menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

فرج اللهی و گیتار

مهدی فرج اللهی : مسئولان خیلی نباید نگران طنز باشند

مسئول سایت دفتر طنز حوزه هنری کشور گفت: امروز استقبال از طنز نه تنها از طرف مردم، بلکه از سوی ادارات دولتی هم بیشتر شده است.
به گزارش شیرین طنز، به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، مهدی فرج‌اللهی نویسنده، شاعر و مجری رادیو تلویزیون که میهمان چهاردهمین محفل طنز «قندشکن» یزد بود، وضعیت امروز طنز کشور را خوب و رو به رشد توصیف کرد و گفت: طنز، در مسیر خوبی در حرکت است، هرچند این مسیر خیلی هموار نیست ولی اتفاقاتی که در سال‌های اخیر به ویژه در حوزه هنری مرکز و استان‌ها افتاده موجب شده طنز بتواند ماهیت خود را به خوبی به مردم و مسئولان معرفی کند.

وی با تأکید بر اینکه مسئولان خیلی نباید نگران طنز باشند، ادامه داد: طنز در حال شناخته شدن است و وقتی انسان چیزی را می‌شناسد نگرانی‌های احتمالی درباره آن کم می‌شود. شناساندن طنز و تغییر نگرش‌ها نسبت به آن یکی از بهترین اتفاقاتی است که توسط دفاتر طنز حوزه هنری در استان‌های مختلف روی داده است.

این فعال عرصه طنز با اشاره به کارکرد مؤثر طنز در فرهنگ‌سازی اظهار داشت: امروز استقبال از طنز حتی از سوی ادارات دولتی و نهادها خیلی بیشتر شده به نحوی که در رابطه با برگزاری همایش‌‌ها، محافل، مراسم و جشنوار‌ه‌های مرتبط با موضوع طنز پیش قدم شده و از ظرفیت طنزپردازان استفاده می‌کنند.

مسئول سایت دفتر طنز حوزه هنری، وضعیت محفل طنز «قندشکن» یزد را خیلی خوب ارزیابی کرد و گفت: با توجه به اینکه در چهارمین دوره این محفل حضور داشتم و مرتب اخبار مرتبط با دفتر طنز استان یزد را دنبال می‌کنم، به نظر من این محفل با استقبال خوب مردم و هنرمندان مواجه شده، کیفیت آثار ارتقا یافته و تعداد طنزپردازهایی که کشف و شناخته شده‌اند نیز بیشتر شده است.

فرج‌اللهی با بیان اینکه خروجی محافل قندشکن و بریده‌هایی از شعرخوانی طنزپردازان یزدی در فضای مجازی هم با استقبال خوبی از طرف مردم شهرهای مختلف کشور مواجه شده، ادامه داد: بازخوردها نشان می‌دهد این حرکت، سازنده و اثرگذار بوده که امیدوارم این روند رو به رشد و پویایی ادامه داشته باشد.

وی نگاه موضوعی طنز را از نکات برجسته این محفل عنوان کرد و گفت: انتخاب موضوعات مختلف و به روز جامعه که در محافل قندشکن به آن‌ها پرداخته می‌شود، می‌تواند منجر به تولید محتوا و آثار هدفمند شود.

خالق کتاب «نانوا هم جوش شیرین می‌زند بیچاره فرهاد» مطالعه کم را مهم‌ترین مشکل فراروی طنزپردازان دانست و ادامه داد: توصیه استادان بزرگ طنز این است که اگر هنرمندانه حرف‌تان را بزنید، آن حرف بدون اینکه بخواهد حاشیه‌ای ایجاد کند به نتیجه می‌رسد و تأثیرگذار خواهد بود. طبیعتا هر چه مطالعه ما بیشتر باشد به غنای فکری ما کمک می‌کند و نتیجه غنای فکری اثری زیباتر، پخته‌تر و بهتر خواهد بود.

وی با بیان این که قلمداد کردن طنز و طنزپردازی به عنوان یک شغل کمی سخت است، افزود: اگر مسئولان و دست‌اندرکارن توجه جدی به جایگاه ادبیات و فرهنگ و هنر در جامعه داشته باشند و طنزپردازان هم با تلاش و پشتکار بیشتر در این عرصه گام بردارند، می‌توان امیدوار بود که آن را یک شغل قلمداد کرد.

فرج‌اللهی در ادامه به برنامه‌های این دفتر برای رشد و بالندگی طنز کشور اشاره کرد و افزود: این دفتر برنامه‌های پیوسته‌ای در دستور کار دارد از جمله شب شعر طنز «در حلقه رندان» که موفق شدیم آن را به استان‌ها هم صادر کنیم که گاهی به همین اسم و گاه با نام دیگری به سلیقه هنرمندان آن استان صاحب اسم و شخصیت مستقل شده و به فعالیت خود ادامه می‌دهد مانند محفل طنز «قندشکن» یزد و «خنداخند» اصفهان و سایر برنامه‌هایی که با رویکرد خوانش شعر طنز برای عموم مخاطبان در حال برگزاری است.

فرج‌اللهی برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های منظم از جمله نشست «مکتب‌خانه طنز» با حضور رضا ساکی، کارگاه «اسرار و ابزار طنزپردازی» با حضور استاد یوسفعلی میرشکاک که با هدف ارتقای سطح آگاهی و اطلاعات طنزپردازان و علاقه‌مندان در تهران و شهرستان‌ها برگزار شده، اعزام اساتید و کارشناسان مطرح طنز برای برگزاری کارگاه آموزشی در مراکز استانی، نشست «دگرخند» با رویکرد نقد و بررسی موضوعات و کتاب‌های منتشر شده مرتبط با طنز را از مهم‌ترین برنامه‌های دفتر طنز حوزه هنری برشمرد.

وی افزود: آخرین اثری که در نشست «دگرخند» مورد نقد و بررسی قرار گرفت کتاب «یکی به نعل یکی به میخ» اثر نجمه زارع بنادکوکی نویسنده یزدی بود که توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده و به نقد و بررسی طنز در ستون دو کلمه حرف حساب زنده یاد کیومرث صابری اشاره دارد.

به گفته وی، حمایت از انتشار آثار طنزپردازان شهرستانی، برگزاری منظم جشنواره‌ طنز سوره با هدف شناسایی استعدادهای جوان و همچنین جشنواره‌های موضوعی طنز مانند خلیج فارس، تولید ملی و موضوعات مختلفی که نیاز روز جامعه است از دیگر فعالیت‌های این دفتر محسوب می‌شود.

گفتنی است، محافل ماهانه طنز «قندشکن» معمولا چهارشنبه اول هر ماه با حضور طنزپردازان، هنرمندان و قشرهای مختلف مردم در نارنجستان هنر حوزه هنری یزد برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر