menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

شکیبا در قمپز ۴۰

شهرام شکیبا : طنز برای طنزپردازان قمی تفنن نیست

شهرام شکیبا : طنز برای طنزپردازان قمی تفنن نیست.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از حوزه هنری قم، شهرام شکیبا که شامگاه چهارشنبه ۲۴ بهمن ماه به‌عنوان مهمان ویژه در چهلمین محفل طنز قمپز حاضر شده بود قمپز را یکی از محافل موفق طنز کشور دانست.

در ادامه نظر او را درباره محفل قمپز، طنزپردازان قمی و مقوله طنز در عصر حاضر می‌خوانید.

آقای شکیبا نظرتان را درباره سطح کیفی محفل قمپز بفرمایید؟

من بخاطر نوع کاری که انجام می‌دهم خیلی از شهرها رفته‌ام بالاخص شب شعرهای طنز که فراوان هم بودند فکر می‌کنم استقبالی که اینجا شد واقعا بی‌نظیره. تعداد شاعرهای خوب جلسه هم ‌نکته دیگر جلسه بود.

من امشب کار ضعیفی نشنیدم، این خیلی مهم است.

چه در تهران چه شهرهای دیگر باید پنج شعر را تحمل کرد تا یک شعر خوب شنید ولی اینجا هیچ شعری، شعر بدی نبود، شاعر نوآموز نبود و معلوم است که همه کار کرده بودند.

من باید واقعا از این بابت تبریک بگویم به بچه‌هایی که در قم کار می‌کنند.

آیا محفل قمپز ویژگی خاصی به نسبت محافل دیگر دارد؟

بله، یک نکته‌ای که من خیلی خوشم آمد این بود که اولا بچه‌ها واکنش به مسائل روز داشتند و دغدغه‌های شاعران طنزپردازی که در این محفل کار خواندند، دغدغه‌های سخیف روزمره نبود . خیلی جاها شب شعر مختص این است که دختره اینجوری بود، پسر اونجوری بود.

مسائل خیلی پیش پا افتاده مطرح می۲شود در آثارشان ولی اینجا بچه‌ها دغدغه‌های جدی داشتند و انتقاد کردند به خیلی از موضوعات روز، شعرشان را هم با شجاعت می‌گویند و شعر خوب هم می‌گویند.

این خیلی مهم است تیم طنزپردازی که دیدم در این جلسه، همه آدم‌های دغدغه‌مندی بودند، برایشان تفنن نبود، چون واقعا شعر طنز خیلی جدی است. بقول دوستان دفتر طنز، اصلا شوخی بردار نیست. ما این موضوع را خیلی جدی می‌گیریم.

امروز چهلمین محفل طنز قمپز برگزار برگزار شد، پیشنهاد خاصی برای این محفل دارید؟

نه، خیلی خوب دارد پیش می‌رود. حس می‌کنم مسیری که دارد می‌رود مسیر خیلی درست و خوبی است.

با شناختی که از لهجه قمی دارید، می‌شود گفت که این لهجه قابلیت خاصی برای طنز دارد؟

راستش همه لهجه‌های کشور ما برای مردم آن خطه همیشه شیرین است. من یادم است مرحوم خاسته _اصغر حاج حیدری_ وقتی شعر می‌خواند بیش از ۱۰۰۰ نفر می‌ایستادند و شعر را می‌شنیدند، شعری که حتی ما نمی‌فهمیدیم چیست؟

همیشه لهجه و زبان‌ها برای مردم آن خطه شیرین است و استقبال می‌کنند.

اما اینجا در قمپز دیدم دوستان از ظرفیت‌های این لهجه خیلی خوب استفاده کرده بودند و علاوه بر اینکه از لهجه استفاده کرده بودند سعی می‌کردند، فرهنگ را منتقل کنند حالا در حد کار خودشان.

شما ضرب المثل‌ها را در کارها می‌دیدی، خرده فرهنگ‌ها را هم می‌دیدی، کدهای مشترک بین صاحبان آن لهجه و مردم را می‌دیدی.

این خیلی اتفاق خوبی‌ست در طنز لهجه‌ها خیلی کمک می‌کند به طنز.

بعضی از لهجه‌ها متأسفانه بدلیل اینکه به تمسخر گرفته شده دیگر باب استفاده از آنا بسته شده‌است. برای همین طنزپردازها خیلی کمتر سراغ آن می‌روند. کسانی که در در کار نمایش هستند و کمدین‌ها خیلی کمتر سراغ آن می‌روند. ولی فکر می‌کنم همه لهجه‌ها واقعا این ظرفیت را دارند.

فکر می‌کنید دلیل استقبال‌های اینچنینی از طنز در این دوره و زمانه چیست؟

طنز زبان انتقادی است که یک لطافتی در آن وجود دارد. خوب مردم انتقادهای فراوانی دارند و دوست دارند این انتقادها را بگویند. از طرفی طنزپرداز منتقد است. طنز پردازها اینجور آدم‌هایی هستند. مسائلی که در کارهای طنز مطرح می‌شود، آینه‌ی همه جامعه است.

همه مردم جامعه ما اعتقاد به این انقلاب و نظام دارند و انتقاد هم دارند. در این دوره زمانه شاید به دلیل مسایل اقتصادی انتقادها بیشتر هم باشد. حق مردم هم هست که انتقاد بکنند. به این دلیل است که در این دوره و زمانه شعر طنز اقبال و استقبال بیشتری دارد.

آیا فضای مجای تأثیری بر گسترش طنز داشته‌است؟

نه، به‌نظر من فضای مجازی هیچ ربطی به جریان اصیل شعر ندارد. گاهی ما می‌بینیم که شعرهای خوب در فضای مجازی دست به دست می‌شود، ولی این در کنار انبوهی از خزعبلات آن فضا که دست به دست می شود، هیچ چیزی نیست.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر