار هاشمیه بین هاشمیه ۲۰ و۲۲ مراجعه کنند.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر