menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

کمیک استریپ

معرفی آثار آموزشی و پژوهشی در حوزه كمیك و كاریكاتور

انتشارات سوره مهر در طی سال‌های اخیر تلاش داشته تا در حوزه آموزش و پژوهش، آثار مناسب و مرتبط با كمیك را منتشر و به علاقه‌مندان این عرصه معرفی كند.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری، كمیك استریپ یا داستان مصور به مجموعه‌ای از تصاویر پی در پی گفته می‌شود كه داستانی را روایت می‌كنند. این هنر از دیرباز نیز به شكل‌هایی دیگر در كشورمان بازتاب و نمود داشته است. نقاشی‌های مینیاتور دوره عباسی، تصاویر قهوه‌خانه‌ای كه درباره شاهنامه‌ كشیده می‌شد و یا پرده‌خوانی‌های عاشورایی از این جمله این آثار بوده‌اند. در دوره های اخیر نیز كمیك ها با فضای عموما طنز و كمدی در نشریات مختلف منتشر شده اند. البته هنر كمیك و خلق داستان مصور هیچ گاه به طور جدی در حوزه نشر مكتوب جایی پیدا نكرد و تنها آثار ترجمه شده اندكی در این عرصه منتشر شد.

در این راستا حوزه هنری و نشر سوره مهر با انتشار آثار آموزشی و پژوهشی در حوزه كمیك و كاریكاتور مخاطبان را با این هنر بیش از پیش آشنا كرده اند و به نوعی زمینه را برای تولید و عرضه این گونه محصولات مهیا می‌كنند.

پایگاه خبری حوزه هنری در این گزارش به معرفی تعدادی از این آثار پرداخته كه در زیر می‌خوانید.

معرفی کتابهای طنز سوره مهر

از تاریخچه كمیك استریپ چه می‌دانید؟

كتاب «تاریخچه تحلیلی كمیك استریپ»، نوشته «مهدی ترابی مهربانی»، با هدف شناخت ریشه‌های این هنر و بررسی چگونگی ایجاد و رشد این هنر تالیف شده است. در این كتاب همچنین به مباحثی همچون رابطه كمیك استریپ با دیگر هنر‌ها و چگونگی ورود آن به دیگر كشورهای دنیا مطرح شده است. مولف در این كتاب، با استفاده از منابع معتبر، به بررسی چگونگی شكل‌گیری قهرمانان داستان‌های مصور در غرب می‌پردازد. كتاب حاوی تصاویر خوبی است و در آن همه جزئیات در مورد شخصیت‌های مهم كمیك استریپ در تاریخ نه‌چندان طولانی این هنر پرداخته شده است. كمیك استریپ در ایران هنری ناشناخته است و تاكنون چندان به آن پرداخته نشده است، اما انتشار این كتاب می‌تواند تأثیر زیادی در جذب هنرمندان و مخاطبان جهت تولید آثار كمیك استریپ در ایران داشته باشد. كتاب حاوی اطلاعات كاملی در مورد این هنر دوران مدرن است و می‌تواند مرجع مناسبی برای علاقه‌مندان این رشته در ایران باشد.

كتاب «تاریخچه تحلیلی كمیك استریپ» در سی و یك فصل تولید شده است كه از اهم فصول كتاب می‌توان به تاریخچه كمیك استریپ، كمیك استریپ‌های كارتونی، داستان‌های مصور قهرمانی و تحول تازه، استقلال هنرمندان كمیك استریپ اشاره كرد. همچنین كمیك استریپ ها در دیگر كشورها از جمله فصل‌های كتاب را شامل می‌شوند.

كتاب «تاریخچه تحلیلی كمیك استریپ» به شكل مصور در 274 صفحه قطع رحلی و در تیراژ دو هزار و 500 نسخه از سوی انتشارات سوره مهر برای دومین بار منتشر شده است.

اسكیس‌هایی از برجسته‌ترین هنرمندان تصویرگر و طراح كشور

كتاب «اسكیس» مجموعه طرح‌های آزاد طراحان كاریكاتوریست و تصویرگر معاصر ایران است. این كتاب به كوشش سیدحسن موسی‌زاده گردآوری شده است. اسكیس بخشی با اهمیت از یك فرایند هنری است كه در اكثر اوقات به فراموشی سپرده می‌شود. اسكیس مجموعه طرح‌های آزاد یك طراح است و تمرینی است برای رسیدن به طرح مطلوب و ایدئال. هدف از تألیف این كتاب، توسعه فرهنگ و هنر طراحی در میان نسل جدید و شناساندن زوایای پنهان بخشی از این هنر است.
«اسكیس» كتابی 408 صفحه‌ای است كه انتشارات سوره مهر آن را در 2500 نسخه و به قیمت 59 هزار تومان به بازار كتاب عرضه كرده است.

نقاشی كارتونی به زبانی ساده

كتاب «نقاشی كارتونی» كتاب مجموعه‌ای از درس‌های آموزشی آسانی است كه قصد دارد نقاشی كارتونی را به مخاطب بیاموزد. با این درس‌ها مخاطبان كتاب می‌توانند ساده‌ترین شكل شخصیت‌های كارتونی متعددی را نقاشی كنند و با سبك طراحی آن ها آشنا شوند.

سبك آموزش كتاب، بهره‌برداری از ساده‌ترین خطوط و با استفاده از آسان‌ترین روش‌هاست. كتاب با كمك گرفتن از مدل‌های هندسی همراه با خطوط راست و منحنی، درس‌ را آغاز كرده است. خوانندگان این كتاب پس از فراگیری درس‌ها می‌توانند كارتون‌های زیادی را طراحی و حتی آن ها را رنگ‌آمیزی كنند. شیوه‌های رنگ‌آمیزی نیز در بخش‌هایی از كتاب، آموزش داده شده‌اند.

«جمجمه‌های كارتونی را چگونه رسم كنیم؟»، «طراحی بدن»، «خطوط حركتی»، «ده اشتباه رایج در ترسیم كارتون و شیوه‌های اجتناب از آن ها»، «طراحی كارتونی جانوران»، «جادوی انیمیشن»، «رسم ساده پرسپكتیو»، «ترسیم شخصیت‌های كارتونی واقع‌گرا»، «طراحی شخصیت‌های كارتونی اغراق‌آمیز» و «پرسش‌های رایج در زمینه هنر كارتون» از فصل‌های این كتاب هستند.

كتاب «نقاشی كارتونی» نوشته كریستوفر هارت توسط احمد كعبی‌فلاحیه ترجمه شده و این اثر در 2500 نسخه و قیمت 4900 تومان از سوی انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است.

«طراحی‌های یك ذهن طنز پرداز» در سوره مهر

از كریستوفر هارت اثر دیگری با عنوان «طراحی‌های یك ذهن طنز پرداز» توسط انتشارات سوره مهر به بازار كتاب كشورمان عرضه شده است كه در حوزه كمیك و تصویرسازی می‌تواند حائز اهمیت باشد. ابزارهای لازم برای نوشتن شوخی‌ها، جذابیت‌های بصری تیم‌های كمدی، زوج‌های چاق/لاغر، كوتاه/بلند، نحوه‌ قرار گرفتن یك شخصیت در كار، نحوه‌ قرار دادن موانع برای تضاد ایجاد كردن اعمالی كه متعجب كننده هستند و … از جمله موضوعاتی هستند كه در كتاب به آن ها پرداخته شده است.

كریستوفر هارت نویسنده پرفروش‌ترین كتاب‌ها در زمینه طراحی، انیمیشن و كمیك‌استریپ است. شركت در كلاس‌های انیمیشن شخصیت دیزنی در انستیتوی هنر كالیفرنیا، دریافت مدرك كارشناسی از مدرسه فیلم دانشگاه نیویورك و كار در بسیاری از مجلات مشهور از جمله مجله MAD برخی از فعالیت‌های كارنامه او هستند. هارت تاكنون چندین داستان كمدی برای بسیاری از استودیوهای فیلم از جمله پارامونت و فاكس هم نوشته و آثار او تاكنون به بیش از ۲۰ زبان دنیا ترجمه شده است.

كتاب «طراحی‌های یك ذهن طنز پرداز» در 2500 نسخه و قیمت 25900 تومان منتشر شده است.

هر آنچه از كاریكاتور باید بدانید در اثری دو جلدی

«پرونده كاریكاتور» عنوان اثر دیگری از سوره مهر است كه هر چند ارتباط مستقیم با كمیك و داستان مصور ندارد، اما هنر و رسانه كاریكاتور را كه بی ارتباط با تصویرسازی و كمیك هم نیست، به طور اجمالی و كاملی تشریح كرده است.

این اثر دو جلدی‌ نوشته محمدرفیع ضیایی است كه در پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی حوزه هنری تولید و در 2500 نسخه به بازار كتاب عرضه شده است.

سوره مهر همچنین آثار پژوهشی و ترجمه بسیاری در زمینه كمیك و داستان مصور و انیمیشن ارائه كرده است كه علاقه مندان می توانند از این گونه آثار استفاده كنند.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر