menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

صد و سومین نشست دگرخند

گزارش معرفی هفت کتاب طنز نشر قاف در نشست دگرخند

در تازه‌ترین نشست «دگرخند» هفت کتاب طنز نشر قاف با حضور برخی از نویسندگان این آثار در حوزه هنری معرفی و بررسی شد.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری، صد و سومین نشست دگرخند که یک‌شنبه ۴ مهرماه در حوزه هنری برگزار شد، به بررسی سری جدید کتاب‌های طنز نشر قاف اختصاص داشت. در این برنامه طنزپردازانی همچون امید مهدی نژاد، حسام الدین مقامی کیا، رضا ساکی، عبدالله مقدمی، رضا نساجی، سید محمد صاحبی و مهران عباسی حضور داشتند و درباره کتاب‌های خود سخن گفتند.

صد و سومین نشست دگرخند

در این مراسم ۷ عنوان کتاب جدید نشر قاف همچون «بامعرفت‌ها» سروده ابوالفضل زرویی نصرآباد، «فیضاً له» سروده ناصر فیض، «شاقلوس» نوشته امید مهدی‌نژاد، «بر لایک رفته» نوشته حسام‌الدین مقامی‌کیا، «پرتقال در جعبه ابزار» نوشته احمد ملکوتی‌خواه، «(نظریه) پشت‌مدرنیسم» به کوشش دکتر میلاد ملاعبدالوهاب و «جف‌شیش» سروده سیدمحمد صاحبی که همگی در ژانر طنز منتشر شده‌اند، معرفی و درباره آن ها گفت‌وگو شد.

مهدی فرج اللهی که مدیریت و اجرای سلسله نشست های «دگرخند» حوزه هنری را بر عهده دارد، گفت: در این نشست ضمن معرفی این هفت کتاب نگاهی به ده گانه ای که نشر قاف در سال گذشته منتشر کرد داشتیم.

وی افزود: تولید محتوای مکتوب در حوزه طنز و در سطحی به این خوبی ارزشمند است. توجه به کیفیت محتوا، صفحه آرایی و طراحی جلد مناسب و انتخاب اسامی قابل توجه، منجر به تولید مجموعه ای درخور توجه شده است.

در این برنامه، نویسندگان حاضر در این نشست، بخش‌هایی از متن آثار را برای حضار خواندند و در پایان کتاب ها را برای علاقه‌مندان امضا کردند.

در ادامه با هفتگانه قاف بیشتر آشنا می شویم.

با معرفت ها

بامعرفت‌ها/ ابوالفضل زرویی نصرآباد

«بیا بشین، که میز اگه وفا داشت
وفا به صاحبای قبل ما داشت
مردا بدون میز هم عزیزن
رفوزه‌ها همیشه پشت میزن»

«بامعرفت‌ها» عنوان منظومه‌ای است سروده ابوالفضل زرویی نصرآباد به زبان محاوره. زرویی در این منظومه سفره دلش را باز کرده است و با زبانی ساده و صمیمی به روایت احوال زمانه نشسته است. درددل‌های سراینده از روزگار در قالب بیست فصل و دو ضمیمه با نام‌های «حال و هوای عاشقی» و «نامه‌های مرد زن‌ذلیل» در کتاب «بامعرفت‌ها» منتشر شده است. کتاب صوتی «بامعرفت‌ها» پیش‌تر توسط نشر شهر و آوای باربد منتشر شده بود و حالا مجموعه مکتوب این منظومه زیبا توسط نشر قاف به چاپ رسیده است.

فیضا له

فیضاً له/ ناصر فیض

«داشتم دلقی و صد عیب مرا می‌پوشید
صد و یک عیب که شد دلق من از کار افتاد»

شوخی با ابیات حافظ دلمشغولی این سال های خیلی از شاعران طنزسراست. یک مصرع از حافظ و یک مصرع از شاعر طنزسرای امروزی. بسیاری معتقدند در میان شاعران طنزسرایی که سر شوخی را با حافظ باز کردند، آثار ناصر فیض رنگ و بو و نمک دیگری داشت. کتاب «فیضاً له» مجموعه تک‌بیت‌های مشترک حافظ و ناصر فیض است که توسط انتشارات قاف منتشر شده است. این کتاب شامل صد تک‌بیت است به‌اضافه توضیحات کوتاه سراینده درباره هر بیت.

شاقلوس1

شاقلوس/ امید مهدی‌نژاد

اینکه این اعتقادات از کجا ریشه می‌گیرد و چه مبنایی دارد، پرسش اصلی جامعه‌شناسان و مردم‌شناسان است که البته تاکنون پاسخ دقیقی برایش پیدا نشده است. اما کتاب «شاقلوس» گزیده‌ای است از کتاب ارزشمند «ناسخ الاباطیل»، نوشته «شیخ احمد قرقاول امیر‌آبادی (جنب پمپ‌بنزین)»، که پس از پالایش و ویرایش و حذف مزخرفات، به شکل فعلی درآمده است. امید مهدی‌نژاد در این کتاب به آن دسته از اعتقادات مشهوری که عامه مردم تهران به آن ها باور دارند پرداخته و عقاید مردمان دیگر مناطق را به مجال بیشتر و آدم جدی‌تری واگذار کرده است.

بر لایک رفته

بر لایک رفته/ حسام‌الدین مقامی‌کیا

رقابت برای لایک گرفتن تمامی ندارد. راه‌های لایک گرفتن هم تمامی ندارد و به تعداد آدم‌ها راه هست برای اخذ لایک. «بر لایک رفته» کشکولی است از مطالب کوتاه، در تقلید طنزآمیز از مطالبی که به قصد لایک گرفتن منتشر می‌شوند؛ چه از آن نوع که در فضای مجازی دست به دست و نقل محافل می‌شود و چه از آن‌گونه که در بعضی نشریات سطحی نه‌چندان معتبر و نه‌چندان راست‌گو به چاپ می رسد. حسام‌الدین مقامی‌کیا در «بر لایک رفته» نقیضه‌هایی بر این نوع مطالب نوشته، با این نیت که هم طنزآمیز و چه‌بسا لایک‌خور باشند و مناسب برای حتی فوروارد کردن، و هم طعن و نقدی باشد به آن نوع از نوشته‌ها و از طرفی به بعضی زودباوری‌ها.

پرتقال در جعبه ابزار

پرتقال در جعبه ابزار/ احمد ملکوتی‌خواه

«طنز، سنگری ا‌ست برای پناه گرفتن از شرّ انواع دروغ و دورویی. طنز، وطن انسان‌هایی ا‌ست که از غیرنماییِ خود خسته‌اند. می‌خواهند خودشان باشند حتی اگر «خود»شان کوچک است. اگر دوباره دیدی کسی در مرز دیوانگی و دلقک‌بازی اقامت کرده بود، مسخره و ملامتش نکن. بهشت یک درِ پشتی دارد برای ورود دلقک‌ها.»

«پرتقال در جعبه‌ ابزار» مجموعه‌‌ای است شامل یک داستان و نُه نوشته‌‌ کوتاه که نامش را از داستان اول وام گرفته است: روایت بیگانه افتادن نویسنده با رشته‌ تحصیلی‌اش. قصه‌ کسی که دلش با کلمه و ادبیات است و به قول کافکا «هرچیزی که ادبیات نیست او را ملول می‌کند»؛ اما بنا به ملاحظاتی مجبور می‌شود در رشته‌ مکانیک تحصیل کند. این روایت، حکایت همین عذاب اوست و ماجراهایش در خواب‌گاه و خانواده و جامعه و غیره و غیره. داستان کسی که در چهارسالگی از طرف مادرش ماموریت پیدا می‌کند فوق‌دکترای مهندسی بگیرد و برای خانواده افتخارآفرینی کند، اما در بیست و چهارسالگی ماموریت تازه‌ای برایش تعریف می‌شود…

پشتمدرنیسم

(نظریه) پشت‌مدرنیسم/ به کوشش دکتر میلاد ملاعبدالوهاب

«(نظریه) پشت‌مدرنیسم» مجموعه‌ای‌ است از گفتارهای آمیخته با طنز، درباره مسائل مهم روز و مسائل بی‌اهمیت حاشیه‌ای، که صرف پرداخت متفاوت به آنها، موضوع را در ذهن مخاطب جذاب خواهد ساخت؛ که به تعبیر ویلفردو پاره‌تو، اقتصاددان و جامعه‌شناس کلاسیک ایتالیایی: «طنز همیشه سلاح اقلیت است.»

موضوعات و معضلات اجتماعی و سیاسی ایران، ادبیات مقالات علمی ـ ‌پژوهشی و مجلات علوم اجتماعی، دانشکده‌ها و دانشگاه‌های مقلد، استادان مقاله‌باز که از طریق مقالات مشترک با دانشجویان خود ترقی علمی می‌کنند، نظریه‌پردازان علوم اجتماعی و انسانی غربی و ایرانی و خلاصه هر چیز جدی که فکرش را بکنید، از شوخی‌های این کتاب در امان نمانده‌اند. کافی است نگاهی به فهرست کتاب بیندازید:
ـ مقاله می‌دهم پس هستم (مبانی مقاله‌سازی کتره‌ای در مجلات علوم انسانی ایران)
ـ پدیده عمه‌ستیزی و اعتبار اعتراضی ناسزای فامیلی
ـ از جامعهِ کژمدرنِ بدقواره تا تودهِ چِقِر بدبدن (چگونه درباره عقب‌ماندگی ایران کتاب بنویسیم؟)
ـ مردم‌شناسی آواز در حمام (پژوهشی در اصلاح الگوی مصرف آب از طریق اصلاح الگوی آواز در حمام)
ـ راهبردهای تسریع ازدواج جوانان از منظر کنش ارتباطی (با تکیه بر تأویل ترانه «سوسن خانوم» به‌مثابه الگوی کنش ارتباطی هابرماس)
ـ جستاری در نظریه «اخلاق اصفهانی و روحیه سرمایه‌گذاری»
و…

جف شیش

جف‌شیش/ سیدمحمد صاحبی

«لی به چه معناست؟
تکرار لی به‌طور متوالی، آن هم چهار مرتبه، چه کمکی به دریافت معنای آن می‌کند؟
آیا اصلاً قرار است معنایی دریافت کنم؟
چرا جهت حرکت انگشت اشاره‌ مادربزرگ روی کف دست من ساعتگرد است؟
چرا جهت حرکت انگشت اشاره‌ مادربزرگ روی کف دست من پادساعتگرد نیست؟
چرا به انگشت اشاره برای خوردن گنجشک ظنین هستند؟
چه‌کسی گنجشک را خورده است؟»

گرایش بیش از حد کودکان به بازی‌های رایانه‌ای در واقع نتیجه‌ انتخابی است که از طرف کودکان بین این بازی‌ها و بازی‌های پیشارایانه‌ای صورت می‌گیرد و دلیل اصلی این انتخاب، بر خلاف تصور عمومی، رنگ و رو و ظاهرِ جذاب و گول‌زننده‌ بازی‌های رایانه‌ای نیست، بلکه سؤالات بی‌شماری است که در ذهن کودکان شکل می‌گیرد و شوربختانه جوابی برای هیچ‌یک از آن‌ها وجود ندارد.
سیدمحمد صاحبی در «جف شیش» با بررسی و نقد بازی‌هایی که پیش از ظهور بازی‌های رایانه‌ای در بین کودکان و نوجوانان و حتی بزرگسالان رواج داشته و کم‌و‌بیش امروزه نیز رواج دارد، به شرح ایرادات پنهانی که در این بازی‌ها مشهود است پرداخته و آنها را از منظری دیگر و دیگرتر می‌کاود. وی با زبانی طنز و بی‌رحمانه، پرونده‌ بازی‌ها را با موشکافیِ جزئیات شخم می‌زند و از این طریق به افشاگریِ علل اصلی عدول اکثریت علاقه‌مندان به بازی، از بازی‌های سنتی به بازی‌های رایانه‌ای می‌پردازد.

مجموعه 10 جلدی کتاب طنز قاف لبخند

در سال گذشته نشر قاف ده کتاب جیبی طنز روانه بازار کتاب کرد که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. دهگانه ی قاف عبارتند از:

ـ عنوان کتاب : بیت‌بازی | نویسنده: سعید بیابانکی
ـ عنوان کتاب : رساله صدفرمان | نویسنده: جلال سمیعی
ـ عنوان کتاب : اصن یه وضی | نویسنده: رضا ساکی
ـ عنوان کتاب : ابوی فدوی | نویسنده: احمد ملکوتی‌خواه
ـ عنوان کتاب : نوستالژیکاتور | نویسنده: ندا شاه‌نوری
ـ عنوان کتاب : بسته پیشنهادی | نویسنده: امید مهدی‌نژاد
ـ عنوان کتاب : بی سر و ته | نویسنده: علیرضا لبش
ـ عنوان کتاب : مرکز مشاوره | نویسنده: حسام‌الدین مقامی‌کیا
ـ عنوان کتاب : از اون لحاظ | نویسنده: عبدالله مقدمی
ـ عنوان کتاب : رباعیات زنجیره‌ای| نویسنده: شهرام شکیبا

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر