menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

علیرضا قزوه

رونمایی از دو سفرنامه علیرضا قزوه با چاشنی طنز

تازه‌ترین کتاب‌های علیرضا قزوه با عنوان «با کاروان شام » و «قطار مهاراجه» در نمایشگاه کتاب رونمایی شد.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرنگار مهر، نشست رونمایی از دو اثر جدید علیرضا قزوه با عنوان «با کاروان شام» شامل سفرنامه وی به سوریه و کتاب «قطار مهاراجه» شامل خاطرات وی از ۵ سال حضور در هندوستان که توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است صبح امروز در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و در غرفه این ناشر برگزار شد.

در این نشست قزوه در سخنانی با اشاره به اینکه در ادبیات فارسی سفرنامه نویسی یک از ژانرهای مهم ادبی به شمار می شود اظهار داشت: ما در ادبیات فارسی سفرنامه ناصرخسرو را داریم که اطلاعات مهمی از گذشته ایران و جهان را به ما ارائه می‌دهد و رویدادهای زیبایی در آن رخ می دهد یا در دوره معاصر سفرنامه های جلال آل احمد را داریم که بسیار حرف‌ای است بویژه سفرنامه «خسی در میقات» که الگوی زیبایی را به ما از دوران خودش نشان می دهد البته افرادی مانند ابن بتوته هم هستند که جهان را گذشته اند و اطلاعات خوبی از آن به ما ارائه می دهند.

قزوه ادامه داد: قبل از پیروی انقلاب اسلامی شاخص ترین سفرنامه ها متعلق به جلال آل احمد بود که از فضای روشنفکری روزگارش برید و به سفر حج رفت و سفرنامه جذابی نوشت که نهایت هنر نگارش او را با نثر و طنزی به نمایش گذاشت.

علیرضا قزوه

علیرضا قزوه

وی ادامه داد: هنرمندان زیادی وارد این عرصه شدند که برخی از آثار آنها موفق شد.

وی در همین زمینه به سفرنامه حج خود به عنوان «پرستو در قاف» اشاره کرد و گفت: من در سال ۷۱ به همراه ۱۰ نفر از هنرمندان حوزه هنری به حج مشرف شدم که حاصلش سفرنامه ای بود که بخشی از آن در کتاب درسی سال اول دبیرستان به چاپ رسیده است. بعد از آن هم چند سفرنامه نوشتم که برخی از آنها چاپ شده است. جدی‌ترین آنها سفرنامه‌ای بود با عنوان «قونیه در قطار». در آن سفر به همراه ۵۰ نفر از شعرا با قطار به قونیه می‌رفتیم. من در فضایی مدرن در این سفرنامه قراری با مولانا می‌گذارم و او را با خودم در این قطار به سفر می‌برم و در میان راه حتی شمس را هم سوار قطار می‌کنیم بی آنکه سایر حاضران در سفر از آن اطلاعی داشته باشند.

سرانجام روایت ۲۰۰ صفحه‌ای از سفر رهبر انقلاب به کرمان

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری ادامه داد: سفری را نیز با مقام معظم رهبری به کرمان رفتم و ۲۰۰ صفحه سفرنامه از آن نوشتم اما از همان روز اول نیتم چاپ آنها نبود چون فضایش فضای طنز آمیز بود که با شأن رهبری همخوانی نداشت که شاید روزی آن را از نو بنویسیم.

وی افزود: سفر دیگری را هم با محمدحسین جعفریان به کربلا و نجف و سوریه داشتیم که حاصلش نگارش سفرنامه ای شد در ۱۵ سال قبل.

قزوه در ادامه با اشاره به کتاب «با کاروان شام» گفت: سال گذشته در همین روزها بود که با کاروانی از نویسندگان، شعرا و فرهنگیان ایرانی و غیرایرانی در قالب کاروان صلح عازم سوریه شدیم و در فضای جنگی آن کشور قرار گرفتیم. حاصل آن سفر این سفرنامه است که امروز منتشر شد اما کتاب قطار مهاراجه خاطرات ۵ سال زندگی من در هندوستان است که به عنوان وابسته فرهنگی در آنجا حضور داشتم و به شهرهای مختلفی مانند کشمیر و کلکته و لکنو و … سفر کرد. این کتاب در قالب مجموعه ای ازخاطرات کوتاه و در قالب طنز نوشته شده است و علت نامگذاری اش هم استعاره‌ای است که از قطار مهاراجه به عنوان گرانترین قطار وی گرفته ام.

وی همچنین از در دست تالیف بودن سفرنامه دیگری از خود خبر داد که به ماجرای سفر سال گذشته او به کربلا و نجف اشاره دارد.

قزوه همچنین در بخش دیگری از این نشست خبری عنوان کرد: در تمام این سفرنامه‌ها و خاطرات، شعر حضور جدی دارد. من به یاد دارم که در سفرنامه پرستو در قاف یکی از جدی ترین شعرهایم را گفتم و در کتاب درج شد. در این سفرنامه ها نیز شعر حضور جدی دارد و فضای نگارش نیز حال و هوایی شاعرانه دارد.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر