menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

یادداشت داوران بخش نظم نهمین جشنواره ی طنز سوره

به گزارش شیرین طنز، نهمین جشنواره طنز سوره با هدف پرورش استعدادهای جوان، ترویج و معرفی طنز فاخر در بخش های نثر، نظم، داستان کوتاه، مقالات پژوهشی، عکس، کاریکاتور و استندآپ کمدی با موضوع آزاد و چالش های اقتصاد مقاومتی عصر یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه ۹۶ در حوزه هنری برگزار شد.

این جشنواره در بخش‌های استندآپ کمدی، داستان کوتاه، عکس، کاریکاتور، مقالات پژوهشی، نثر و نظم برگزار شد که در همه این بخش‌ها ۲۰۶۷ اثر به جشنواره ارسال شده و از این میان ۲۱۷ اثر به مرحله نهایی راه یافته‌اند.

در ادامه یادداشت داوران بخش نظم نهمین جشنواره ی طنز سوره به نقل از کتاب جشنواره را می خوانید، همچنین می توانید کتاب جشنواره را در پایان همین مطلب دانلود کنید :

محمد سلمانی

طنز یعنی گریه کردنِ قاه قاه و خنده کردنِ آه آه!

آنچه از سیمای من پیداست، غیر از درد نیست

گرچه گاهی پشتِ یک لبخند، پنهان می شود!

این بیت، شاید ما را به ماهیتِ طنز نزدیک کند که گفته اند : طنز یعنی گریه کردنِ قاه قاه و خنده کردنِ آه آه. بی تردید در طنز، منظوم علاوه بر ظرافتهای مورد انتظار در نمایاندنِ تضادها و تناقضهای موجود در جامعه ی بشری، توجه به عناصر شعری و انسجام ساختاری و ارجمندیِ محتوایی و زیباشناختیِ اثر، اهمیت فراوان دارد.

در آثار رسیده به جشنواره، پیوسته پی یاب بایسته هایی بودم که در پشتِ نمودهای شوخ طبعانه بتوانم تلخیهای زمانه را نیز ببینم و شعرهایی را بپسندم که ملاحت، ظرافت، رندی، شیرینی و خنده را با استحکام بیانی و زبانی در یک جا داشته باشند. از تلاش مدّبرانه ی دست اندر کارانِ جشنواره سپاسگزارم و استمرار و پویاییِ این حرکت را در سالهای آتی چشم دارم.

بهاء الدین خرمشاهی

نمیشود با نخواندن و نیندوختن به جایی رسید

از مسوولان، مدیران و همکارانِ جشنواره ی طنز، به سهم خود سپاسگزارم. من این افتخار را داشتم که حدود۵۰- ۶۰ نمونه شعرِ طنزِ امروز را به دقت بخوانم، که باعث شادی و مسرّتِ بنده شد. باید خدا را شکر کنم از این بابت که این نوعِ ادبی، رشدِ درخشانی داشته است. باور کنید این حرف را از سرِ خوش آمد گویی نمیگویم و اصلا به چه کسی خوش آمد میگوییم.

مگر باور کنید در حالِ حاضر، ما ۲۰۰ شاعر خوب داریم و من امیدوارم که یک ناشر اختصاصی برای کارهای طنز به وجود بیاید که برای چاپ اثرها یشان به مشکل برنخورند و هم حوزه و هم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این انتشارات را حمایت جدی کنند؛ چون وقتی ما فوت کنیم، کم کم این ذغال در می گیرد و آفاق، آتش میگیرد.

باور کنید هیچ چیز مثل یک کتابِ خوب در زمینه ی هجو و طنز نمیتواند حال مرا خوب و به زندگی امیدوار کند؛ و البته عکس این موضوع هم صادق است. که من با خواندنِ خیلی از کارهای جوانان امیدوار شدم که الحمدللّه به قول جمال اصفهانی:

هنوز گویندگان هستند اندر عراق

که قوّه ی ناطقه، مدد از ایشان برد

در آخر باید اضافه کنم که در میانِ ده دوازده نوعِ ادبی که در زبان فارسی داریم، هیچ کدام به دشواریِ طنز نیست، چون شاعر به جِد کوشیده است تا به طنز رسیده است؛ که نمی شود با نخواندن و نیندوختن به جایی رسید.

ناصر فیض

طنز با هوشمندی و درایت، نسبتی بسیار نزدیک دارد

طنز با هوشمندی و درایت، نسبتی بسیار نزدیک دارد. از طنزپرداز انتظار میرود که نمونه ی برتر این هوشمندی باشد. میگویند وقت طلاست، منصفانه و عاقلانه نیست که این عنصر ارزشمند صَرفِ خنده ی صِرف شود.

تنها راه تحققِ ایجاد نشاط و شادمانی در جامعه، استفاده ی ابزاری از طنز نیست. هدف نهاییِ طنز هم این نیست. نشاط در جامعه با برنامه های مفرّح و سرگرم کننده و حتی برخی از بازیهای جمعی حاصل میشود. خنده و انبساطِ خاطر در طنز، یک عامل پرجاذبه و شیرین است، نه هدفِ غایی آن.

قدیمیها گفته اند : شوخ طبعی و ملاحت، به اندازه ی نمک در طعام.  این نگاه، تکلیف شوخ طبعی و ملاحت و مقدار و موازین آن را در طنز روشن کرده است. نه آنقدر کم که دل را به هم بزند، نه آنقدر زیاد که شورش در بیاید. شیرینی و ملاحت در طنز،

حکمِ بسته بندیِ چشم نواز یک محصول را دارد که در ترغیب دیگران مؤثر است. بیان و طرح ناهنجاریهای فردی و اجتماعی، با چاشنیِ شیرینیِ سخن و سخنِ شیرین، با امیدِ بوی بهبود از اوضاع جهان شنیدن، تعریف قابل قبولی از طنز است.

طنزی که تلخ و شیرین نباشد در این تعریف نمیگنجد. جریان طنز حوزه ی هنری در طول نزدیک به دو دهه از فعالیتهای خود، دست کم مدّعی چنین طنزی است. اگر به تحقّق این اتفاق خوش آیند نزدیک شده باشیم، جای شکر و تفاخر دارد؛ آن هم در شرایطی که برخی جریانها از طنز دور شده اند و به نفعِ لوده گی و مشغول کردنِ دیگران از آن کناره گرفته اند. آثار رسیده به نهمین جشنواره ی طنزِ سوره، نشان از کیفیت و کمّیت بهتری نسبت به دوره های قبل دارد.

طنز کشور به ویژه زمانی که بحثِ رقابت و ارزش گذاری مطرح است، رویِ قابل قبول خود را کمی جدی تر نشان میدهد و تا اندازه یی نگرانیِ علاقه مندان به طنزِ واقعی را رفع میکند. امید که این جشنواره و اتفاقات مشابه بتوانند در اعتلای طنزِ هدفمند و همسو با فرهنگ ایرانی و ارزشهای اخلاقی و اعتقادی و انقلابی گامی مؤثر بردارند.

دانلود کتاب نهمین جشنواره طنز سوره

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر