menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

سری هشتم مسابقه طنز قندپهلو

طنز قندپهلو برای روشن ماندن چراغ ادبیات تلاش می کند

دکور برنامه هم مثل خود برنامه قرار است با همه چیز شوخی داشته باشد مثل بشکه های نفت که میزهای شرکت کننده های طنز قندپهلو هستند و بر آنها شعرهای طنز سروده می شود.

«قندپهلو» با همه چیز شوخی دارد!/ تلاش برای روشن ماندن چراغ ادبیات

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرگزاری فارس- گروه رادیو و تلویزیون: اگر فکر می کنید نیمه شب حتما باید به خواب بروید و تلویزیون و چراغ ها را خاموش کنید و باقی زندگی را به فردا بسپارید باید بدانید که برخی از برنامه سازان تازه کار خود را نیمه شب ها شروع می کنند.

سازندگان برنامه ای که این شب ها ساعت ۲۳ از شبکه آموزش پخش می شود و دقایقی مخاطبان را به لبخند و ادبیات و طنز فرامی خواند.

یک شب در محل ضبط برنامه «طنز قندپهلو» حاضر شدیم.

برنامه ای که شب هنگام تولید آن شروع می شود و تا صبح روز بعد ادامه دارد…

**قندپهلوی داغ درمانی برای بیخوابی!

همان قدر که شب بیداری با چای و قهوه امکانپذیر است این شب بیداری هم تنها با یک قندپهلوی داغ ممکن است.

قندپهلویی که قرار است کامتان را گرم و شیرین کند.

برنامه قندپهلو با اجرای رضا رفیع حالا به هشتمین فصل خود رسیده است و در فصل جدید با تغییراتی در آیتم ها و داوران آخرین شب های تولید را هم سپری کرد.

در فینال قندپهلو به پشت صحنه این برنامه رفتیم تا در جریان ضبط و تولید این برنامه شبانه قرار بگیریم.

ناهماهنگی هایی در پخش

برنامه ای که به تهیه کنندگی امیر قمیشی و میثم تربتی بعد از هفت فصل هنوز مخاطب دارد و در آستانه پخش فصل جدید با ناهماهنگی هایی در پخش هم قرار گرفت.

قسمت اول این برنامه قرار بود چهارم اسفند روی آنتن شبکه هفت سیما برود اما به دلیل آنچه که فشردگی کنداکتور در روزهای آخر سال عنوان شد به نیمه اسفندماه موکول شد.

ساعت از نیمه گذشته است و ما حدود ۴۵ دقیقه بامداد به لوکیشن برنامه در منطقه جردن رسیده ایم هنوز همه داوران برنامه نیامده اند.

ناصر فیض شاعر و یکی از داوران ثابت برنامه از همان ابتدا حضور دارد و روی یک صندلی نشسته است و با شرکت کننده ها گاه گاهی درباره روند برنامه صحبت می کنند.

سپس یکی یکی شرکت کننده ها که همه آقا هستند به اتاق گریم می روند تا از آنجا به استودیوی ضبط برنامه بروند.

**برنامه ای که با همه چیز شوخی دارد

استودیویی که در آن تابلوهایی از طنزپردازانی مثل زنده یاد حسین محب اهری و شاعر طنز ابوالفضل زرویی نصرآباد قرار دارد تا همواره یادشان زنده باشد.

دکور برنامه هم مثل خود برنامه قرار است با همه چیز شوخی داشته باشد مثل بشکه های نفت که میزهای شرکت کننده های طنز قندپهلو هستند و بر آنها شعرهای طنز سروده می شود.

حالا ساعت حدود یک و نیم بامداد است و همه آماده هستند تا ضبط را شروع کنند رضا رفیع در جای مورد نظر می ایستد و شهرام شکیبا و ناصر فیض در جایگاه های خود نشسته اند.

اسماعیل امینی استاد دانشگاه هم به عنوان داور مهمان حضور دارد و همه منتظرند تا ضبط را شروع کنند.

کم آورده ایم؟ نه آقا!

شکیبا ، فیض و رفیع به شوخی با هم سخنانی می گویند، گاهی از بالا و پایین شدن قیمت ها حرف می زنند گاهی از طنز بودن اتفاقات جدی جامعه می گویند یک نفر با طنز می پرسد «کم آورده ایم؟ نه آقا!» و همینطور شوخی می کنند تا شروع ضبط را اعلام کنند.

در همین لحظات و با آغاز ضبط از استودیو فرصتی برای گفت و گو با میثم تربتی یکی از تهیه کنندگان دست می دهد و او درباره برنامه توضیحاتی ارایه می دهد: تلاش ما بر این بوده است که در هر دوره ای اتفاق جدیدی را در برنامه رقم بزنیم کاری که در دوره های پیش هم انجام شد.

وی با اشاره به فصل قبلی برنامه که با حضور مردم افغانستان و تاجیکستان ضبط شد درباره بازخوردهای این برنامه گفت: یکی از شرکت کننده های آن برنامه مجری تلویزیون تاجیکستان بود و برای خود من هم جالب بود که چه نظری درباره این برنامه دارد و نگاهشان چیست.

در همین چند دقیقه سلام و احوالپرسی رفیع با مخاطبان انجام می شود و سراغ شرکت کنندگان می رود تا آنها هم با مطلعی رقابت خود را آغاز کنند.

**مرحله خیلی نهایی طنز قند پهلو

رفیع اعلام می کند: «خیلی خوشامدید به نوبتی دیگر از طنز قندپهلو ، در مرحله خیلی نهایی بسر می بریم»

سراغ یکی از شرکت کنندگان می رود با نام حمید واحدی از ارومیه که در بخشی از شعر خود خطاب به خداوند می گوید « به ما هم پول و پارویی عطا کن که از درگاه حق شاکی نباشیم.»

رفیع و شاعر با هم شوخی هایی می کنند و بعد مجری برنامه می گوید: قانع باش الان تحریم هستیم.

یکی از شرکت کننده ها هم اصالتا به قومیت بختیاری ها تعلق دارد سلام می کند و می گوید به نام خدایی که لر آفرید گوهر خلق کرد و در آفرید.

گاهی وسط شعر شاعران کات می دهند و بخش هایی را دوباره ضبط می کنند با این حال هر یک از شرکت کنندگان به این ترتیب سلام خود را با شعری طنز آعاز می کنند که طلیعه ای همراه با لبخند را برایتان رقم می زند.

**طنز ایرانی با حضور داور خارجی

رفیع سپس با اشاره داور به امینی مهمان برنامه توضیح می دهد: امشب داور خارجی هم داریم داور ما از آلمان است، این شب ها داور داخلی داشتیم و امشب داور خارجی داریم.
بخشی از برنامه دوباره متوقف می شود و می توان با شهرام شکیبا یکی از داوران برنامه سخن گفت.
شکیبا نیز در سخنانی درباره اهمیت برنامه سازی درباره ادبیات در شبکه های تلویزیونی توضیح می دهد: وقتی فانوس دریایی ندارید طنز قندپهلو فانوسی است که در دست چند نفر است و به این امید هستند که کشتی هایی که در مسیر هستند آنها را ببینند اما ساحل ادبیات ما نیاز به فانوس های فراوان دارد که روشن باشد.

نقش ما مثل آن دختر کبریت فروش است که کبریت می زد تا روشن شود.

**تلاش «قندپهلو» برای روشن ماندن چراغ ادبیات

وی ادامه می دهد: ما گاهی در طنز قندپهلو خودمان و کاراکتر و داشته هایمان را به صرف می رسانیم تا چراغ ادبیات روشن بماند و البته می دانیم که قندپهلو یکی از راه های پرداختن به ادبیات است.

از آنجایی که برنامه دیروقت ضبط می شود نمی توان به راحتی با همه داوران گفتگو کرد و احساس می کنید بهتر است در زمان استراحت و توقف های کوتاه خلوت را بهم نزنید.

اما دقایقی کوتاه می توان با امیر قمیشی تهیه کننده هم صحبت کرد که در توضیحاتی درباره شرایط تولید این فصل از «طنز قندپهلو» می گوید: در این دوره شاهد حضور چهره های ادبی و فرهنگی مثل محمد صالح علا و یوسفعلی میرشکاک بودیم که اتفاقا خیلی هم برنامه را دوست داشتند و به برنامه ابراز محبت می کردند البته غیر از اینها ما مهمانان دیگری هم داشتیم که مردم آنها را دوست داشتند و یا با آنها خاطراتی از آثارشان داشتند.

ساعت حدود ۴ صبح است

حالا ساعت حدود ۴ صبح است قبل از شروع دوباره ضبط سراغ رضا رفیع می روم که با او هم درباره این فصل از برنامه صحبت کنیم.

رفیع شب ها در یک شبکه دیگر برنامه دارد و اصلا به همین دلیل است که زمان تولید برنامه به نیمه شب تا صبحگاه رسیده است.

با همان لبخندهای همیشگی می گوید که خیلی خسته است و توانی برای مصاحبه ندارد و گفتگو را به یک روز دیگر موکول می کند.

«طنز قندپهلو» هر شب ساعت ۲۳ از شبکه آموزش روی آنتن می رود و در ایام نوروز در همین ساعت برنامه های «خندوانه» و «عصر جدید» پخش می شوند و می توان گفت نبود کنداکتور مناسب پخش این برنامه را زیر سایه دو برنامه دیگر برد و حیف کرد.

درحالیکه شاید در این فصل «طنز قندپهلو» با حضور مهمانانی که داشت و حتی اجرا و محتوا به نوعی پختگی رسیده بود و از تنوع بیشتری در آیتم ها و اتفاقات برخوردار بود.

انتهای پیام/

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر