menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

اختتامیه پنجمین دوره جشنواره ملی نگاهی به طنز معاصر

اختتامیه پنجمین جشنواره ملی نگاهی به طنز معاصر برگزار شد

شهر فومن، دیار “گل‌آقای” ایران، شهر مجسمه ها ، تونل سبز و کلوچه سنتی عصر پنجشنبه ۲۹ مهرماه میزبان آیین اختتامیه پنجمین جشنواره ملی نگاهی به طنز معاصر «طنز۵پهلو » بود.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از ایرنا، رضا رفیع طنزپرداز شناخته شده کشور و از اعضای تحریریه گل آقا در این مراسم گفت :کیومرث صابری پرچم دار طنز نجیبانه و ادیبانه بعد از انقلاب بود و این جشنواره به یاد کسی برگزار شد که مکتب دار سبک و سیاق نویی از طنزپردازی پس از انقلاب بود که اصالت نجابت و احساس در آن حرف اول را می زد .

وی با اشاره به جایگاه والای گل آقا در عرصه طنز سیاسی ایران و اهمیت طنز اظهار داشت: تاثیری که صابری در ادبیات طنز بعد از انقلاب داشت بی سابقه بود و جهتی که به طنزنویسان داد انتقاد با رعایت حرمتها و ارزش ها بود .

این نویسنده و طنزپرداز با بیان این که صابری تاکید داشت باید خبرها را ریشه ای بشناسی خودت تحلیل داشته باشی بعد بروی سراغش. امروز می بینی برنامه های فضای مجازی ماهواره ای و غیره سرشار از لودگی و بداخلاقی است شوخی با آبروی افراد است . کار را به هجو و فحش رسانده اند و این طنز نیست.

وی با یادآوری این که مرحوم صابری مکتب طنز گل آقایی را پایه گذاری کرد خاطرنشان کرد: به نظرم وزارت آموزش عالی باید این طنز را حداقل به صورت دو واحد در در رشته های ادبی دانشگاه پی ریزی کند تا شاهد جدی گرفتن بیشتر این جریانات باشیم .

رفیع در ادامه به بیان خاطراتی از تعطیلی گل آقا پرداخت و از زنده یاد منوچهر احترامی ، عمران صلاحی و دیگر طنزپردازان بزرگ کشور یاد کرد.

رفیع در خاتمه با تاکید مجدد بر اهمیت طنز و سبک طنز گل آقایی در ادبیات کشور ابراز امیدواری کرد این جشنواره از مرکز و حتی از سمت وزیر ارشاد مورد حمایت قرار گیرد و عاملیت اجرایی و دبیرخانه در این جا مستقر باشد .

طنز نویس یک اندیشمند است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان در این آیین با اشاره به سخنی از “کی‌ یر کگارد” فیلسوف آلمانی که ” بالاترین جهان بینی طنز است” افزود: طنز نویس فیلسوف اندیشمندی است که خیلی عمیق تر از دیگران می بیند و برای بیان آن از آشنایی زدایی در زبان استفاده می کند .

فیروز فاضلی با بیان این که جامعه ما به طنزنویسان اندیشمند بسیار نیاز دارد افزود: برخی طنز ها انقدر تنزل پیدا کرده که آدم ناراحت می شود و برخی هم تصور می کنند که پس طنز یعنی همین در حالی که طنزنویس بزرگترین اندیشمند است .

وی خاطرنشان کرد: طنزنویس اندیشمند کاستی ها و درستی های جامعه را به خوبی می بیند و به عنوان یک مصلح می سنجد. فیلسوفی است که اندیشه می کند و زبان دانی است که از زبان به نیکوترین وجه بهره می برد.

فاضلی با اشاره به بحران مخاطب گفت : طنزنویس بحران مخاطب ندارد . مردم پای برنامه طنزنویس می نشینند . ما نیاز به تابوشکنی داریم و طنزنویس تابوشکن است.

مدیرکل ارشاد اسلامی گیلان اظهار داشت: گل آقا طنز نویسی فیلسوف بود می دانست که جامعه را باید هدایت کرد . مدیران اجرایی مملکت بدانند ما به اندیشه والای طنزنویسان نیاز داریم .طنزنویس دارد برای رفع کاستی ها به آنان کمک می کند.

فاضلی از طنزپردازان خواست که عرصه طنز مملکت را جدی تر از قبل پیش ببرند.

وی با بیان این که اقای رفیع پیشنهاد گنجاندن ۲ واحد طنز گل آقایی در دروس رشته ادبیات دانشگاه را دادند خاطرنشان کرد: به نظر من چیزی بیش از این باید تدریس شود و آن فلسفه و جهان بینی طنز است .

عزت الله رمضانی فر هنرمند پیشکسوت با بیان خاطراتی از بازی اش در فیلم گاو اثر مهرجویی گفت : من از طرفداران مجله طنز توفیق و پس از آن گل آقا بودم .

وی اظهار داشت : هنرمندان به آثار طنزپردازان نگاه می کنند و از آنها الهام می گیرند .

صابری تاثیرگذارترین طنزپرداز دوران معاصر ایران

نماینده مردم فومن در مجلس نیز در این مراسم گفت : گل آقا خدمت بزرگی را در حوزه سیاسی با طنزپردازی منتقدانه و هنرمندانه خود داشت و ایران اسلامی در این حوزه مدیون کیومرث صابری است .

خلیل بهروزی فر اظهار داشت: کیومرث صابری شخصیتی خلاق و بنیانگزار طنز نوین ایران و تاثیرگذارترین طنزپرداز دوران معاصر در حوزه سیاسی بود .

وی خاطرنشان کرد: گل آقا در حوزه سیاسی به شوخی منتقدانه وارد عمل می شد و اثر خود را می گذاشت.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان فومن با اشاره به اهمیت و تاثیرگذاری طنز گفت : طنزهای شفاهی بخش مهمی از ادبیات عامه‌اند و طنزی که در ادبیات عامه ماندگار شود، قطعاً قدرت بالایی دارد.

یوسف نیک انجام اظهار داشت: با توجه به شرایط، محدودیت های کنونی مربوط به ویروس کرونا تلاش شد تا ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی، با اجرای برنامه های تدوین شده بتوان زمینه افزایش نشاط و کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی در جامعه را فراهم آورد.

این مسئول افزود: بر همین اساس تصمیم گرفته شد تا پنجمین جشنواره ملی طنز پهلو در این ارتباط برگزار شود تا بتواند بخشی از فشارهای روحی ناشی از همه گیری این بیماری را در جامعه کاهش دهد .

نیک انجام افزود: در مجموع امسال یکهزار و ۹۷ اثر از سراسر کشور به دبیرخانه پنجمین جشنواره ملی رسید. از این تعداد، ۵۰۶ اثر در بخش شعر طنز، ۳۷۲ اثر در بخش نثر و ۲۱۹ اثر در بخش داستان کوتاه هستند. این آثار توسط سه استاد طنزپرداز و نویسنده نامی کشور در این حوزه به سرپرستی «رضا رفیع»، مورد داوری و ارزیابی قرار گرفته است.

«فرامرز ریحان صفت» شاعر، نویسنده و طنز پرداز بنام کشور در خاتمه بیانیه هیات داوران و اسامی برگزیدگان را اعلام کرد .

در بخش داستان طنز : نوشین نقوی هیبتی از بندرانزلی مقام نخست را کسب کرد و افشین سلطانی از کرمانشاه و مریم شیرازی از تهران عناوین دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.

در بخش شعر طنز نیز علی میری از سبزوار ، محسن کاویانی از قم و شایان نصرالهی از چالوس به ترتیب اول تا سوم شدند.

همچنین در بخش داستان طنز افسانه فرخی از قوچان، حسن یارمحمدی از تهران، نوید ارتیانی از تهران، حسین رحمانی نکو از قم، سعید قلی زاده از تبریز مورد تقدیر قرار گرفتند.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر