menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

اسماعیل امینی1

یادداشت‌های طنز مطبوعاتی اسماعیل امینی در «لب خط قرمز» منتشر می شود

اسماعیل امینی می‌گوید طنزپردازان مطبوعات ایران به طور عمده فاقد سبک بوده و حاصل کارشان تنها تابع موج‌های خبری است.

به گزارش شیرین طنز، اسماعیل امینی شاعر و طنزپرداز در گفتگو با خبرنگار مهر از آماده انتشار شدن مجموعه‌ای از یادداشت‌های طنز مطبوعاتی خود در قالب کتابی با عنوان «لب خط قرمز» خبر داد و گفت: این کتاب مجموعه‌ای از طنزهای مطبوعاتی است که سالیان قبل در روزنامه تهران امروز منتشر شده که به همراه تعدادی از داستان های کوتاه منتشر نشده من در یک کتاب گردآوری شده است.

وی ادامه داد: این یادداشت ها گزیده‌ای از یادداشت های مطبوعاتی من است که کمتر وابسته به تاریخ و به تبع فاقد تاریخ مصرف هستند. امینی در همین زمنیه گفت: برخی از دوستان طنزپرداز و البته غیرطنزپرداز حس می‌کنند که هر چه در مطبوعات از آنها منتشر می‌شود را می توانند در قالب کتاب منتشر کنند. البته اگر این اتفاق بیافتد برای محققان عرصه های مختلف و نیز منتقدان می‌تواند مرجع خوبی باشد اما حتما مخاطب عمومی نخواهد داشت.

این شاعر و طنزپرداز در ادامه با اشاره به موضوع تاثیرگذاری طنزپردازی‌های مطبوعاتی در جامعه مخاطب رسانه‌ها اظهار داشت: این روزها تاثیر مطبوعات به طور کلی کم شده و فقط ستون‌های طنز نیستند که کم اثر شده باشند. همه می‌دانیم که در زمانه فعلی موضوعات دیگری هستند که جای رسانه‌ها را در اطلاع رسانی گرفته‌اند. سابق بر این گاه پیش می‌آمد که یک ستون طنز علت خریده شدن یه نشریه توسط مخاطبان می شد اما امروزه پایگاه های خبری و غیر خبری اینترنتی بسیار جلوتر از مطبوعات می‌توانند در این زمینه تاثیرگذار باشند.

وی در ادامه به مشکل اساسی طنزهای مطبوعاتی از نگاه خود اشاره کرد و گفت: به نظر من مشکل اساسی طنزپردازان مطبوعاتی ایران این است که بدون سبک هستند و انگار همه سعی دارند از روی دست هم بنویسند. اینکه برخی از این افراد در چهار یا گنج نشریه طنز می نویسند نیز به این مساله دامن زده است.

به گفته امینی طنزپردازی بدون سبک مطبوعاتی امروز ایران تنها تابع موج‌های خبری است که باعث شده منطق و نگرش از آن خارج شده و جای خود را برخی شوخی‌ها ساده و معمولی بدهد که کمکی به اصلاح ساختارهای اجتماعی خود نمی کند و حتی روی زبان و طرز نگاه طنزپردازان دیگر نیز موثر نیست در حالی که در گذشته های نه چندان دور تجربه انتشار نشریاتی مانند «گل آقا» ثابت کرد که می‌شود با رعایت اصول هنری طنزی تاثیرگذار و صاحب سبک خلق کرد.

کتاب «لب خط قرمز» از سوی نشر سوره مهر منتشر می شود. اسماعیل امینی در ایام نمایشگاه بین المللی کتاب سال جاری همچنین سه کتاب «دلقک و شاعر دربار» شامل شعرهای طنز را توسط نشر شهرستان ادب، «نشر اکاذیب» شامل سروده‌های طنز را توسط نشر سروش و «دکتربازی» شامل اشعار طنز را توسط نشر سپیده باوران به مخاطبان عرضه خواهد کرد.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر