menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

فستیوال خنجر

معرفی کتاب طنز “فستیوال خنجر” از زبان دکتر اسماعیل امینی

کتاب «فستیوال خنجر» مجموعه‌ای از اشعار طنز زنده‌ یاد سید حسن حسینی، به کوشش اسماعیل امینی گردآوری شده است.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از پایگاه خبری سوره مهر، در این اثر که چاپ اول آن در سال ۹۳ بوده است، علاوه بر ارائه شعرهای تاکنون منتشر نشده حسینی، تعدادی از مقالات اسماعیل امینی در رابطه با رویکرد سیدحسن حسینی به شعر طنز و چرایی به کارگیری کلام طنازانه در سروده‌های وی مورد بررسی قرار گرفته است.

امینی درباره مجموعه «فستیوال خنجر» به چند نکته در کتاب اشاره کرده است:

۱٫ این سروده‌ها را خانواده سید حسن حسینی گردآورده‌اند و اغلب آنها پیشتر منتشر نشده است.

۲٫ این شعرها از میان دست‌نویس‌های شاعر انتخاب شد و نقطهاشتراک آنها نگاه و بیان طنزآمیز است

۳٫ برخی سروده‌ها شاید، از حیث شنوایی سخن، در پایه دیگر سروده‌های شاعر نباشداما برای رعایت امانت، به همان صورت که در دست‌نوشته‌ها آمده منتشر می‌شود؛ هرچند اگر سید در میان ما بود، با آن وسواس و نگاه نافذ، شاید آنها را بازنویسی می‌کرد.

۴٫ سه یادداشت درباره طنزهای سید حسن حسینی در سال‌های گذشته نوشته‌ام که پس از این مقدمه خواهد آمد.»

سید حسن حسینی

سید حسن حسینی از پایه‌گذاران شعر انقلاب بود که بسیاری او را از جمله اساتید شعر در حوزه ادب آیینی می‌دانند. حسینی در کنار شعر آیینی، به شعر طنز نیز اهتمامی ویژه داشت. طی سال‌های گذشته چند مجموعه از اشعار طنز وی به چاپ رسیده‌اند که از این جمله می‌توان به «نوشدارو و طرح ژنریک» و «براده‌ها» اشاره کرد.

امینی در این مجموعه علاوه بر اینکه تعدادی از اشعار را برای اولین‌بار منتشر می‌کند، به نقد و بررسی این دسته از اشعار هم پرداخته است. امینی در رابطه با این مجموعه گفت: «فستیوال خنجر» شامل شعرهای طنز تاکنون منتشر نشده از این شاعر است که توسط خانواده وی در اختیار من قرار گرفت. در این اثر علاوه بر مقالات گذشته، مقالاتی جدید نیز ارائه می‌شود که ناظر بر همین اشعار جدید است. در مجموع کتاب ۲۰۰ صفحه را شامل می‌شود که در ایام نمایشگاه توسط سوره مهر به بازار کتاب می‌آید.

وی ادامه داد: در این مقالات از تکنیک‌های مختلف زنده‌یاد حسینی در خصوص اشعار طنز او صحبت رفته است. بخشی از این مقالات که پیش از این منتشر شده بود، به بررسی کتاب‌هایی مانند «نوشدارو و طرح ژنریک» و «براده‌ها» می‌پردازد. در این بخش شخصیت‌های این آثار مانند عارف، زاهد، عاشق و تاجر مورد بررسی قرار گرفته‌اند. در کنار این شیوه حسینی در شعر طنز و ساختار اشعار نیز مورد بررسی قرار گرفته است. به عنوان نمونه محور مقاله در «براده‌ها» جملات کوتاه اما تأثیرگذار حسینی در قالب این کتاب است. همچنین یکی از وجوهی که در اشعار او بسیار پرتکرار حضور دارد، اما کمتر به آن توجه می‌شود، استفاده از ابیات طنز در خلال اشعارش است که این وجه هم مورد بررسی قرار گرفته است.

پایان پیام/

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر