menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

محمود نظری

محمود نظری : کاریکاتورها همیشه تاریخ‌ ساز بودند

محمود نظری، هنرمند کاریکاتوریست، سرعت برپایی نمایشگاه کاریکاتور «خلیج همیشه فارس» را حائز اهمیت عنوان کرد و در عین حال برگزاری چنین نمایشگاهی را پاسخ خوبی به سخنان اخیر ترامپ دانست.

به گزارش شیرین طنز، این کاریکاتوریست در گفت‌و‌گو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری دیدگاه و ارزیابی‌اش را درباره برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی مثل «خلیج همیشه فارس» که دو روز پس از سخنان رئیس جمهور امریکا برپا شد، این‌گونه بیان کرد: اولین نکته‌ای که به نظرم درباره این نمایشگاه بسیارحائز اهمیت است، سرعت برگزاری‌اش بود که خیلی سریع با واکنش هنرمندان کاریکاتور و در راس آن ها آقای شجاعی که مسئولیت و زحمت برپایی چنین نمایشگاهی را داشتند، همراه شد. بنابراین حرکت بسیار بجا و خوبی بود که به سرعت توانستند همت کنند تا چنین رویدادی را به راه بیندازند. همچنین نکته دوم در این زمینه، سطح کیفی آثار حضور یافته در نمایشگاه «خلیج همیشه فارس» است که به اعتقاد من آن‌طور که دریافت کردم آثار خیلی با کیفیت و خوبی ارائه شد. در مجموع برگزاری این نمایشگاه پاسخ خوبی برای ترامپ بود.

وی که خود دو اثر برای نمایشگاه «خلیج همیشه فارس» آماده کرده، در پاسخ به اینکه در فضای رسانه‌ای امروز جهان، هنر کاریکاتور از چه منظر حائز اهمیت است، خاطرنشان کرد: به نظرم تاثیرگذارترین هنر دنیا در عرصه بین‌الملل کارتون و کاریکاتور است؛ چراکه این هنر در یک لحظه می‌تواند یک پیام را به همه زبان‌های دنیا برساند؛ ضمن اینکه کاریکاتور با طنز گزنده‌ای که دارد، می‌تواند از بُعد تاثیرگذاری خیلی مثبت عمل کند. به اعتقاد من کاریکاتورها همیشه تاریخ‌ساز بودند و همیشه خیلی زود تاثیر خودشان را در جهان گذاشتند.

این هنرمند همچنین درباره اینکه چه پیشنهادی برای گستردگی و تاثیرگذاری بیشتر این‌گونه نمایشگاه‌ها به ویژه در فضای بین‌الملل دارد، گفت: برای برگزاری نمایشگاه «خلیج همیشه فارس» یک روز قبل به ما اعلام شد و کارها یک روز بعد آماده بود. بنابراین این نشان دهنده این است که هنرمندان این عرصه همت والایی دارند. امیدوارم مسئولین هم نگاه بیشتری به این هنر داشته باشند و بیشتر حمایت کنند. در جبهه فرهنگی سایر کشورها، هنری مثل کاریکاتور خیلی جدی پای کار هستند اما مسئولین ما کمی این هنر را سبک می‌شمارند؛ در حالی که باید برایشان مهم باشد تا ما به عنوان هنرمند، هم بتوانیم با واکنش به موقع مقابل هجمه‌های فرهنگی که به کشورمان می‌شود بایستیم و هم اینکه در این عرصه پیشرفت داشته باشیم. ما خوشبختانه پتانسیلش را داریم و بقیه موارد دیگر به نگاه و حمایت مسئولین بستگی دارد.

نظری در پایان عنوان کرد: نمایشگاه «خلیج همیشه فارس» پیرو سخنان ترامپ برگزار شد و از این پس بازتاب دادن این قضیه و رسانه‌ای کردن این اتفاق برعهده مسئولان رده بالاتر است که بیشتر وقت بگذارند و هزینه کنند تا کارها بیشتر دیده شوند و فقط آثار صرف حضور در نمایشگاه‌ها نباشد.

نمایشگاه کاریکاتور با موضوع واکنش هنرمندان به استفاده ترامپ از نامی مجعول برای خلیج فارس، از دوشنبه ۲۴مهرماه تا ۳ آبان ماه سال جاری در حوزه هنری واقع در خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ برپا خواهد بود.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر