menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

هشتمین جشنواره سراسری طنز سوره

گزارش تئاترهای طنز جشنواره طنز سوره

تئاترهای طنز هشتمین جشنواره طنز سوره به شرح ذیل بر روی صحنه رفتند.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری، در اولین روز از هشتمین جشنواره طنز سوره، سه نمایش روز ابتدایی بخش نمایش طنز این جشنواره روی صحنه رفتند.
نخستین اجرای این بخش نمایش «چمچمال» به نویسندگی و کارگردانی عرشیا شفیعیون بود، که با پرداختن به موضوع قحطی شهر اصفهان در دوره قاجاریه و گرفتاری مردم در خرافات، نمایشی را روی صحنه آورده بودند. این نمایش از عناصر نمایش های سنتی مانند تعزیه و تخت حوضی بهره می‌برد. کارگردان این اثر توانسته بود با استفاده از طراحی لباس و بهره گیری از موسیقی و خواننده زنده، فضای زمان و قوت نمایش خود را با مخاطبش در میان بگذارد.

سپس نمایش «دردسرهای مرد مرده» به نویسندگی کامران شهلایی و کارگردانی مائده وحید از استان اصفهان در تماشاخانه ماه حوزه هنری روی صحنه رفت که روایتی طنز از مرگ یک مرد و بازگشت او به فضای زندگی‌اش همراه با گفت و گوهای دونفره میان آن‌ها در مورد دوست تازه از سفر برگشته آنها بود. مرد تلاش می‌کند تا زن را از دلبستگی به دوست مشترکشان که اینک خواستگار زن است منصرف کند اما زن تصمیمش را گرفته است، تصمیمی که در پایان قضیه با تردید از سوی زن بیان می‌شود.
در پایان روز نخست، نمایش «آقای مجنون، خانم لیلی» به نویسندگی محمدرضا کوهستانی و کار سید حسین ساداتی سلیمی، از استان مازندران روی صحنه رفت که روایتی پست مدرن از داستان کهن و سنتی «لیلی و مجنون» داشت، این نمایش با تکیه بر یک روایت طنز از مشکلاتی که می‌توانست برای لیلی و مجنون در زمان حال اتفاق بیفتد و از تعمیم آن به مسأله عشق سخن می گفت.

فردا و در دومین روز از اجراهای بخش نمایش در هشتمین جشنواره طنز سوره، نمایش‌های «دوران خوش بازنشستگی» به نویسندگی کامران شهلایی و کارگردانی احسان جانمی، با پرداختن به موضوع بازنشستگی و سالمندان از ساعت ۱۵:۰۰ در تالار سوره روی صحنه می‌رود و اجرای دوم این نمایش ساعت ۱۷:۱۵است، سپس از ساعت ۱۶:۲۰در تماشاخانه ماه، نمایش «اندرونی» به نویسندگی و کارگردانی مهدی معماری از تهران با پرداختن به سفر ناصرالدین شاه به خارج از کشور (فرنگ) و اتفاقات درون اندرونی شاه، نگاهی طنز به این مسأله تاریخی دارد، اجرای دوم این نمایش ساعت ۱۸:۴۵خواهد بود و در پایان، نمایش «مَتل» به نویسندگی و کارگردانی کاوه مهدوی از تهران، ساعت ۱۸:۰۰در تالار مهر روی صحنه می‌رود، این نمایش با نگاه به یک مَتل قدیمی ایرانی، موضوع توقعات نابجای انسان‌های جامعه از یکدیگر را با نگاهی طنز بررسی می‌کند. اجرای دوم این نمایش ساعت ۲۰:۱۵خواهد بود.

در دومین روز از اجراهای بخش نمایش هشتمین جشنواره طنز سوره، نمایش‌های «دوران خوش بازنشستگی» به نویسندگی کامران شهلایی و کارگردانی احسان جانمی، «اندرونی» به نویسندگی و کاگردانی مهدی معماری و «مَتل» به نویسندگی و کارگردانی کاوه مهدوی به صحنه رفتند.

در نخستین اجرا از دومین روز اجراهای نمایش هشتمین جشنواره طنز سوره، نمایش «دوران خوش بازنشستگی» به نویسندگی کامران شهلایی و کارگردانی احسان جانمی از استان اصفهان ساعت ۰۰: ۱۵در تالار سوره به صحنه رفت، که خط اصلی داستان این نمایش در مورد دوران بازنشستگی مردی به نام جمشید حشمتی است که اینک می‌خواهد، با همه پس اندازش به همراه همسرش به اروپا سفری داشته باشد اما مشکلات زندگی و نیازهای خانواده‌اش او را مردد کرده است. اجرای دوم این نمایش راس ساعت ۱۵: ۱۷به صحنه رفت.

از ساعت ۲۰: ۱۶و در تماشاخانه ماه نمایش «اندرونی» به نویسندگی و کاگردانی مهدی معماری از تهران به صحنه رفت، در این نمایش ما با اندرونی و حرمسرای ناصرالدین شاه آنهم زمانی که در سفر فرنگ است روبرو می‌شویم، خبری مبنی بر ازدواج شاه با یک خانم ایتالیایی و خوشامد شاه از غذا «پیتزا» در تمامی دربار می‌پیچد و این مسله اتفاقات کمدی را در رقابت زنان شاه برای از میدان به در کردن رقیب و پخت «پیتزا» با بادمجان و عرقیجات سنتی را ایجاد می‌کند. اجرای دوم این نمایش در ساعت ۴۵: ۱۸دقیقه میزبان مخاطبان بود.

آخرین نمایش روز دوم مربوط به نمایش «مَتل» به نویسندگی و کارگردانی کاوه مهدوی از تهران بود، در این نمایش تماشگران با یک موقعیت کمدی در مورد یک واقعیت تلخ اجتماعی به نام «رشوه» بودند که بازیگران نمایش با تعویض‌های سریع و پی در پی گریم و لباس‌های خود نقش‌های متفاوتی را ایفا می‌کردند.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر