menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

کتاب طنزالمثل ها

گفت‌وگو با نویسنده‌ی کتاب «طنزالمثل ها» / اثر جدید حجت‌الاسلام حیدری

حجت الاسلام حیدری ابهری با بیان این که «ضرب المثل ها» مباحث اخلاقی و اجتماعی را با نمکی خاص بیان کرده است، گفت: مجموعه «طنزالمثل ها» گزیده ای از ضرب المثل های آموزنده برای کودکان و نوجوانان است.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرگزاری شبستان، سرویس فرهنگی، مریم داوری: «حجت الاسلام غلامرضا حیدری ابهری» متولد ۱۳۴۸ در تهران از پژوهشگران، نویسندگان و شاعران خردسال،کودک و نوجوان است. وی کتابهای بسیاری همچون خدا و قصه هایش، نان و نمک،خداشناسی قرآنی کودکان، زیارت عاشورا در نگاهی دیگر، فرهنگ نامه سوره های قرآن،با آیه های نور، کودکان می پرسند، نقاشی های خدا، شهر ضرب المثل ها و تبسم آفتاب را نوشته است. وی برگزیده شانزدهمین و هفدهمین دوره جایزه کتب فصل، برگزیده دهمین جشنواره کتابهای آموزشی رشد و برگزیده نخستین جشنواره کتاب سال رضوی شده است.

به بهانه مجموعه «طنزالمثل ها» اثر جدید «حجت الاسلام حیدری ابهری» گفتگویی با وی ترتیب دادیم که بدین شرح است:

کتاب «طنزالمثل ها»چه زمانی و توسط کدام انتشارات به چاپ می رسد؟

این کتاب در مرحله گرفتن مجوز است و از سوی انتشارات شهید کاظمی منتشر خواهد شد.

توضیحی در مورد مجموعه «طنزالمثل ها»بدهید.

ضرب المثل های ما مایه های طنز و مباحث اخلاقی و اجتماعی را با نمکی خاص بیان کرده است. تعدادی از ضرب المثل ها بر محور واژه کچل را جمع آوری کردم که آموزندگی داشته باشد.

مجموعه «طنزالمثل ها» شامل چند جلد و چند ضرب المثل است؟

این کار مشتمل بر ۶۶ ضرب المثل در سه جلد همراه با تصویرگری است. هر جلد ۳۶ صفحه و مشتمل بر ۲۲ ضرب المثل است. تمام ضرب المثل ها بار معنایی، اخلاقی و اجتماعی دارند که آن را به زبانی ساده برای بچه ها توضیح دادم.

این مجموعه برای چه گروه سنی است؟

برای سوم تا ششم ابتدایی.

تصویرگر و گرافیست آن چه کسانی هستند؟

مهشید رجایی و نرگس صابری به ترتیب تصویرگر و گرافیست این مجموعه هستند.

چه شد که تصمیم گرفتید مجموعه «طنز المثل ها» را بنویسید؟

ضرب المثل ها ظرفیت بالایی برای آموزش مباحث اخلاق به خصوص برای گروه سنی کودک و نوجوان دارند. با ضرب المثل ها می توان نوعی آموزش غیر مستقیم داد. بر این اساس تصمیم گرفتم که مجموعه« طنزالمثل ها» را بنویسم. ضرب المثل ها فواید زیادی برای کودکان و نوجوانان دارد زیرا ضمن آموزش غیر مستقیم، دایره لغات و ذوق ادبی آنها را افزایش می دهد.

در پشت جلد یکی از مجلدهای مجموعه«طنزالمثل ها» نوشته است:

ضرب المثل های شیرین فارسی ، مدرسه ای برای آموزش اخلاق، ادب و زیست انسانی و آسمانی اند. زبان نرم و مهربانانه و هنرمندانه ضرب المثل ها ، آنها را از ظرفیت بالایی برای تربیت و رشد مخاطبان برخوردار کرده است. اگر فرزندان ما با این عبارت ارزنده خو بگیرند، زندگی بهتری را تجربه خواهند کرد و به موفقیت های بیشتری دست خواند یافت.

کتاب« طنزالمثل ها» مجموعه ای از ضرب المثل های بامزه فارسی است که به قلم حجت الاسلام حیدری ابهری نوشته شده است. ضرب المثل های این مجموعه، علاوه بر اینکه نکات خوبی را در زمینه اخلاق فردی و اجتماعی به فرزندان ما می آموزد، لبخند زیبایی را بر لبان آنها می نشاند.

در یکی از صفحات « طنزالمثل ها» می خوانیم:

بعضی ها نا کامی ها و بدبختی هایشان را به روی خودشان نمی آورند. طوری درباره بدبیاری ها و شکست هایشان حرف می زنند که انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است. مثلا وانمود می کنند که همه چیز مطابق میل آنها پیش رفته است. مثلا وقتی از یک پرواز جا می مانند، می گویند:«راستش یک دفعه منصرف شدم و از خیر این مسافرت گذشتم.» قدیمی ها درباره این جور افراد می گویند:«کلاه کچل را آب برد، گفت: برای سرم گشاد بود!»

 

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر