menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

سیبیل نوشت ها

سیبیل نوشت های ۱۰۷/ کاریکلماتورهای محمدمهدی معارفی

کاریکلماتور (سیبیل نوشت های ۱۰۷)

نویسنده : محمدمهدی معارفی

  • دایر نمی‌شود زندگی در زمین بایر.
  • در روزگار بی کاری آمار خراب کاری ام بالا بود.
  • انفجار گرانی به کشتار فقرا منجر شد.
  • دادار درد است مستمند.
  • برگ مرگ می‌روید از درخت دار.
  • برای کسی خم نشدیم که از جمع کم شدیم.
  • زیر بار حرف زور نرفتم فحش بارم کردند.
  • دل دار یافتم در دل اتفاق.
  • رو به بهبودی (به بودی) هستم وقتی به سمت نابودی گام بر می‌دارم.
  • تلویزیون خانه سکته کرد، تصویرش پَر پَر شد.
  • به رخ دولت می‌کشید خودش را نرخ بیکاری.

معرفی محمدمهدی معارفی

معارفی از سال ۹۱، فعالیت در حوزه کاریکلماتور را به‌صورت جدی دنبال کرد و آغاز کارش در حوزه کاریکلماتور، آنطور که خودش می‌گوید با انتشار در هفته‌نامه‌های استانی بوده است، اما بعدها مجموعه‌ای از کاریکلماتور هایش را در سایت شیرین طنز ، روزنامه همشهری و روزنـامه‌های سـراسری دیگر منتــشر می‌کند که در دیـــده‌شدن آثارش موثر بود.

خودش می‌گوید: «قبل از من بزرگان دیـگری چون سهــراب گل‌هاشم ، حسین ناژفر ، مــهدی فرج‌الهی و ابوالفضل لعل‌بهادر و… کاریکلماتور ها‌یشان را منتشر کرده بودند، ولی شناخت در مورد این قالب ادبی در جامعه ادبی و حتی عموم مردم بسیار کم بود.

من سعی داشتم علاوه بر معرفی بیشتر این قالب ادبی به عموم جامعه، دغدغه‌هایم را نیز در قالب کاریکلماتور بیان کنم.

این قالب ادبی توسط پرویز شاپور در اواسط دهه ۴۰ در نشریه خوشه متولد شد و تاثیرش را گذاشت و توانست به جایگاهی برسد که دیگران نیز ادامه‌دهنده آن باشند.»

سیبیل نوشت های دیگری از محمدمهدی معارفی

با اینکه بیش از پنج دهه از تولد کاریکلماتور در ایران می‌گذرد، اما هنوز آنطور که باید دیده نشده است.

معارفی با ذکر این نکته که اکثریت مردم ایران با شعر انس و الفتی دارند و ادبیات را بیشتر با شعر لمس کرده‌اند و در سال‌های اخیر کتاب‌هایی که در رابطه با شعر بوده و البته ادبیات داستانی مخصوصا در حوزه ترجمه منتشر شدند، بازخورد بیشتری نسبت به سایر قالب های ادبی داشته است و عموم مردم نیز اگر فراغتی داشته باشند به مطالعه این آثار روی می‌آورند.

به همین دلیل کاریکلماتور به خوبی دیده نشده است. او دلیل دیگر را نبود ناشران تخصصی در حوزه طنز را می‌داند که در عدم شناخته‌شدن یا کمترشناخته‌شدن کاریکلماتور موثر بوده است.

با همه اینها، محمدمهدی معارفی، جایگاه کاریکلماتور در زندگی روزمره را به‌ دلیل ایجاز، قابلیت تبدیل‌شدن به ضرب‌المثل‌، شعار تبلیغاتی و تیتر در نشریات مفید می‌داند و می‌گوید: «بیشترین کاربرد آن از سوی مردم درحال حاضر در شبکه‌های اجتماعی از جمله توئیتر است که جملاتی با کمترین تعداد کلمه و بیشترین بازخورد در این فضا را دارد.»

کتاب‌های «سیبیل‌نوشت» (آبروداری می‌کنند چشم‌هایم) و «کتاب سیاهه» مجموعه‌ای از طراحی‌های مینیمال محمدمهدی معارفی است که دیدن آنها انسان را به تفکر و تامل وامی‌دارد.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر