menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

نورمندی پور : جشنواره طنز سوره، چراغ تولیدات طنز را روشن نگه داشته است

نجمه نورمندی‌پور از پژوهشگران طنزپرداز حاضر در «جشنواره طنز سوره» معتقد است؛ ایجاد بانک اطلاعات پژوهش‌های انجام شده در این حوزه باعث می‌شود به صورت جدی بتوانیم اولا برای بخش‌ها و حوزه‌هایی که کار نشده و یا کم کار شده است، برنامه‌ریزی و تولید اثر داشته باشیم، ثانیا با دسته‌بندی پژوهش‌های انجام گرفته علاوه بر مدون کردن سیر علمی طنز می‌توان از آنها جهت ارتقا تربیت اجتماعی، برنامه‌سازی تلویزیونی و دریافت نیازهای اجتماعی رسید.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان کرمان، نجمه نورمندی‌پور نویسنده و پژوهشگر طنزپرداز کرمانی که با اثر «تیپ‌شناسی شخصیت در قصه‌های شوخی استان کرمان با طبقه‌بندی بین‌المللی آرنه تامپسون در سه کتاب افسانه‌های مردمان هلیل، فرهنگ‌عامه مردم کرمان و افسانه‌های مردم سیرجان» در بخش پژوهش نهمین «جشنواره طنز سوره» شرکت کرده است، طنز را یک مقوله اجتماعی دانست که هر جا تغییری اغراق‌شده در وضعیت‌ شناخته شده بوجود آید موقعیت جدیدی را خلق می‌کند که می‌تواند خنده‌آور و دردناک باشد.

وی ادامه داد: طنز همچنین قالبی است که در انواع مختلف ادبی از جمله شعر و داستان گنجانیده می‌شود که نمونه آن را می توان در صنعت سینما و تلوزیون، همچون ژانر کمدی عنوان کرد.

نورمندی‌پور در خصوص طنز فاخر عنوان کرد: ترکیب “طنز فاخر” خود بار معنایی طنز دارد. فاخر به معنای خیلی خوب بودن است در صورتی که طنز از زشتی‌ها، اوضاع نابسامان و از بی‌عدالتی ها حرف می‌زند و این با مسخره کردن فرق می‌کند. هنری که رگه‌های طنز فاخر در آن باشد مردم را به فکر وا می‌دارد.

این نویسنده و پژوهشگر با تاکید بر مسئولیت اجتماعی یک طنزپرداز، خاطر نشان کرد: یک طنز‌پرداز نه تنها باید آگاه به زمانه خویش باشد بلکه باید احترام و ادب را نیز رعایت کند. با به کار بردن ادبیات زشت و لوده در اثری که هیچ کارکرد و مبنای اجتماعی ندارد ما صرفا طنزپرداز نمی‌شویم.

نویسنده کتاب «افسانه‌های مردم سیرجان» با اشاره به اینکه اگر در این حوزه آموزش صحیح وجود داشته باشد منجر به تولید ادبیات فاخر طنز می‌شود که هم ماندگار است و همچنین فرهنگ‌ساز، گفت: مهمترین جایگاه آموزش در طنز این است که باعث می‌شود فردی که می‌خواهد وارد این حوزه شود به صورت دم دستی و یا سطحی به مقوله طنز نگاه نکند بلکه با کارکردهای واقعی آن آشنا شود.

نورمندی‌پور با اشاره به اینکه دفتر طنز حوزه هنری کرمان، با برگزاری منظم جشنواره خارستان، انتشار مجله دولخ و برگزاری کارگاه‌ها، جایگاه و ظرفیت طنز استان کرمان را در کشور نشان داد، تصریح کرد: تلاش‌های صورت گرفته در دفتر طنز حوزه هنری کرمان منجر به رشد علمی و بیانی طنزپردازان استان شد که از همه مهم‌تر می‌توان توجه به اهمیت طنز را در فرهیختگان، مسوولان و مردم گوشزد کرد.

وی همچنین گفت: «جشنواره طنز سوره» نیز با برگزاری منظم، شرایطی برای روشن نگه‌داشتن چراغ تولیدات طنز در کشور را فراهم کرده است که موجب دستاوردهای بسیاری، فراتر از قضیه رقابت در این جشنواره، برای همه طنزپردازان شده است.

نجمه نورمندی پور در خصوص اثر راه یافته خود به بخش پژوهش نهمین «جشنواره طنز سوره»، گفت: این پژوهش درباره «بررسی تیپ‌شناسی شخصیت‌های شوخی در افسانه‌های عامیانه استان کرمان» است. شخصیت‌های شوخی یعنی همان افرادی که بعضا به اسم رند، ساده، بهلول، رمال و غیره در این داستان‌ها شناخته شده‌اند و باعث آفرینش موقعیت طنز شده‌اند. این افراد را با خصوصیات و ویژگی‌های خاص خودشان طبقه‌بندی کرده و به ویژگی‌ها و نقشی که در ساختار قصه بوجود می‌آورند رسیده‌ایم.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر