menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

کتابهای رضا احسان پور

گفتگو با یکی از پرکارترین طنزپردازان اهل قلم در نمایشگاه کتاب امسال

نگاهی به فرهنگ کتاب و کتابخوانی در ایران در گفت‎وگو با رضا احسان‎پور

وقتی قرار بر معرفی رجال سیاسی یا مفاخر هنری در میان نشریات مکتوب و مجازی باشد، حجم اطلاعات منتشر شده از این افراد در فضای مجازی کار را برای هر روزنامه‎نگاری راحت می‎کند. برای معرفی شاعر طنزپرداز این شماره، از متن ابتدای مجموعه شعر طنز «خنده‎‎های امپراتور» او کمک می‎گیریم:

«طبق معمول رضا احسان‎پور هستم. مردادماه ۱۳۶۴ در اصفهان به دنیا آمدم و هنوز از دنیا نرفته‎ام! متاسفانه لیسانس مهندسی شیمی از دانشگاه صنعتی اصفهان دارم. تا لحظه نگارش این سطور خوشبختانه توانسته‎ام نویسنده (نمایشنامه/ فیلمنامه/ داستان و غیره!)، شاعر، طنزپرداز، گرافیست، روزنامه‎نگار، بازیگر و کارگردان تئاتر، مجری رادیو و تلویزیون و فعال در حوزه کتاب و رسانه و چیز‎های دیگری باشم. (شاید اگر چیز‎هایی را که نیستم می‎گفتم کمتر جا می‎گرفت!) پدر و مادرم را هم خیلی دوست دارم».

احسان پور

در ادامه مصاحبه با این شاعر طنزپرداز را خواهید خواند:

در حال حاضر مشغول چه فعالیتی هستید؟

در حال حاضر خانه‎نشین هستم. مطالعه می‎کنم، فیلم می‎بینم و می‎نویسم. البته در برنامه «صد در صد» که جمعه شب‎‎ها به‎صورت زنده از شبکه اصفهان پخش می‎شود، بخش طنزی با عنوان «ویرگول» در قالب استندآپ کمدی اجرا می‎کنم. تاکنون چهار قسمت از این برنامه پخش شده که علاقه‎مندان می‎توانند بخش‎‎های مختلف این برنامه را در فضای مجازی مشاهده کنند.

با توجه به گشایش نمایشگاه بین‌المللی کتاب به حوزه تخصصی شما یعنی مکتوبات می‎پردازیم، استقبال عمومی ازکتاب‎‎های شما چگونه بوده است؟

اولین کتابم با نام «چه حرف‎ها»، مجموعه‎ای از غزل‎‎های عاشقانه است که تا امروز به چاپ سوم رسیده. بعد از آن مجموعه شعر طنز «خنده‎‎های امپراتور» را منتشر کردم که نقیضه‎ای بر اشعار بیشتر شنیده شده چهار مجموعه شعر آقای فاضل نظری است و به‎زودی به چاپ هفتم خواهد رسید. سومین کتابم مجموعه مناجات طنز «چوپان معاصر» است که در عرض یک سال با توجه به استقبال زیاد مخاطبان در آستانه چاپ هفتم قرار دارد. مجموعه نثر طنز «شعریکاتور» آخرین کتاب منتشر شده از من تا قبل از نمایشگاه است. این مجموعه شوخی با شاعران و شعرهای مشهورشان در قالب نثر است.

کتابهای رضا احسان پور

این‌طور که به‎نظر می‎رسد شما در نمایشگاه کتاب امسال یکی از پرکارترین فعالان اهل قلم هستید. چه کتاب‎‎هایی را در نمایشگاه برای اولین‌بار عرضه خواهید کرد؟

چهار عنوان کتاب دیگر از من برای اولین‌بار در نمایشگاه کتاب امسال عرضه می‎شود. مجموعه شعر طنز «من و حافظ» شامل بیش از ۵۰۰ تک‌بیت طنز مشترک با حافظ است که در ۱۲ موضوع مختلف از جمله زیبایی، عشق، ادب و… تقسیم‎بندی شده است و توسط نشر نون در نمایشگاه امسال عرضه خواهد شد. «یارو» که مجموعه گفت‎و‎گو‎های طنز همراه تصویرسازی است، توسط نشر قو در اختیار علاقه‎مندان قرار خواهد گرفت. انتشارات فصل پنجم با دو مجموعه شعر از من به نمایشگاه کتاب می‎آید. مجموعه شعر طنز «نخند» شامل ۴۰ غزل طنز است و سعی کرده‎ام به هیچ وجه به‎سراغ فکاهه نروم. موضوعات مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را با زبان طنز نقد کرده‎ام. مجموعه شعر «بوی چمدان می‎دهم» هم اولین مجموعه‌ای از من است که در قالب شعر سپید منتشر می‎شود.

آیا به‎طور کلی برگزاری نمایشگاه کتاب موجب افزایش سرانه مطالعه مردم می‎شود؟

هرچند برگزاری نمایشگاه کتاب موجب ایجاد شور و شوق در میان مردم به‎خصوص اهالی فرهنگ می‎شود، نباید فراموش کنیم که بازه زمانی ۱۰ روزه در کل سال برای توجه به کتاب بسیار کم است. کاش فکری برای تسهیل توزیع کتاب در شهر‎های مختلف شود. متاسفانه خیلی از شهر‎های کشور کتابفروشی مناسب ندارند و توزیع مناسبی در شهر‎های کوچک نداریم.

به‎نظر شما چرا با وجود استقبال مناسبی که سالانه از نمایشگاه کتاب می‎شود، سرانه مطالعه کشور طبق آمار‎هایی که توسط نهاد‎های ذی‌ربط انتشار یافته پایین است؟

آیا حجم مطالعه ملاک خوبی است؟! آیا ممکن نیست فردی با مطالعه یک مطلب کوتاه و تفکر و تعمق درباره آن موضوع، مسیر زندگی‎اش تغییر کند؟ به‎نظرم بیشتر از آنکه حجم مطالعه مهم باشد، مفید بودن مطالعه و روحیه کتابخوانی اهمیت دارد.

چه معیار و ملاکی روحیه کتابخوانی در میان مردم را نشان می‎دهد؟

رفتار مردم خود بهترین معیار است. برای مثال جامعه‎ای که کتابخوان نیست به شایعه‎‎ها دامن می‎زند و آن‎‎ها را به راحتی باور می‎کند درحالی‎که جامعه کتابخوان، اهل تفکر، تعمق و تحلیل است. بنابراین واکنش و رفتار مردم نسبت به موضوعات و اتفاقات مختلف می‎تواند معیار خوبی برای این مسئله باشد.

درباره تغییر مکان نمایشگاه کتاب به شهرآفتاب توسط اهل قلم اظهار نظر‎های متفاوتی شده و مخالفین و موافقین فراوانی داشته، نظر شما درباره این تغییر مکان و میزان استقبال مردم چیست؟

به‎نظرم در مورد مباحث فرهنگی نمی‎توان یک نسخه کلی پیچید. به هر حال تغییر مکان نمایشگاه حرکت جدیدی است و مثل هر کار دیگری معایب و مزیت‎‎هایی خواهد داشت. ضمن اینکه سال اول معمولا در آزمون و خطا هستیم.

طبیعتا وقتی مسیر نمایشگاه از مرکز شهر دور باشد، مخاطبان خاص‎تر می‎شوند. ولی باید به این نکته هم توجه داشت که صرف حضور اقشار مختلف در نمایشگاه کتاب و تنفس در فضای فرهنگی اتفاق خوبی است. پیش از این شاید یک نفر برای هر دلیل دیگری غیر از کتاب به نمایشگاه می‎آمد ولی شاید همین حضور در فضای فرهنگی و ورق زدن یک کتاب شروع کتابخوانی او شود.
مصاحبه کننده : مهران شکفته
منبع : هفته نامه پنجره – شماره ۲۶۵

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر