menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

کتاب های طنز فتنه

معرفی آثار طنز تقلب سبز، جنبش سبز مخملی و آرکیو ۸۸ با موضوع فتنه

به مناسبت نهم دی ماه، روز بصیرت و میثاق امت با ولایت سه کتاب طنز و کاریکاتور با موضوع فتنه توسط پایگاه خبری شیرین طنز معرفی می گردد :

تقلب سبز :
فتنه ۸۸ اتفاق تلخی بود که کام همه ایرانی ها را تلخ کرد و شیرینی حضور چهل میلیونی را از آنها گرفت. اما لابلای اتفاقات آن روزها می‌شد چیزهایی را دید که انگار بیشتر به یک شوخی شبیه بودند تا واقعیت. مثل نظریه داماد لرستان که روشنفکرترین زن ایرانی(!) برای اثبات تقلب تو انتخابات بیان کرد، یا حضور یکی از سران فتنه در مجلس ختم آدم زنده! حالا اگر وسط همه آن حرف و حدیث‌ها کسی هم پیدا می‌شد که زبان طنز را برای حرف زدن درباره فتنه و انتخابات و تقلب برگزیده باشد حتماً با استقبال روبرو می شد.

«تقلب سبز» نام یکی از وبلاگ‌هایی بوده است که در زمان انتخابات ۸۸ و بعد از آن از زبان طنز در نوشته‌هایش استفاده می‌کرده است. مدیر وبلاگ مصر بوده که حتی توهین‌های مخالفان را هم با زبان طنز پاسخ بگوید. البته این شیوه چیزی از استحکام مطالب کم نکره و همچنان می‌توان به یادداشت‌ها و نظراتی که کاربران پای آنها گذاشته‌اند بعنوان دلایلی محکم برای رد ادعای تقلب نگاه کرد.

به همت دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب و نشر معارف مطالب این وبلاگ کتاب شد. خواندن این کتاب علاوه بر اینکه هنوز هم شیرین است می‌تواند غیر مستقیم یادآور ماجراهای آن روزها و دلایل هر دو طرف ماجرا برای اثبات حقانیت خود باشد. خواندنش را از دست ندهید.

چاپ اول این کتاب، در بهار ۱۳۹۲، در ۱۸۶ صفحه، قطع پالتویی، تیراژ ۲۰۰۰ نسخه و قیمت ۴۳۰۰ تومان از سوی دفتر نشر معارف و دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی منتشر شده است.

جنبش سبز مخملی :
کتاب «جنبش سبز مخملی» در بر گیرنده ۷۰ کاریکاتور از «مازیار بیژنی» پیرامون حوادث مقارن با دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری‏ست که در دو فصل «قبل از انتخابات» و «پس از انتخابات» تقسیم‏‏ بندی شده‏ اند.

در این کاریکاتورها از «اصول مبارزات خشونت‏ پرهیز» اثر «جین شارپ» که توسط بنیاد «سوروس» منتشر شده است و انطباق آن با حوادث مقارن با دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری الهام گرفته شده است.

این کتاب تقدیم می‏شود به «جرج سوروس» به خاطر الطاف بی‏شمار و راهنمایی‏های پدرانه‏اش!

جناب آقای «حسین قدیانی» در حاشیه این کتاب چنین نگاشته است:

سخت است مقاله نوشتن، بدون آنکه از کلمه‏ ای، جمله‏ ای، حتی حرفی استفاد کنی.

از این کار سخت، مازیار بیژنی به سهولت بر‏آمده است و بدون هیچ حرفی و کلمه‏ای مقالات بلند بالا می‏نویسد. نمکی که در قلم او هست، از کاریکاتورهایش، مقاله‏هایی تأثیرگذار ساخته، پس بر مخاطب خرده نباید گرفت که چرا وقتی چشم بر کارهای بیژنی می‏دوزد، انگار دارد مقاله می‏خواند. میانگین زمان توقف برای فهم یک کاریکاتور آن طور که نخبگان این رشته ادعا کرده‏اند، پنج ثانیه است. مخاطبان طرح‏های بیژنی اما این زمان را برای فهم آثار دقیق و عمیق او ناچیز می‏دانند. کاریکاتورهای او البته ثقیل و دیر فهم نیست و شاید در ثانیه‏ای مراد و منظور خود را به مخاطب نشان دهد اما سخن بر این است که به‏راحتی و بی‏تعمق نمی‏توان کاریکاتورهای او را تورق کرد.

آیا می‏توان کاریکاتور یک کاریکاتور را کشید؟ بیژنی در این کتاب زور خود را زده تا نشان دهد که کودتای مخملی در واقع کاریکاتوری از انقلاب اسلامی بوده است. نامبرده در فصل اول مردان خاصی (!) را به تصویر کشیده که در حوادث پیش از انتخابات برای اثبات استقلال و آزادگی خود به بزرگانی چون جرج سوروس، جین‏شارپ و مایکل لدین آویزان شدند و دستور العمل‏های علمی آن‏ها را نکته به نکته و مو به مو به اجرا درآوردند. در بخش دوم نیز نشان داده که مردان نرم (!) قصد داشتند تا در چارچوب قانون اساسی، نظام جمهوری اسلامی را با یک کودتای چرب و نرم (!) براندازی و موجود ناقص‏الخلقه‏ای بنام جمهوری ایرانی را جایگزین آن کنند. سرانجام این نوزاد مبارک و میمون (!) در وضعیتی بحرانی برای جلوگیری از سقط جنین (!) طی یک عمل سزارین ضربتی و با مساعدت دست‏های داخلی و خارجی بیرون کشیده شد. ولی با کمال تأسف و ناباوری مشاهده گردید که نوزاد بیچاره مدت‏هاست که در شکم مادر سقط شده است (!)

نثار روحش سه سوت و یک کف مرتب اهدا کنید.

آرکیو ۸۸ :
فتنه پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ جدا از آثار زیانبار، واژگان و اصطلاحات زیادی را وارد فرهنگ واژگان انقلاب اسلامی کرد و انواع نوشته‌ها را در قالب‌های مختلف به‌وجود آورد: طنز فتنه، دل‌نوشت فتنه و تدارک انواع نرم‌افزارها برای روشن کردن ابعاد مختلف و پیچیده جریان فتنه برای مردم، از جمله ادبیات راجع به فتنه می‌باشد.
در همان روزهایی که گرد و غبار فتنه برپا بود و سایت‌ها و شبکه‌های بیگانه به هر طریقی بر آتش فتنه دامن می‌زدند، نویسندگان متعهد و جوان وارد عرصه شدند و با روشنگری و بیان زوایای مختلف فضای حاکم بر کشور و برملا کردن موضع‌گیری‌های چند پهلوی برخی از خواص، در مقابل توطئه دشمن ایستادند.
آرکیو ۸۸، مجموعه نوشته‌های حسین قدیانی است که در همان روزگار پر از گرد و غبار فتنه درباره حوادث و اشخاص مختلف نوشته شده است. نویسنده برای بیان مقصود خود قالب طنز را برگزیده که دارای ظرفیت‌های زیادی برای بیان مفاهیم بلند و عالی است.

آرکیو ۸۸ را حسین قدیانی توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی در سال ۹۱ با ۳۶۰ صفحه به قیمت ۶۳۰۰ تومان منتشر کرده است.

منابع : رجا نیوز، مرکز اسناد انقلاب اسلامی و موسسه فرهنگی خاکریز

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر