menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

یادداشت داوران بخش نثر نهمین جشنواره ی طنز سوره

به گزارش شیرین طنز، نهمین جشنواره طنز سوره با هدف پرورش استعدادهای جوان، ترویج و معرفی طنز فاخر در بخش های نثر، نظم، داستان کوتاه، مقالات پژوهشی، عکس، کاریکاتور و استندآپ کمدی با موضوع آزاد و چالش های اقتصاد مقاومتی عصر یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه ۹۶ در حوزه هنری برگزار شد.

این جشنواره در بخش‌های استندآپ کمدی، داستان کوتاه، عکس، کاریکاتور، مقالات پژوهشی، نثر و نظم برگزار شد که در همه این بخش‌ها ۲۰۶۷ اثر به جشنواره ارسال شده و از این میان ۲۱۷ اثر به مرحله نهایی راه یافته‌اند.

در ادامه یادداشت داوران بخش نثر نهمین جشنواره ی طنز سوره به نقل از کتاب جشنواره را می خوانید، همچنین می توانید کتاب جشنواره را در پایان همین مطلب دانلود کنید :

محمد صالح علا

من هلاکِ نگاه نو و طرح نوَام

شاید داوریِ من عادلانه نباشد، چون آثار را در روزهای مختلف با حالهای مختلف دیده ام. دو دیگر، شناخت و به کارگیریِ طنزنویسِ گرامی از مصالحِ کارشان، مفرد واژه ها که به کار برده اند و هم اجتماع آنها در عبارت، برایم اهمیّت داشته است. سه دیگر، نوآوریها در طنز، که من هلاکِ نگاه نو و طرح نوَام. در آخر اگر درون مایه و موضوع شمول بوده آن را بیشتر تحسین کرده ام؛ ضمن اینکه به نظرم هر اثری در هستی، یک رویداد است؛ چه کسی میتواند بگوید که : این آسمان اگر کمی گسترده تر بود، یا آن ماه اگر کمی بالاتر یا پایین تر بود، این درخت اگر میوه اش هم سیب و هم گلابی، به نظرم بهتر بود. بنابراین، من برای یکان یکانِ طنزنویس های نازنین که آثارشان را دیدم، دست تکان میدهم، و ارادت عرض میکنم.

داریوش کاردان

داریوش کاردان

خنده، هم پیشگیری است و هم درمان

در این دوران، دیگر هیچ دانشمند، پزشک، محقّق، جامعه شناس و روانشناسی نیست که جرات کند منکر این واقعیّت بشود که خنده، هم پیشگیری است و هم درمان.

مردم کشور ما کمتر میخندند و بعضی افراد هم، قهقهه را کمال بی ادبی میدانند. اما عجیب ترین ماجرا در این بخش این است که مسوولان فرهنگی و سیاسیِ ما کمترین عنایتی به این مهم ندارند. کمبود مجله ی فکاهی، روزنامه های طنز، و برنامه ها ی شادی آفرین در همه ی نقاط کشور، موجودیتِ سلامتِ ما را نشانه گرفته است و متاسفانه حاصل تمام تلاشِ مسوولان در مسیر شادی آفرینی، فقط چند نشریه ی نسبتا طنز، چند ستون طنز و دو سه برنامه ی تلویزیونی است که با التماس میخواهند مردم را بخندانند! واقعا خندیدن مردم و شاد بودنشان چه ضرری برای چه کسی دارد؟ قابل درک نیست!

شخصا یقین دارم که اگر خندیدن و خنداندن به رسمیّت شناخته شود، مصرف داروهای ضد افسرده گی و آرامبخش، کمتر میشود؛ نزاع و کتک کاری در خیابانها کاهش می یابد، مردم کمتر بیمار میشوند و دادگاهها هم خلوت تر میشو د. باور کنید آمار طلاق هم پایین می آید و بعید نیست حتی مصرفِ آب و برق هم کمتر شود و البته میتوانم این مطالب را اثبات هم بکنم.

ما مردم (طفلک یها !) تمام زندگیمان شده دویدن و دویدن و استرس برای کسب معاش و اضطرابِ نیمه ی ماه و آخرِ ماه؛ اندک فرصتِ فراغتمان را هم صرفِ جدل با این و آن یا صرفِ بحثهای سیاسیِ بی سر و ته و بی نتیجه میکنیم. شما را به خدا! فکری کنید! فکاهی و کمدی و طنز و جشنواره های طنز و این قبیل مواهب را به مردم هدیه کنید. اگر مسلمان هستید یادی کنید از حدیث شریفِ :  ادخال السُّرور …

دانلود کتاب نهمین جشنواره طنز سوره

http://www.artfest.ir/uploads/up_08153b8e0baf1ff8b50bd83417d9977a.pdf

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر