menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

محمد ابوالحسنی تهیه کننده دیرین دیرین

محمد ابوالحسنی همواره نقشی پویا در تولیدات پویانمایی داشت

هنر زنده‌یاد محمد ابوالحسنی، تهیه‌کننده و ایده‌پرداز اولیه انیمیشن‌های «دیرین دیرین» این بود که می‌توانست پیام‌های فرهنگی و آموزشی را بدون آنکه حالت شعاری بگیرند، در لایه‌های زیرین اثر ارائه کند. او همچنین کارآفرینی موفق در حوزه محتوای دیجیتال بود.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرنگار فرهنگی ایرنا، تهیه‌کننده مجموعه موفق دیرین دیرین و فیلم سینمایی تهران ۱۵۰۰ که به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان بستری بود (شنبه، هفتم فروردین) دار فانی را وداع گفت. برنامه شوخی شوخی به تهیه‌کنندگی زنده‌یاد ابوالحسنی مدتی است از شبکه سه پخش می‌شود.

از سال ۸۳ وارد عرصه انیمیشن شد و ابتدا با یک تیم ۱۲نفره پویانمایی را شروع کرد و تا سال ۸۸ این همکاری به تیم ۱۷۰ نفره رسید. او در این ۵ سال ۲ هزار انیمیشن فرهنگی در مورد آب، برق، گاز، مواد مخدر، پلیس و بهداشت و … تهیه کرد.

خلق دیرین دیرین

ابوالحسنی با خلق دیرین دیرین با محمدرضا علیمردانی به شهرت رسید و این پویانمایی بدل به یکی از پر مخاطب‌ترین انیمیشن‌های چند سال اخیر شد.

این پویانمایی به کارگردانی علی درخشی و تهیه کنندگی عبدالحسین و محمد ابوالحسنی، به سراغ موضوعات و مشکلات اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی رفته است. محمد رضا علیمردانی دوبلور، خواننده و بازیگر با سابقه صداپیشگی ٢٣ شخصیت این سریال چون راوی، وی، قرمزانی، قهوانی، اینیوعه و … را برعهده دارد. این مجموعه نخستین بار در نوروز ۹۴ منتشر شد. همچنین مجموعه فیلم‌های بلند ۲۰ دقیقه‌ای آن از سال ۹۹ روی بستر فیلیمو قرار گرفت.

محمد ابوالحسنی تلاش می‌کرد در محصولات فرهنگی‌اش مماس با مسائل روز حرکت کند. زمانی که پای کرونا به ایران رسید، او محتوای برنامه‌هایش را به سمت فرهنگسازی در مسیر مقابله با این ویروس بُرد. او دو مجموعه سی قسمتی با عناوین فاصله گذاری اجتماعی و اینجوری نباشیم تهیه کرد و در آنها نکات آموزشی مربوط به این بیماری را گنجاند.

نبایدهای کرونایی در اینجوری نباشیم 

اینجوری نباشیم نشان‌دهنده کارهایی است که مردم در دوران شیوع کرونا نباید انجام دهند. مثلا در یکی از قسمت‌ها فردی را می‌بینیم که از زیبایی‌های سفر و ایرانگردی برای مردم می‌گوید و همزمان از آنها می‌خواهد در خانه بمانند و سفر نروند. دیرین دیرین با نمایش این رفتار متضاد از شهروندان می‌خواهد دیگران را بر سر دوراهی قرار ندهند.

در قسمتی دیگر دیرین دیرین از برخی مسئولان می‌خواست که واقعیت‌های تلخ درباره کشته‌شدگان مبتلا به ویروس کرونا را به مردم بگویند و بی‌جهت اوضاع را گل و بلبل نشان ندهند.

اینجوری نباشیم به نبایدهای کرونایی می‌پردازد و در مقابل مجموعه سی‌قسمتی فاصله گذاری اجتماعی روی دیگر سکه است. فاصله‌گذاری اجتماعی بیانگر اقداماتی است که باید در دوران کرونا اجرا شود.

این مجموعه شخصیت‌هایی را نشان می‌دهد که در رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی بسیار اغراق می‌کنند. مثلا پزشکی که از بیمار می‌خواهد خودش خودش را جراحی کند. یا داور فوتبالی که فاصله میان بازیکنان ایستاده در دیوار دفاعی را افزایش می‌دهد.

کارآفرین موفق در حوزه محتوای دیجیتال 

زنده‌یاد محمد ابوالحسنی را خیلی‌ها یک چهره فرهنگی می‌دانند که با تولید انیمیشن سعی در آموزش و فرهنگسازی داشت. با وجود این، او یک کارآفرین موفق هم بود و با راه‌اندازی بنیاد ملی توسعه کارآفرینی محتوای دیجیتال زمینه‌های اشتغال جوانان در این حوزه را فراهم کرد.

محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پیام تسلیتش به این نکته اشاره کرده و نوشته است: این کارآفرین نمونه علاوه بر خلق بازارهای جدید، برای جوانان بسیاری فرصت شغلی ایجاد کرد و انگیزه حرکت در عرصه‌های جدید ارزش آفرین را برای آن‌ها خلق نمود.

تولید انیمیشن روزانه یک‌دقیقه‌ای 

در زمانی که انیمیشن‌سازان به سمت تلویزیون رفته بودند، او به فکر برنامه‌سازی در فضای مجازی افتاد و انیمیشن روزانه یک دقیقه‌ای تولید کرد. این گونه بود که در مقطعی «دیرین دیرین» برای مخاطبانش هر روز حرفی تازه داشت. خودش تعریف می‌کرد در سال اول مراحل پیش تولید دیرین دیرین زیان‌ده بوده؛ در سال دوم سربسر شده و از سال سوم کارش به سوددهی رسیده‌ است.

شعارش این بود که ما به ایران آگاه نیاز داریم و اگر آگاهی مردم ارتقا پیدا کند، به دنبال آن ایران آباد وایران آزاد هم محقق می‌شود.

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات نیز با اشاره به خلاقیت‌های آن مرحوم در آفرینش کارهای هنری نوشت: محمد دوست خوبم، امروز بر اثر ابتلا به کرونا در گذشت. یکی از آثارش، دیرین دیرین بود که همه با آن آشناییم. او نشان داد برای خلق محتوا، نه نیاز به ده درصد افزایش مالیات است، نه سازمان عریض و طویل لازم است. خلاقیت و همت و تلاش جوهره وجودی او بود.

پیام تسلیت رئیس سازمان سینمایی

حسین انتظامی، رئیس سازمان سینمایی نیز در تسلیت وی نوشت: مرحوم محمد ابوالحسنی با شناخت درست از ظرفیت های پویانمایی و نیروی انسانی خلاق و علاقه مند پویانمایی، بنیانگذار شیوه های نوینی متکی به بخش خصوصی برای رشد و توسعه این هنرصنعت در کشور بود و با تهیه کنندگی آثاری ماندگار در دهه اخیر، نقش انکار ناپذیری در توسعه پویا نمایی در کشور داشت.

علی عسگری، رئیس صداوسیما، نیز با تسلیت درگذشت ابوالحسنی نوشت: آن هنرمند همواره نقشی پویا در تولیدات پویانمایی داشت و آثار ماندگار فراوانی خلق کرد که علاوه بر خنده و نشاط، مخاطب را به تفکر فرو می‌برد.

شوخی شوخی شبکه سه سیما که هم اکنون روی آنتن است، جدیدترین اثر ابوالحسنی عزیز بود که در آن با استفاده از تجربیات پویانمایی، کاری متفاوت در حوزه عروسکی تولید کرد و توانست مخاطب را با خود همراه کند.

دیرین دیرین – یادبود آقای ابوالحسنی
chatنظرات شما

یک دیدگاه

  1. Maryam:

    سلام و خسته نباشید 🌾🌾روحشان بهشت و یادشان گرامی 🌹🌹چقد این جمله شون رو دوست داشتم (دوست دارم برای آگاه سازی مردم کار کنم آگاه سازی چقد متعهد و دارای وجدان کاری به نظرم این بهترین خصوصیت آدم های خوبی مثل ایشون هستش که ماندگار شون می کنه )امیدوارم راه شون و هدف شون ادامه پیدا کنه .به امید خدا 👑🎩

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر