menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

گزارش نشست خبری مسابقه کارتون و کاریکاتور «پایان یک داعش»

مسعود شجاعی‌طباطبایی گفت: ما باکی نداریم که پشت پرده رژیم آل سعود را افشا کنیم و با دولت متخاصم و هتاک مقابله کرده و جواب آن‌ها را در قالب هنر بدهیم.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از ایسنا، نشست خبری مسابقه کارتون و کاریکاتور «پایان یک داعش» امروز (۸ آذرماه) در بنیاد روایت فتح با حضور مسعود شجاعی‌طبابایی ـ رئیس مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و دبیر این رویداد ـ و مسعود نجابتی ـ مدیر گروه هنرهای تجسمی بنیاد روایت فتح ـ برگزار شد.

مسعود نجابتی در ابتدای این نشست اظهار کرد: این جشنواره پیش‌ از این با نام «پایان تروریسم» با توجه به بشارت سردار قاسم سلمانی درباره نابودی داعش طراحی شد.

او ادامه داد: ما برای اولین بار طراحی گرافیک را در این مسابقه دخالت دادیم و انتظار داشتیم هنرمندان عرصه تجسمی در این زمینه کار کنند .

سپس مسعود شجاعی‌طباطبایی بیان کرد: فراخوان این مسابقه بین‌المللی دو ماه قبل منتشر و درباره آن اطلاع‌رسانی شد؛ اما در آن زمان نام آن «پایان تروریسم» بود. بعد از فرمایش سردار بزرگ مدافع حرم و اسلام، جناب سلمیانی و اشاره واضح و روشن او درباره پایان و زوال داعش، ما بلافاصله اقدام به اطلاع‌رسانی این رویداد کردیم. اما جناب سردار با سرعت بالا زوال گروهک منحط داعش را رقم زدند؛ ما در حال حاضر شاهد موجی از شادی در منطقه هستیم بنابراین به این نتیجه رسیدیم که موضوع داعش را در اولویت قرار بدهیم. با این حساب عنوان مسابقه تغییر کرد که نام «پایان یک داعش» را فاضل نظری انتخاب کرد. واژه «یک» در «نابودی یک داعش» حس ظریفی دارد و به فرمایش مقام معظم رهبری اشاره می‌کند که فرمودند دشمن ممکن است این اتفاق‌ها را در شکل‌های دیگری بروز بدهد.

دبیر این رویداد توضیح داد: این مسابقه در دو بخش «کارتون و کاریکاتور» و «پوستر» برگزار می شود. موضوع طراحی پوستر «پایان یک داعش» است اما با توجه به دو اتفاق بزرگ که زمینه‌ساز نابودی داعش در منطقه شد یعنی آزادی حلب و موصل؛ دو موضوع «حلب آزاد شد» و «موصل آزاد شد» را در بخش کارتون و کاریکاتور قرار دادیم.

او با اشاره به بخش کاریکاتور چهره در این مسابقه، بیان کرد: در این بخش شخص «دونالد ترامپ» و دخالت‌های دولت آمریکا در مشکلات منطقه مورد نظر ما است؛ همچنین «بنیامین نتانیاهو» که در زمان فعالیت‌های تروریستی داعش حتی یک تیر هم به سمت اسرائیل شلیک نشد و حتی برخی مجروحان این گروهک تروریستی در اسرائیل تیمار شدند یکی از چهره‌هایی است که هنرمندان کاریکاتوریست می‌توانند به آن بپردازند.

شجاعی‌طباطبایی ادامه داد: از طرفی حالا که آشکار شده در سیاست‌های آل سعود نقش ملک‌ سلمان، یک نقش ظاهری است و در پشت‌پرده محمد بن سلمان ـ ولیعهد رژیم آل سعود ـ قرار دارد لازم بود هنرمندان داخلی و خارجی او را گوشمالی بدهند. بنابراین موضوع محمد بن سلمان در بخش کاریکاتور چهره جود دارد.

دبیر مسابقه «پایان یک داعش» گفت: چهره دیگری که در مسابقه مد نظر ما است شاید در ظاهر به موضوع ما بی‌ربط باشد؛ به آنگ سان سوچی برمی‌گردد که حالا در راس حاکمیت میانمار قرار دارد. در دوران او ما شاهد نسل‌کشی مردم مسلمان میانمار هستیم و امیداوریم هنرمندان توجه جدی‌ای نسبت به این موضوع داشته باشند.

او درباره شرایط شرکت در این رویداد توضیح داد: هر شرکت‌کننده می‌تواند حداکثر سه اثر به دبیرخانه مسابقه ارسال کند. آخرین مهلت ارسال آثار ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۶ است که هنرمندان می‌توانند اثر خود را به نشانی info@resistart.ir بفرستند. در روز اختتامیه نیز کاتالوگ آثار در اختیار افراد قرار خواهد گرفت.

شجاعی طباطبایی درباره جایزه این مسابقه نیز گفت: جوایز در بخش‌های مختلف متفاوت است. در بخش کارتون و کاریکاتور با وجود اینکه تمایل نداشتیم جایزه به دلار تعیین شود اما به خاطر استانداردهای بین‌المللی به نفر اول ۲۰۰۰ دلار، به نفر دوم ۱۵۰۰ دلار و به نفر سوم ۱۰۰۰ دلار تعلق می‌گیرد. همچنین هر سه این افراد تندیس و لوح تقدیر مسابقه را دریافت خواهند کرد.

او اضافه کرد: در بخش پوستر نیز که ما نگاه طنز هنرمندان را خواستار شدیم پنج جایزه دو میلیون تومانی به همراه لوح تقدیر و تندیس به برگزیدگان اهدا خواهد شد. داوران این مسابقه نیز محمدحسین نیرومند، مسعود نجابتی، محمدرضا دوست‌محمدی از ایران و سیلوانو ملو از برزیل و آلکساندر فالدین از روسیه هستند. طبق صحبت‌هایی که انجام دادیم قرار است هفته اول اسفندماه نمایشگاه و مراسم اختتامیه را برگزار کنیم.

شجاعی طباطبایی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا شوخی با ولیعهد عربستان آسیبی به روابط دیپلماتیک ما و این کشور نخواهد زد؟ گفت: محمدبن سلمان هر گونه دوست داشته تعرضات جدی را نسبت به ما مطرح کرده است. در حوزه هنر باکی نیست و از نظر ما حضور این شخص در بخش کاریکاتور این مسابقه بلامانع است. ما باکی نداریم که پشت پرده رژیم آل سعود را افشا کنیم و با دولت متخاصم و هتاک مقابله کرده و جواب آن‌ها را در قالب هنر بدهیم.

دبیر مسابقه «پایان یک داعش» تأکید کرد: ما از تمام ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم تا آثار دیده شوند. من فکر می‌کنم نمایشگاه حکم قبرستان آثار هنری را دارد و باید این کارهای هنری به میان مردم برود.

او با اشاره به انتشار دو هفته‌نامه «هور» اظهار کرد: ما در شماره اول این نشریه به وزارت ارشاد کارت قرمز دادیم. ما از این وزارتخانه پرسش داریم که چرا در ارتباط با مفاهیم جدی موضوعات ارزشی ورود پیدا نمی‌کنند. در جشنواره هنرهای تجسمی فجر سال گذشته تنها دو اثر با این مفاهیم دیده می‌شد. ما به طور جدی در این زمینه مطالبه داریم.

شجاعی طباطبایی ادامه داد: چرا فضای هنری کشور به سمت اتفاقاتی رفته که در دنیا به شکل‌های مختلف اجرا می‌شود و جشنواره‌های ما رنگ و بوی ونیزی گرفته است. اگر مجموعه‌های دغدغه‌مند نسبت به موضوعات ارزشی واکنش نشان ندهند چه ارگانی می‌تواند پیگیر باشد؟

این کاریکاتوریست گفت: کاریکاتور هنر معترض و افشاگر است، پوستر نیز به همین گونه است. اگر این ویژگی را از آن بگیریم به امری بی‌خاصیت تبدیل می‌شود.

در ادامه این نشست،نجابتی درباره بخش پوستر که قرار است با نگاهی طنز برگزار شود، توضیح داد: شاید برای اولین بار است که در گرافیک حس کردیم جای این دست پوسترها خالی است. مدتی است که موج نو با تایپوگرافی پوستر ایران را درنوردیده و اتفاقات بزرگ و تولید همکاران ما به آثاری مبتنی بر فرم تبدیل شده است. البته این موضوع در نوع خودش ارزشمند است.

این طراح گرافیک ادامه داد:ما می‌خواستیم دوستان طراحی عنایتی داشته باشند به این ژانر از پوستر که مغفول مانده است. اساس این نوع پوستر تصویر یا فضای کارتونی است که تبدیل به پوستر می‌شود. ما می خواستیم این بخش گرافیک تقویت شود. این نوع پوستر طراحانی را می‌طلبد که دست قوی و ذهن خلاقی دارند.

سپس شجاعی طباطبایی درباره کشورهای شرکت کننده جهان در این نوع مسابقات اظهار کرد: کشورهای اروپایی در مسابقه کارتون و کاریکاتور داعش حضور داشتند، همچنین ما از کشور اندونزی تعداد زیادی از هنرمندان را شاهد هستیم و از برزیل همیشه همراهانی داشتیم. حتی در مسابقه «ترامپیسم» از هنرمندان آمریکایی آثاری داشتیم که در کشور خودشان دچار مشکلات زیادی شدند. دو نفرشان مردانه پای طرح‌هایشان ایستادند و دو نفرشان با ما تماس گرفتند که کارشان را حذف کنیم.

او با تأکید بر اینکه تمام دنیا به نوعی زخم‌خورده داعش است، بیان کرد: این وظیفه ماست که نسبت به این موضوع واکنش نشان بدهیم. این موضوع همچنین مورد نظر بسیاری از هنرمندان دنیا قرار می‌گیرد. تأکید ما بر این است که اهمیت این پیروزی بزرگ در منطقه را نشان بدهیم.

این کاریکاتوریست در پایان صحبت‌های خود انتقادی را متوجه رسانه ملی کرد و گفت: ما انتظار داشتیم بیشتر این پیروزی را در رسانه ملی شاهد باشیم. باید بارها مارش پیروزی از صداوسیما شنیده شود. این پیروزی بزرگی برای ماست که هر چقدر درباره آن کار کنیم کم است.

انتهای پیام

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر