menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

کاریکاتور گل آقا

یک زبان دارم دو تا دندان لق/ می زنم تا می توانم حرف حق

زنده یاد کیومرث صابری فومنی معروف به گل آقا پایه گذار مؤسسه گل آقا، نویسنده و طنزنویس در شهریورماه سال ۱۳۲۰ در شهرستان فومن استان گیلان زاده شد و یاد و نامش به افتخاری ماندگار برای سرزمین بارانی و کشورش تبدیل شده است.

کاریکاتور گل آقا

به گزارش شیرین طنز، به نقل از ایرنا، گل آقا بدون هیچ گونه وابستگی به جناح های سیاسی همان طور که خود می نوشت؛ گل آقای ایران زمین بود و نشانش مدام بر جلد مجله اش حک می شد: یک زبان دارم دو تا دندان لق/ می زنم تا می توانم حرف حق.
اگرچه در سالروز رفتنش از سرای خاکی، هنوز کورسوی یادی برجاست اما هنوز تلخندهای گل آقا بواسطه آثارش ماندگار است.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فومن گفت: گل آقا بی تردید از برجسته ترین طنزپردازان تاریخ طنز ایران است که در هوشمندی، ذکاوت، دین داری و وطن پرستی در زمره بزرگان این مرز و بوم بود.
یوسف نیک انجام بمناسبت فرارسیدن سالروز درگذشت کیومرث صابری فومنی (گل آقای ایران زمین) با گرامیداشت یاد و خاطره اش، به اهمیت گرامیداشت سالگرد این هنرمند ارزنده اشاره کرد و گفت: وفاداری به انقلاب، منحرف نشدن از اصول و چارچوب ارزش های اسلامی، داشتن دانش متناسب با تخصص و گسترش این دانش در عرصه فرهنگ و قلم از شاخصه های مختص این شخصیت ارزنده است.
وی می گوید: گل آقا واقعیت های جامعه را در قالب هنر مطرح می کرد و قلم خود را فدای چیزهای روزمره نکرد.
وی برگزاری مراسم و معرفی هنرمندان و آثار هنری آنان بویژه صابری فومنی را برای عموم جامعه بسیار حائز اهمیت دانست و بر معرفی و شناساندن عقاید و آثار گل آقا به افراد جامعه و زنده نگهداشتن افکار ناب مرحوم صابری فومنی تاکید کرد.
زنده یاد کیومرث صابری فومنی معروف به گل آقا پایه گذار مؤسسه گل آقا ، نویسنده و طنزنویس در شهریورماه سال ۱۳۲۰ در فومن به دنیا آمد و دوازدهم اردیبشت ماه سال ۱۳۸۳ حباب خاکی را بدرود گفت.

کیومرث صابری فومنی در کنار رهبر انقلاب

صابری با تشکیل دولت شهید رجایی، به عنوان مشاور فرهنگی ایشان مشغول به کار شد اما در سال ۱۳۶۲ ناگهان از همه مسئولیت های دولتی خود کناره گرفت و پس از مدتی شروع به نوشتن یادداشت های روزانه طنز با نام مستعار گل آقا و تحت عنوان دو کلمه حرف حساب با محتوای انتقادی در روزنامه اطلاعات کرد که نقطه عطفی در طنزنویسی ایران بود.
وی پس از گذشت شش سال، تصمیم گرفت هفته نامه گل آقا را منتشر کند و فعالیت های گل آقا منحصر به هفته نامه باقی نماند؛ ماهنامه گل آقا، سالنامه گل آقا و هفته نامه «بچه ها … گل آقا» از دیگر فعالیت های کیومرث صابری بود.
کیومرث صابری فومنی پس از تحمل بیماری سنگین (سرطان خون)، در اردیبهشت سال ۱۳۸۳ دارفانی را وداع گفت.
یاد و نامش همیشه جاویدان

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر