menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

نشست شعر و نثر طنز درادبیات اعتراضی

گزارش نشست شعر و نثر طنز در ادبیات اعتراضی

نشست شعر و نثر طنز در ادبیات اعتراضی با حضور یوسفعلی میرشکاک، امیری اسفندقه و تعدادی از شاعران و منتقدان ادبی در حوزه هنری برگزار شد.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، عصر سه‌شنبه۲۱ فروردین سالن سلمان هراتی به مناسبت هفته هنر انقلاب میزبان نشست «شعر و نثر طنز در ادبیات اعتراضی» با حضور جمعی از شاعران بود. در این جلسه یوسفعلی میرشکاک شاعر و منتقد ادبی، مرتضی امیری اسفندقه، ناصر فیض، اکبر کتابدار، عباس احمدی و جمعی دیگر از شاعران حضور داشتند.

میرشکاک در ابتدای جلسه به سابقه شعر طنز و اعتراضی اشاره کرد و در این باره گفت: شعر اعتراضی از زمان ساسانیان وجود داشته و در هر برهه از زمان سروده شده است. در قرن چهارم، هفتم و حتی زمان معاصر شعر طنز و اعتراضی یکی از محورهای اصلی و موضوعاتی است که شاعران به سراغش رفته‌اند.

وی ادامه داد: اعتراض شاعران اعتراض به تقدیر الهی نیست و آن‌ها بارها اعلام کرده‌اند که در برابر تقدیر خداوند تسلیم هستند اما چیزی که علت سرودن شعر اعتراضی است وضع جامعه و شیوه برخورد حاکمان با مردم میانه و فرودست است.

این منتقد ادبی تصریح کرد: شاعر اگر به مصادیق بپردازد شعرش تقویمی شده و تنها در یک بازه زمانی و محدوده مشخص به حیاتش ادامه می‌دهد. در میان شاعرانی که شعر اعتراضی و طنز گفته‌اند ایرج میرزا تنها کسی است که توانسته خود را از میان فصول تاریخی بیرون بکشد و مخاطبی در میان نسل‌های مختلف داشته باشد.

میرشکاک با بیان اینکه شعر نباید محصولی موقتی باشد،‌ اضافه کرد: شاعر باید دغدغه‌ها و مشکلات را به صورت کلی و در قالبی درست بیان کند، شعر مناسبتی در تاریخ ماندگار نمی‌شود و همین مسئله است که شما شعر ماندگار بسیار کم می‌بینید.

در ادامه برنامه شعرای حاضر به شعرخوانی پرداختند.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر