menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

جشنواره شهاب ترشیزی

گزارش جشنواره شعر طنز شهاب ترشیزی + اسامی برگزیدگان

دبیر جشنواره استانی شعر طنز شهاب ترشیزی گفت: برای اولین بار جشنواره استانی شعر طنز شهاب ترشیزی در کاشمر برگزار گردید.

به گزارش شیرین طنز، حمید عشقی با اشاره به اینکه این جشنواره ۲۹ آذرماه در محل یخدان سنتی فروتقه برگزار می‌شود، اظهار کرد: این جشنواره همراه با آئین ویژه شب یلدا و با حضور هنرمندان مطرح خراسان از جمله قاسم رفیعا دنبال شد.

وی با بیان اینکه ۱۳۰ اثر از ۶۵ شاعر خراسان و دو استان مازندران و کرمان به دبیرخانه جشنواره رسیده است، «بازشناسی و بازسازی اندیشه فرهنگی و اجتماعی»، «احیای معارف آیین و سنن آموزنده منطقه خراسان بزرگ»، «پیوند عمیق میان مردم و شعر و ادب و ایجاد شور و نشاط فرهنگی»، «تأثیر و حتی تغییرات و تحولات ژرف در عرصه مختلف زندگی مردم و کشف»، «ابتکار و خلق آثار فاخر طنز با مضامین گوناگون» را از جمله اهداف جشنواره دانست.

عشقی با اشاره به اینکه این جشنواره در دو بخش طنز کلاسیک و طنز محلی برگزار می‌شود، بیان کرد: «صلح و دوستی»، «شبیخون فرهنگی و دشمنان ایران»، «اعتیاد»، «انقلاب اسلامی و سبک زندگی» و «اقتصاد» از موضوعات جشنواره هستند.

وی تأکید کرد: این جشنواره با ایجاد دبیرخانه و جذب بودجه می‌تواند با توجه به ظرفیت‌های موجود و با برنامه‌ریزی‌های دقیق و کارشناسانه در اندک مدتی به عنوان یکی از بهترین جشنواره‌های کشور مورد توجه قرار گیرد.

دبیر جشنواره استانی شعر طنز شهاب ترشیزی در ادامه به ضرورت توجه به برگزاری جشنواره شعر طنز اشاره کرد و افزود: امروزه فرهنگ اصلی‌ترین موضوع بعد از اقتصاد مردم است.

وی گفت: با توجه به اینکه همواره یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری‌، ریاست جمهوری و متولیان امور کشوری فعالیت‌های فرهنگی بوده است در این راستا باید به ‌دنبال ایجاد فرصت و استفاده از ظرفیت‌هایی هم چون سرمایه‌های فرهنگی در موقعیت‌های زمانی مهم ملی در شهر کاشمر به عنوان مهد شعر و ادب خراسان بزرگ باشیم.

عشقی اظهار کرد: با توجه به ضرورت حاکمیت روح شعر و ادب و پژوهشگری بر حوزه معرفت فرهنگی و ضرورت برخورد مناسب با تهدیدها و آسیب‌های این حوزه از تفکر، تکریم از شاعران و نویسندگان و پژوهشگران می‌تواند در بسط و گسترش حرکت‌های فرهنگی مورد علاقه مردم در این مسیر مؤثر باشد.

وی با بیان اینکه شعر طنز در سال‌های آتی کمک بزرگی به عرصه فرهنگ نموده است، افزود: هر اثر ادبی طنز باید قدرت جاودانه بودن را دارا باشد تا بتواند نسل‌ها و عصرها را درنوردد و پیام خود را به همه نسل‌ها برساند.

دبیر جشنواره استانی شعر طنز شهاب ترشیزی با اشاره به اینکه خراسان مهد شعر و ادب بوده و شاعران و ادیبان ولایتمدار فراوانی را در دامن خویش پرورش داده است، عنوان کرد: باید از این ظرفیت استفاده بهینه را ببریم.

وی با تأکید بر اینکه شعر طنز حاوی آموزه‌های ادبی، اخلاقی و اجتماعی است، گفت: مردم با خندیدن کمتر به نداشته های خود فکر می‌کنند به همین خاطر لازم است فضاهایی فراهم گردد تا مردم در آن کمتر به مشکلات خود فکر کنند و بیشتر بخندند.

عشقی برگزاری کارگاه نقد و بررسی آثار و اشعار طنز شاعران مطرح، برپایی نمایشگاه فرهنگی، هنرهای تجسمی، کاریکاتور و عکاسی و برگزاری موسیقی طنز در بین مراسم را از جمله برنامه‌های اجرایی در حاشیه جشنواره شعر طنز دانست.

وی بیان کرد: ستاد برگزاری جشنواره متشکل از معاونت فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان کاشمر، مسئول کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی کاشمر، شهردار، مدیر موسسه شعر و ادب ترشیز و دبیر جشنواره و ریاست شورای اسلامی شهر شفیع‌آباد زادگاه شهاب ترشیزی است.

بنا به رأی داوران فرامرز اکبری از مشهد، عباس باقریه از نیشابور ، سید حسین عمادی سرخی از مشهد، ملیحه خوشحال از فریمان و حسن مسکین نژاد از کاشمر به عنوان پنج نفر برگزیده اولین جشنواره استانی شعر طنز شهاب ترشیزی معرفی شده‌اند. در پایان با تندیس و جوایزه نقدی و لوح سپاس از برگزیدگان تقدیر به عمل آمد.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر