menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

حضرت امام خمینی

گردآوری کتاب “طنز در سخنان امام خمینی”

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرنگار کتاب و ادبیات فارس،‌ اسماعیل امینی، شاعر،‌ منتقد و استاد دانشگاه، پیش از این در گفت‌وگویی خبر از انجام کار تحقیقاتی بر روی سخنان امام خمینی (ره) و جمع کردن لطایف و ظرایف سخنان ایشان داده بود. وی درباره این کتاب که 10 سال پیش کار تحقیقاتی و گردآوری آن به پایان رسیده ولی هنوز منتشر نشده است،‌  گفت: به نظرم رسید مشکل قدیمی در نهضت‌های فکری و اجتماعی ایران و به نتیجه نرسیدن آنها، این بوده است که زبان رهبر این نهضت‌ها با زبان مردم فاصله داشته است اما حضرت امام (ره) این ویژگی را داشت و تسلط به زبان عموم و آشنایی کامل با آن باعث ارتباط مردم با سخنان ایشان شده بود.

3اسماعیل امینی

وی افزود: به نظرم رسید یکی از دلایل صمیمت زبان امام و ارتباطش با مردم تسلطشان به کنایات و تمثیل‌ها و لطایف زبان مردم است و به همین دلیل سخنرانی‌های ایشان را بررسی و لطایف و تمثیل‌ها و کنایات را در میان سخنانشان که جنبه‌های عمومی داشتند،‌ مشخص کردم و توضیحی برای هر یک از آنها نوشتم.

این شاعر طنزپرداز اظهار داشت: حضرت امام در جدی‌ترین تحولات اجتماعی با زبان مردم سخن می‌گفته و اتفاقا از لطایف و کنایات هم بسیار استفاده می‌کرده و به ویژه بروز این روحیه را حتی در بحبحه مبارزات نشان دادم و اینکه هر وقت شرایط سخت‌تر بود، اتفاقا در آن زمان روحیه نکته سنج و ظریف ایشان بیشتر نمایان شده و به استهزای دستگاه استبدادی پرداخته‌اند و با بیان طنز ابهت دستگاه ‌های ظالم را در نظر مردم فرو ریخته‌اند و این لحن همیشه در سخنان ایشان وجود داشته است.

حضرت امام خمینی

امینی گفت: من نمونه‌های مختلفی از طنز در سخنان حضرت امام را در کتاب گردآوری کرده‌ام. هم در جایی که روش‌های تبلیغاتی رژیم شاهنشاهی را به چالش می‌کشند و هم در زمانی که دستگاه‌های استبدادی مثل صدام مقابل کشور ما ایستادند،‌ امام با این گونه سخن گفتن به نوعی به مردم روحیه می‌داند و این نکات اتفاقا برای نسل جدید ما بسیار جالب‌ است.

وی درباره سرنوشت انتشار کتاب هم گفت: من 10 سال پیش این کار را برای موسسه حفظ و نشر آثار امام انجام داده‌ام و نمی‌دانم چرا منتشر نشده است. البته همان زمان حق الزحمه من پرداخت شد و مشکلی از این بابت وجود ندارد اما به هر حال انتشار این کتاب به خصوص برای نسل جوان جالب خواهد بود.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر