menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

رونمایی باریک الله شیخ حسن

کتاب طنز «باریک الله شیخ حسن!» رونمایی شد

با حضور حسن یوسفیان نویسنده و مجدالدین معلمی رئیس حوزه هنری استان قم، کتاب خاطرات «باریک الله شیخ حسن!» رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری استان قم، با حضور حسن یوسفیان نویسنده و مجدالدین معلمی رئیس حوز هنری استان قم، کتاب خاطرات «باریک الله شیخ حسن!» رونمایی شد. در ابتدای این مراسم که در سالن سوره حوزه هنری قم برگزار شد، حسن غفاری مسئول واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری استان قم در توضیحاتی به معرفی این کتاب پرداخت و گفت: ” این کتاب نخستین کتاب تاریخ شفاهی استان قم است که به خاطرات آقای حسن یوسفیان از اطلاعات و عملیات سال‌های جنگ اختصاص دارد و در ۴۶۶ صفحه تدوین شده‌است. آقای معلمی رئیس حوزه هنری قم به دقت متن را خواند و نکاتی را یادآور شدند که در متن نهایی اصلاح شد.”

کتاب باریک الله شیخ! از نظر محتوا، ظاهر و باطن، کتاب فاخری است

در ادامه مجدالدین معلمی رئیس حوزه هنری استان قم در سخنانی درباره مواجهه خود با این کتاب گفت: “برخی از روایت‌ها و تصویرسازی‌هایی که ایشان از موقعیت‌های مختلف جنگ داشته بسیار شگفت‌انگیز است. جاهایی کار به‌خاطر تصویرسازی‌های دقیق نویسنده مثل تماشای یک فیلم سینمایی است.”

وی همچنین متذکر شد: “از این نظر که این کتاب جزء نخستین کارهای خاطره‌نگاری آقای یوسفیان بود من جسارت کردم و متن اولیه را حاشیه‌نگاری کردم. ایشان هم با صبوری پذیرفتند.”

رئیس حوزه هنری قم در بخش دیگری از سخنانش خطاب به حاضران گفت: “برای تحقق خواسته رهبری در پیاده‌سازی خاطرات دفاع مقدس، باید به پیرامون‌مان بیشتر نگاه کنیم و بیاندیشیم. نویسندگان کتاب‌هایی که در این زمینه موفق بودند، قلم معروفی نداشتند بلکه سعی کردند از فنون نوشتن به خوبی استفاده کنند و تجربه‌های شخصی خودشان را خوب ببینند.”

معلمی همچنین افزود: “ما در قم در زمینه تاریخ شفاهی و پیاده کردن خاطرات افراد خیلی کم‌کاری کردیم. من و همکارانم بابت این کم‌کاری شرمنده هستیم. ما در قم لشکر داشتیم، بمباران داشتیم یعنی درگیر جنگ شهری شده‌ایم و بمب‌گذاری داشتیم. شاید بزرگترین ضعف‌مان در قم این بود که تاریخ‌پژوه و تاریخ‌نگار کمتر داشتیم. در این زمینه سابقه خوبی در قم وجود ندارد.»

وی در ادامه گفت: “بعضی‌ها کارهای آماری می‌کنند و کتاب دفاع مقدسی می‌سازند، اما کتاب‌هایی مثل کتاب «باریک الله شیخ حسن!» محتوا، ظاهر و باطن فاخری دارند. کتاب‌هایی که می‌شود به آن بالید و وقتی به حضور حضرت آقا عرضه می‌کنی بتوانی با افتخار بگویی که این کار را در قم انجام داده‌ایم.»

رئیس حوزه هنری قم در پایان از صبوری حسن یوسفیان برای انتشار کتابش تشکر و کرد و گفت: “صبوری، صفای باطن و قلم شیوای آقای یوسفیان و قصه روانی که تعریف کردند باعث شد که هم افتخار دیدار رهبری نصیب‌شان شود و هم اینکه اثرشان کتابی شایسته و افتخارآفرین باشد.”

کتاب واقعیاتی‌ست از تمام نکات جنگ؛ شوخی و جدی

دیگر سخنران این مراسم حسن یوسفیان نویسنده کتاب «باریک الله شیخ حسن بود. وی ضمن تشکر از حوزه هنری برای انتشار کتاب و برگزاری مراسم رونمایی گفت: ” همان اوایل، یکی دو ماه بعد از اولین عملیاتی که در آن حضور داشتم، نوشتن خاطرات عملیات را شروع کردم. این کار به همین ترتیب و به مرور ادامه پیدا کرد. اما در اواخر جنگ و از ابتدای سال ۶۷، سعی کردم خاطرات را به صورت روزانه در سررسیدی که تهیه کردم بنویسم.»

یوسفیان درباره دقت مطالب این کتاب نیز گقت: ” در بعضی از یادداشت‌ها شرح دقیق و ساعت و روز معین وقایع و عملیات‌ها قید شده‌است. در مواردی که تردید داشتم تردید را حتی در متن کتاب هم بیان کردم.”

وی همچنین در پاسخ به این سوال مجری که آیا برخی بخش‌های طنز آمیز در کتاب بعدا اضافه شده یا در آن اغراق شد‎ه‌است؟ گفت: “من همان چیزی که اتفاق افتاده را در متن آوردم. در جمع ما در جبهه، هم شوخی بود و هم مسائل و نکات دیگر. این کتاب واقعیتی است که بوده، چیزی به آن اضافه نشده و اغراقی هم نشده‌است. بعضی وقت‌ها دچار وسواس می‌شدیم که ریا نکنیم در بعضی رفتارمان که همین دستمایه شوخی می‌شد.»

در پایان این مراسم نیز سه تن از هم‌رزمان حسن یوسفیان که از رزمندگان و فعالان عرصه اطلاعات عملیات بودند به بیان خاطرات و نقطه نظراتشان پرداختند.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر