menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

نادر ختایی طنزپرداز

آیا می‌دانید استفاده از طنز بیماری‌های روحی را کاهش می‌دهد؟

شاعر و طنزپرداز قزوینی گفت: طنز کارآمدترین تیغ ادبی کشور است و همان‌طور که «کیومرث صابری فومنی» بیان کرد، طنز تیغی است که برای جراحی به کار می‌رود. غده‌های سرطانی را از بین می‌برد و اگر از طنز استفاده نکنیم بیماری‌های روحی افزایش می‌یابد.

به گزارش شیرین طنز، نادر ختایی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: شاعر، طنزپرداز، محقق و برنامه‌ساز صداوسیما هستم؛ از سال ۶۱ شعر جدی را آغاز کردم و در شروع تنفس غزل مدرن ایران در شهرستان البرز حضور داشتم و در آن دوره با بسیاری از هم‌دوره‌ای‌ های مستعدم به شعر جدی می‌پرداختم.

وی افزود: محفل‌های طنز از سال ۷۸ با سیاست مدیر وقت دفتر طنز حوزه هنری مرکز آغاز شد و بنده افتخار داشتم از اولین نفراتی باشم که درراه اندازی شب‌شعر حلقه رندان فعالیت ‌کنم.

آثار نادر ختایی

این شاعر و طنزپرداز درباره آثار خود گفت: کتاب «ماه با دمپایی ابری‌اش» که شامل منظومه بلند و شعر محاوره است و همچنین کتاب «همیشه جای کسی در کنار من خالی است» از آثاری است که از فعالیت‌های ادبی من به چاپ رسیده است.

ختایی بیان کرد: همچنین ۵ اثر دیگر از مجموعه شعرهای سپید، داستان کوتاه، طنز، شعرهای طنز و رموز شاعری تهیه کردم که آماده چاپ است.

وی ادامه داد: در شب‌شعر حلقه رندان، داشته‌ها و یافته‌های خودم را که از بزرگان این عرصه آموزش دیده بودم، مطرح می‌کردم و سپس به نمایندگی دایره فرهیخته طنز به شب‌شعرهای شهرستان‌ها دعوت شدم.

این شاعر و طنزپرداز تأکید کرد: در ابتدای فعالیت هایم، بیشتر به حوزه اثر سپید، داستان کوتاه و شعر در قالب سنتی می‌پرداختم و سپس به طنز روی آوردم و مشکلات مردم را با زبان شیرین، ‌بیان می‌کردم.

وی ادامه داد: همواره آثاری خلق می‌کنم که در جهت تبسم و شادی مخاطب باشد یا اگر قلم به انتقاد می‌زنم، نقدهایم عادلانه، شیرین و شوخ طبانه باشد تا مؤثر واقع شود.

تأثیر طنز در جامعه امروز

ختایی بابیان اینکه تأثیر طنز در جامعه امروز بی‌نظیر است، بیان کرد: اکنون در دهه‌ای قرار داریم که برای مخاطبان ۲ مقوله ترانه و طنز حائز اهمیت است، رده سنی جوانان ترانه را می‌پسندند و برای آن‌ها جذابیت دارد اما طنز همه اقشار و سنین مختلف با درصد مطالعه و تحصیلات مختلف را در برمی‌گیرد.

وی افزود: طنز می‌تواند روشنگر باشد و مشکلات را با زبان شیرین ‌بیان کند و بهترین روش برای بیان حرف مردم طنزپردازی با گفتار شیرین است.

این طنزپرداز گفت: گاهی شاهد طنزپردازی در نقطه‌ضعف‌ها و اشکالات مدیران هستیم که بسیار در رفع موانع و مشکلات بسیار مؤثر است.

وی درباره محفل طنز سنگ‌پا که ۲ مرداد ۱۴۰۱ در سینما بهمن قزوین برگزار شد، بیان کرد: محفل سنگ‌پا شب‌ شعری بسیار حرفه‌ای، چشم‌نواز و دلنواز بود که سطح شعر در این مراسم در رده بالایی قرار داشت و آثار از استانداردهای طنز برخوردار بود، اگر چنین محافلی ادامه‌دار باشد شاهد اتفاقات ارزنده‌ای در طنز کشور خواهیم بود.

خاموش کردن آتش

ختایی بابیان اینکه، طنز سالم آتش‌افروزی نمی‌کند بلکه در پی خاموش کردن آتش است، افزود: طنز سالم روی دیواری که سد راه مردم است می‌تواند پنجره‌ای بگشاید.

وی افزود: هر حوزه‌ای که جذب مخاطب کند افراد بسیاری به آن عرصه روی خواهند آورد، در دهه ۷۰ تقریباً ۵۰ طنزپرداز در کشور فعالیت می‌کردند که ۴۵ نفر این افراد از شاعران مطرح و حرفه‌ای بودند.

این شاعر تصریح کرد: زمانی که طنز در مقطع کشوری مطرح شد، ورود افراد برخی افراد به این حوزه باعث شد که کارهای دست‌دوم و شعارگونه با ترفند جذب مخاطب و انتقادهای ناصحیح و مستقیم، وارد طنز شود. انتقاد مستقیم وظیفه طنز نیست بلکه طنز باید با ترفندهای به خصوصی پیام خود را منتقل کند.

وی ادامه داد: همچنین با ورود افراد به این حوزه از میزان آثار حرفه‌ای کاسته شد و از سوی دیگر باوجود فضای مجازی این افراد که تحت آموزش هیچ استادی قرار نگرفته بودند، باکمی یادگیری وزن، قافیه و شوخ‌طبعی وارد این حوزه شدند.

آموزش ناقص

ختایی تأکید کرد: درصد بسیاری از جوانانی که طنزپرداز هستند با آموزش ناقص یا عدم آموزش وارد طنز حرفه‌ای شده‌اند درحالی‌که در طنزپردازی کسی موفق است که آموزش صددرصدی دیده باشد.

وی ادامه داد: طنز نقد سالم است و جنگ ندارد و عدم نقدپذیری برخی مسئولین یکی از مشکلاتی حوزه نقد با زبان طنزپردازی است.

ختایی تصریح کرد: طنز حتی معایب مردم را نیز به ‌نقد می‌کشد و همیشه این‌طور نیست که فقط معایب مسئولین نقد شود؛ مردم با آغوش باز نقدی را که معایب رفتاری و فرهنگی را بیان می‌کند قبول می‌کنند و آن شعر را دست‌به‌دست می‌چرخانند اما متأسفانه در برخی مسئولین عدم نقدپذیری را شاهد هستیم.

وی افزود: همچنین در رسانه‌ها احتیاط شدیدی را نسبت به طنز شاهد هستیم زیرا مسئولین رسانه حتی انتقادهای واقعی را برنمی‌تابند و احتیاط می‌کنند.

از میزان تخصیص بودجه به طنز و طنزپرداز گلایه‌مندیم

این طنزپرداز بابیان برخی مشکلات طنزپردازان، تأکید کرد: موضوع دیگر این است که مدیران فرهنگی، بودجه اکثر مبالغ را برای مسائل مذهبی صرف می‌کنند البته لازم به ذکر است صرف هزینه برای فعالیت‌های مذهبی مشکلی ندارد اما این‌که برخی افراد بیش از ۹۰ درصد بودجه را برای تظاهر و سیاست‌های مدیریتی صرف مسائل مذهبی کنند، معقول و جایز نیست.

وی اضافه کرد: طنز کارآمدترین تیغ ادبی کشور است و همان‌طور که «کیومرث صابری فومنی» بیان کرد، طنز تیغی است که برای جراحی به کار می‌رود، غده‌های سرطانی را از بین می‌برد و اگر از طنز استفاده نکنیم بیماری‌های روحی افزایش می‌یابد.

موتور محرک ادبی کشور

ختایی گفت: موتور محرک ادبی کشور، شهرستان‌ها هستند و اگر در شهرستان‌ها شب ‌شعرهای مداوم برگزار شود؛ شاعران به حوزه طنز ورود پیدا می‌کنند و هرچقدر که عرصه طنز گسترده شود مشکلات مردم بیشتر به گوش مسئولین خواهد رسید.

وی افزود: برگزاری محافل طنز در تمام استان‌ها به‌ویژه استان‌هایی که ریشه تاریخی و فرهنگی دارند نتایج مؤثری را بر جای خواهد گذاشت.

این شاعر تأکید کرد: طنزپردازان شاعران حرفه‌ایی هستند که هم درد مردم را می‌دانند و هم دغدغه پیشرفت کشور را دارند.

ختایی در پایان تأکید کرد: امیدواریم که مدیران طنز را دوست مدیریت بدانند و انتقاد سالم را برتابند و از پیشکسوتان و تأثیرگذاران این عرصه که حق بزرگی بر طنز کشور دارند بیشتر یاد شود.

در ادامه ببینید : شعرخوانی نادر ختایی در شب شعر در حلقه رندان فروردین ۹۹

منبع فیلم : حوزه هنری

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر